Hoeveel heb jij al gespaard?

Er is al een topic over het inkomen van iedereen, maar ik vraag me af hoeveel iedereen al gespaard heeft. (We zijn allemaal anoniem, dus ik dacht dat dat wel kon)

Misschien handig om je leeftijd er bij te vermelden en of je werk hebt ja/nee.

Zal ik aftrappen?

-

Ik vind het een beetje eng om dit zomaar online te gooien, zeker bij grotere bedragen zoals hierboven…

Seraya, heb je dat allemaal zelf gespaard?! Of ook een deel van je ouders?

Dit inderdaad, maar ik weet wel dat ik meer heb dan de gemiddelde 20-jarige. Ik heb veel gespaard en van huis uit gekregen hoe ik met mijn geld moet omgaan. Toen ik mijn auto kocht van € 7000 kreeg ik veel reacties waarom ik zo’n ‘‘dure’’ auto kocht, maar op dat gebied investeer ik liever in iets duurs dan een autootje van 500 die snel kapot gaat.

Ik vind het altijd wel een interessant onderwerp om te zien hoe anderen met hun geld omgaan en wat voor waarde het voor hun heeft. De een geniet pas van geld als ze er dingen van kunnen kopen en de ander vind het juist fijn om te sparen en er niets van te kopen.

€0

Genoeg, heb veel gewerkt aan begin van mijn studie en stufi ontvangen met extra beurs. Ook wel weer een deel opgemaakt ervan omdat ik uitgelopen ben met studie en niet werkte. Ik ga geen bedragen noemen, dat vind ik een beetje eng.

Ik ga ook genoeg zeggen :’) Het exacte bedrag hoef je niet te weten.
Maar ik ben 20, ik heb een deel van een erfenis gekregen en nog een klein deel van mijn ouders. Ik heb al een jaar 20 uur per week gewerkt en ik werk nu nog bijna een heel jaar ongeveer 30 uur per week. En meestal eens per jaar krijg ik nog wat van mijn opa, zodat het niet naar de belasting gaat als hij overlijdt.
Ik moet nog wel studeren, dus eigenlijk verwacht ik niet dat er nog veel overblijft :’)

ben 21 en nog minder dan 200… ouders hebben nooit voor mij gespaard :’)

Ik werk, krijg stufi, krijg stagevergoeding en geef bijna nooit iets uit. Ik houd dus bijna elke maand wel iets van 300 over. Ik spaar goed genoeg.

Wauw dat lijkt me echt klote, is er een reden waarom ze dat nooit hebben gedaan?

even wat aangepast. Mijn ouders hebben nooit een baan gehad waarbij ze veel overhielden en later zijn ze hun eigen bedrijf begonnen dus toen was er al helemaal geen geld meer over.

ik ben 20 en heb nu ook 200 euro gespaard wat ik waarschijnlijk over 3 weken al weer kwijt ben door nieuwe boekenverkoop van mijn studie (boekenverkoop is per semester) hiervoor had ik gespaard voor mijn nieuwe laptop. en heb ik een nieuwe telefoon moeten kopen.
mijn ouders hebben ook nooit voor mij gespaard. (ik dacht echt dat ik de enige was die dit had)

@kopjechino ik weet het eerlijk gezegd niet helemaal waarom maar wel in grote lijnen, maar ik heb gescheiden ouders en het is nog al een lang, complex verhaal.

Ja dan begrijp ik jullie situaties al veel meer! Dan is het ook logisch.

Maar op zich is het toch ook niet heel raar als je ouders niet zoveel voor je sparen? Mijn ouders hebben ook niet heel veel voor mij gespaard, ze hebben alleen een klein beginnetje gemaakt. Sommige ouders betalen bijvoorbeeld liever rijlessen of studiegeld, dan dat ze het op een rekening zetten.

@kopjechino Ik heb geen idee ik heb het nooit gevraagd eigenlijk. Ze hebben al voor dat ik geboren was problemen. Ben er ook niet kwaad om, is alleen wel jammer.

Het precieze bedrag ga ik niet vertellen, maar het is over de €4000, bedenk er zelf maar een leuk bedrag bij. Ben 17. Afgelopen jaar zelf heel veel gespaard

mijn ouders hebben volgens mij een spaarrekening voor mij, maar houd er zelf ook een bij. staat niet nog niet super veel op maar zet elke maand een bedrag van mn loon over naar mn spaarrekening :wink: binnenkort krijg ik ook scholieren tegemoetkoming en zorgtoeslag dus dat zet ik er ook op

Uhm rond de 1000 denk ik. Mijn ouders hebben ook nooit voor mij gespaard, dus alles wat ik heb heb ik zelf verdiend met werken.