Hoeveel heb jij vrij te besteden per maand?

hoi!

Na aanleiding van een discussie met een vriendin, ben ik wel benieuwd wat een beetje gemiddeld is om vrij te besteden per maand als student/scholier zijnde. Het gaat me dus niet zozeer aan hoeveel je binnenkrijgt aan geld, maar meer wat je overhoudt na al je vaste lasten en wat je dus uit kunt geven aan feestjes, kleding, dagjes weg etc. Ik ben ook benieuwd of jullie sparen ook als vaste last zien, of niet.

Ik vind mezelf heel gemiddeld en vind dat ik best wat te besteden heb, maar mijn vriendin vond dat ik heel weinig te besteden had, dus ik ben wel benieuwd of ik echt onder gemiddeld ben of dat haar referentiekader gewoon heel anders is haha. :slightly_smiling_face:

Ik zal mijn eigen situatie even beschrijven:
ik ben een thuiswonende student. Ik werk gemiddeld zo’n 10 uur p/w en heb per maand gemiddeld zo’n 350 euro te besteden aan kleding, feestjes, festivals, etc. Sommige maanden uitschieters naar beneden en soms ook uitschieters naar boven, maar dat heeft elke student denk ik wel.

Wow je vriendin vindt €350 weinig!? wtf.

Ik heb voor dat soort dingen misschien €100 per maand ofzo? Ben dan wel uitwonend student.

Ja, ik snapte het ook niet zo goed haha, ik bedoel, ik kan niet onbeperkt uit eten gaan en dergelijke en de laatste week van de maand is altijd een beetje zuinig (geen kleding/terrasjes/etc.), maar ik heb niet het gevoel dat ik weinig te besteden heb of zo. Overigens spaar ik van die 350 wel een deel op voor vakanties.

Dat ik thuiswoon scheelt wel heel veel, op kamers wonen zou ik echt niet kunnen betalen jammer genoeg (dan zou ik ook schoolgeld, boeken, zorgverzekering etc. moeten gaan betalen).

Ik heb niet eens 100 p/m te besteden. :stuck_out_tongue:
En 350 is echt niet weinig!!

nu de laatste rekening van mijn studie (betaalde in termijnen) er af is gegaan heb ik tot volgend studiejaar ook nog 300 p/m

maar voorheen
was het 150 +/- p/m.

Ik vind 350 ook echt niet weinig. Ik heb iets van rond de 100 euro ofzo.

100 euro ongeveer.

Wauw, 350 euro is dus echt veel geld hoor!

Ik heb een bijbaan waar ik veel mee verdien, zo’n 400 euro per maand. Maar hiervan gaat sowieso al 200-300 naar m’n spaarrekening, dus ik houd meestal zo’n 100-150 euro over per maand denk ik.

:flushed:
Ik heb 5 minuten naar mn beeldscherm zitten staren gewoon. 350 weinig?! Woon je in Laren ofzo?

Maar goed, ik ben heel blij als ik naast mijn vaste lasten 80 euro over hou voor de extra dingen.

Ik ben uitwonend student, maar mijn ouders betalen mijn kamer, waar ik ze erg dankbaar voor ben. Maar daardoor heb ik dus wel vrij veel te besteden; 360 euro per maand (stufi + zorgtoeslag). Meestal houd ik 50-100 euro per maand over, maar dat spaar ik op voor vakanties.

Als het meezit zorg ik dat ik 100 tot 150 euro vrij te besteden heb per maand en als ik een hoger bedrag heb gaat dat op m’n spaarrekening

Ik heb ongeveer 50 euro vrij te besteden

Om jullie gerust te stellen: toen ik nog geen bijbaan had, had ik ook maar 80 euro vrij te besteden hoor! In die 350 euro zit ook mijn spaargeld niet mee gerekend, dus eigenlijk gaat er nog 100 euro vanaf wat ik eigenlijk hoor te sparen. :cold_sweat:

Ik woon zeker niet in Laren en heb ook geen rijke ouders (ik heb wel geluk dat mijn studie wordt betaald en daarnaast werk ik dus na schooltijd), maar ik heb dus wel ‘rijke’ vriendinnen. Ik ben blij dat ik er nu achter kom dat het in elk geval aan mijn vriendin lag en niet aan mezelf.

350 euro is erg lekker hoor. Toen ik nog een bijbaan had en aanvullende beurs zat ik ook wel aan tussen de 300 en 600 per maand om vrij te besteden maar nu zonder stufi en bijbaan ben ik heeel blij dat ik toen gespaard heb haha.

En zelfs met 100 sparen hou je nog 250 over, waar je veel leuks van kunt doen lijkt mij. Je vriendinnen hebben duidelijk niet echt een goed beeld van wat normaal is.

350 is hartstikke normaal. Ik heb nu bijna niks om vrij te besteden en als ik niet zou werken en nog bij mijn ouders zou werken zou ik niks hebben om vrij te besteden. Je vriendin moet even leren wat normaal is :’)

Als student had ik echt geen 350 te besteden inderdaad. Ik denk dat ik toen rond de 100 per maand zat.
Sparen zie ik niet perse als vaste lasten, maar ik zet wel elke maand een zo groot mogelijk bedrag op mijn spaarrekening. De ene maand is dat 500 en de andere maand is dat ‘maar’ 300. Als ik straks een fulltime baan heb en een eigen huis heb zal dat ongetwijfeld weer een ander verhaal zijn :wink:

Ik werk niet elke maand even veel dus het verschilt heel erg. Als ik minder dan een keer per week werk kom ik precies uit met geld voor vaste lasten en boodschappen etc. Als ik wel wat meer kan werken is het ongeveer honderd euro per maand. De laatste maanden kwam dat niet zo vaak voor omdat ik het heel druk heb en liever even nauwelijks wat uitgaf aan leuke dingen dan super gestresst te zijn omdat ik alleen maar aan het werken en studeren was. In de zomer ga ik meer werken bij mijn bijbaan en op zoek naar een fulltime baan dus dan neemt het als het goed is wel toe :slightly_smiling_face:

Ik woon trouwens samen en de huur is wel minder dan voorheen, maar mijn vriend eet veel duurder dan ik (ik at bv. vaak geen vlees en dat scheelt echt veel) dus qua kosten is het bij mij nog hetzelfde als toen ik alleen op kamers woonde. Toen liep ik nog geen stage dus had ik wel meer tijd om te werken, dus eigenlijk is mijn vrij te besteden geld per maand minder geworden na het samenwonen

Ik krijg:
200 euro alimentatie
100 euro loon
40 euro zakgeld
30 euro kleedgeld
100 studiefinanciering
78 euro zorgtoeslag

En ik geef uit aan vaste kosten:
17 euro telefoonabonnement
91 euro zorgverzekering

(Eenmaal per jaar ruim 200 euro aan overlijdensverzekering en 1900 euro aan collegegeld +boeken)
Dus als je het zo gaat bekijken, dan kan ik zo’n 400 euro vrij uitgeven.
Maar ik spaar alles en zet meestal maar 60 euro of iets op mijn betaalrekening…

Ongeveer 80 euro per maand.
Soms wat meer, soms wat minder.

Ik verdien zo’n 450 euro per maand, plus stufi en zorgtoeslag (260 + 78 dacht ik).

Zorgtoeslag gaat naar zorgverzekering, stufi zet ik op mijn spaarrekening (meestal 200 ervan) en de rest geef ik uit. Dus 450 tot 500 euro.