Hoeveel geld op je spaarrekening?

Gaaf hoor! Ja lastig is zoiets he. Vind het gedoe met de waarde van diploma´s ook zo lastig haha. Kan ik met een Nederlandse diploma wel een baan krijgen etc. etc. :cold_sweat:

^Oh daar heb ik eigenlijk nooit aan gedacht. Ging er vanuit dat dat binnen de EU gewoon hetzelfde beoordeeld werd.

Ik ben 17 en heb nu iets meer dan 2000 euro
Ik ben niet supergoed in sparen, maar heb wel al best lang een baantje.
Na mijn vwo-examen volgend jaar wil ik een universiteitsstudie gaan doen en ook meteen op kamers, en ik moet ook ooit nog mn rijbewijs gaan halen.
Mijn ouders betalen helemaal niets en er is ook geen studiefinanciering meer, dus ik heb geen idee hoe ik het allemaal ga doen, gaat waarschijnlijk niet zonder schulden…
Iemand tips?

Dat kan ook wel, ik weet niet tot in hoeverre dat gelijk is in alle landen. :cold_sweat: Er zijn wel bepaalde beroepen die zogenoemd beschermd zijn, dan heb je nog extra aanvullende dingen nodig zoals bepaalde bevoegdheden of beroepenkaarten.

^Dat klopt inderdaad maar daar heb ik niet voor gestudeerd dus misschien dat ik mij er daarom nooit in heb verdiept.

Dat zou wel goed kunnen haha.

Ik ben 19 en heb in een jaar 1000 euro gespaard maar dat gaat deze zomer allemaal op aan een vakantie :’).

Oh wat leuk om te lezen wat een verschillen er in zitten!

Wellicht dat sommigen wat tips kunnen geven hoe zij zoveel gespaard hebben?
Snowblack en ambertjex enzo, hoe hebben jullie zoveel opzij kunnen zetten, als jullie dit willen beantwoorden uiteraard!! :slightly_smiling_face:

Ik woon nog thuis dus ik heb sowieso niet veel kosten om te betalen, behalve natuurlijk zorgverzekering en dat soort dingen. In het begin spaarde ik alleen dingen zoals verjaardagsgeld en vakantiegeld/extraatjes van het werk, waardoor ik een paar duizend euro gespaard had. Ik heb daarna iets meer dan anderhalf jaar lang extreem veel gewerkt, twee banen en een krantenwijk, en echt letterlijk alles wat ik verdiende zette ik opzij, waardoor ik dus zoveel gespaard heb. Ik heb daardoor wel veel leuke dingen moeten missen omdat ik mezelf de tijd er niet voor gunde, maar het is het wel waard geweest. :slightly_smiling_face: Ik doe nu ook met veel meer plezier leuke dingen omdat ik weet dat ik zoveel geld achter de hand heb.

NC

Ik heb sinds Januari 4000€ gespaard :slightly_smiling_face:

Hiervoor heb ik heel veel gereisd en stages gedaan dus daardoor was mijn spaarrekening zo goed als leeg tot begin dit jaar. Ik woon trouwens op mezelf (in een gedeeld huis maar ik ben geen student).

Wat bij mij erg goed heeft gewerkt:
• Automatisch een bepaald bedrag laten overschrijven naar je spaarrekening zodra je salaris binnenkomt.
• Spaardoelen aanmaken voor verschillende dingen. Ik heb bijv: Reizen, nieuwe camera, kleding, zorg… etc.
• Een spaarrekening maken voor onverwachte kosten
• Elke maand “kleedgeld” apart houden. Geef ik dit niet uit dan bouwt het op, en ik probeer nooit meer uit te geven dan ik op die rekening heb!
• Geld apart zetten voor eten. Als dit niet opgaat in een maand dan zet ik het over naar een ander (leuker) spaardoel.
• Ik ga niet zo vaak winkelen en als ik wel ga ben ik zeer kritisch: heb ik dit echt nodig? staat dit echt leuk? etc… dit geldt ook voor cosmetica en dingen voor mijn inrichting.
• Ik heb een tijdje terug een capsule wardrobe gestart met hele chille basics en dingen die ik graag draag en makkelijk kan combineren. Zo heb ik niet zo snel het idee dat ik iets nieuws moet kopen!
• Ik heb leren GOED te koken. Nu vind ik het ook super leuk om te doen en heb ik minder de neiging uit eten te gaan.
• ik heb heel veel youtube videos gekeken van mensen die minimalistischer zijn gaan leven etc. Nu zie ik de waarde in van geld uit geven aan ervaringen in plaats van spullen, en spaar ik dus altijd voornamelijk om leuke dingen te doen / meemaken en zo :slightly_smiling_face:

ben benieuwd naar tips van anderen :slightly_smiling_face:

Ik ben studente en woon nog thuis. Vanaf ongeveer m’n 12e ben ik denk ik bewust gaan sparen, dit waren dan wel hele kleine bedragen. Sinds m’n 16e werk ik. Sindsdien ging het wat harder. Elke keer zet ik zodra ik mijn salaris + studiefinanciering krijg, een vast bedrag opzij. De rest mag ik dan uitgeven / is voor rekeningen :’).
Ik geef niet veel geld uit, denk echt goed na voor ik iets koop. Soms is het wel verstandig om wat meer uit te geven hoor, ik denk dat ik af en toe te weinig geniet. Ik werk niet zozeer met spaardoelen, maar heb vooral één grote spaarrekening voor ‘later’, wat voor mij dus het moment zal zijn dat ik uit huis ga. Nu sinds kort ook een potje voor vakantie, waar ik af en toe wat op stort. Dit is om tijdens mijn vakantie te besteden :’).

Ik heb een vraag aan de meiden hier die studeren (en op zichzelf/kamers wonen) maar wel een vrij hoog bedrag op hun spaarrekening hebben; lenen jullie, krijgen jullie financiering of helpen jullie ouders?
Ik heb namelijk wel een soort spaarrekening wat ik probeer te bewaren, maar ik leen wel gewoon omdat ik op kamers woon en het anders niet red.

Ik krijg maximale aanvullende beurs en werk heel veel naast mijn studie.

Ik ben 24 en nu rond de 2700,- op mijn spaarrekening staan.

@Milena, werk jij fulltime? Anders is het echt een gigantisch bedrag om naast je studie te verdienen. Wel lekker tho.

-200€ p.m.

Mijn spaarrekening loopt langzaam leeg aangezien er geen stufi meer binnen komt en ik het niet kan redden met alleen stagevergoedingen en bijbaantjes. Probeer niet meer dan 200 euro pm extra uit te geven dan er binnen komt. (Met huur, belastingen, vaste lasten, boodschappen is dat net te doen). Dit is alleen om te periode van mijn master te overbruggen.

per leeftijd :slight_smile:
18: 3k
19: 1k
20: 1k
21: 4k
22: 4k
23: 8k
24: 14k
25: 20k
26: 30k
27: 73k
28: 121k
29: 170k

Ha lol, ik zit nu op 13000, tussenjaar gehad en straks na het 2e jaar van het HBO

Ik ben bijna 17 en ik heb nu rond de 25.000 euro op mn rekening staan…
Oke voor de mensen die nu gaan zeggen, hoe dan? Ik heb heel veel gekregen en ik heb af en toen ook wel gewerkt natuurlijk :slight_smile: