Hoeveel heb jij vrij te besteden per maand?

hoi!

Na aanleiding van een discussie met een vriendin, ben ik wel benieuwd wat een beetje gemiddeld is om vrij te besteden per maand als student/scholier zijnde. Het gaat me dus niet zozeer aan hoeveel je binnenkrijgt aan geld, maar meer wat je overhoudt na al je vaste lasten en wat je dus uit kunt geven aan feestjes, kleding, dagjes weg etc. Ik ben ook benieuwd of jullie sparen ook als vaste last zien, of niet.

Ik vind mezelf heel gemiddeld en vind dat ik best wat te besteden heb, maar mijn vriendin vond dat ik heel weinig te besteden had, dus ik ben wel benieuwd of ik echt onder gemiddeld ben of dat haar referentiekader gewoon heel anders is haha. :slightly_smiling_face:

Ik zal mijn eigen situatie even beschrijven:
ik ben een thuiswonende student. Ik werk gemiddeld zo’n 10 uur p/w en heb per maand gemiddeld zo’n 350 euro te besteden aan kleding, feestjes, festivals, etc. Sommige maanden uitschieters naar beneden en soms ook uitschieters naar boven, maar dat heeft elke student denk ik wel.

Wow je vriendin vindt €350 weinig!? wtf.

Ik heb voor dat soort dingen misschien €100 per maand ofzo? Ben dan wel uitwonend student.

Ja, ik snapte het ook niet zo goed haha, ik bedoel, ik kan niet onbeperkt uit eten gaan en dergelijke en de laatste week van de maand is altijd een beetje zuinig (geen kleding/terrasjes/etc.), maar ik heb niet het gevoel dat ik weinig te besteden heb of zo. Overigens spaar ik van die 350 wel een deel op voor vakanties.

Dat ik thuiswoon scheelt wel heel veel, op kamers wonen zou ik echt niet kunnen betalen jammer genoeg (dan zou ik ook schoolgeld, boeken, zorgverzekering etc. moeten gaan betalen).

Ik heb niet eens 100 p/m te besteden. :stuck_out_tongue:
En 350 is echt niet weinig!!

nu de laatste rekening van mijn studie (betaalde in termijnen) er af is gegaan heb ik tot volgend studiejaar ook nog 300 p/m

maar voorheen
was het 150 +/- p/m.