Hoeveel geld ben je kwijt als je op kamers gaat in A'dam?

Dat vraag ik me af, want dan kan ik er misschien een aparte spaarrekening voor openen
om ervoor te gaan sparen :slightly_smiling_face:!

Ik kan je vertellen dat het veel is. Als je een beetje in een redelijk schone en gezonde omgeving wilt wonen schijnt het snel zo’n €400 per maand te kunnen kosten. Ga in ieder geval maar vast heel hard sparen als je op kamers wilt.

Ah oke, als ik studiefinanciering krijg krijg ik waarschijnlijk uitwonend 500… Dat is dus niet genoeg!

wow, hoe kom je er bij dat je zoveel stufi mag? ik dacht dat het maximale bedrag (uitwonend) toch echt 300 nogwat was…

maar anyway, sowieso 400 euro inderdaad, misschien zelfs meer.

Moet je eens op internet uitrekenen op de officiële site. Daar moet je van alles invullen en dan komt dat bedrag eruit!

Pfoeh, en dan ook nog het college geld. Dat is ook al super duur!

Daarom dat je ook al op de middelbare moet gaan sparen van al het geld dat je binnenkrijgt. kleedgeld, zakgeld, verjaardagsgeld en het geld dat je verdient met je bijbaantje.

@vitani, dat valt ook wel weer mee hoor :wink: ken niemand die dat doet, behalve in het examenjaar alvast wat voor meubels ed.

ik zou als ik jou was maar niet uitgaan van dat bedrag en stufi… dat wordt de komende jaren sowieso alleen maar minder of het gaat er zelfs helemaal uit!

sparen levert uiteindelijk veel minder op dan bijlenen. dat lenen is supergoed geregeld! je hebt een laag rente percentage, super veel tijd om terug te betalen (en dus ook steeds maar heel weinig per periode) en wanneer je geen baan kunt vinden staat de terugbetaling even ‘stil’. na 15 jaar wordt het zelfs kwijtgescholden.

ik denk niet dat je je nu al (wanneer wil je op kamers?) daar druk over hoeft te maken :wink:

Ik zou alsnog niet gaan lenen, aangezien je daar heel lang over doet om het terug te betalen en dat is niet leuk om elke keer een groot bedrag opzij te schuiven. Ik zou nu al beginnen met sparen. Maar het is zonde om heel je spaargeld te vergooien dus zou ook je baan behouden (en als je er nog geen heb, you know what to do.) en eens uitrekenen met hoeveel uur je het haalt. En of dit mogelijk is met je studietijd etc.

Is helemaal niet raar om al heel vroeg daarvoor te gaan sparen, of het nou is om je studie van te betalen of andere dingen eromheen maakt niet zoveel uit. Mijn ouders zijn al vanaf mijn geboorte aan het sparen voor mijn studie zodat ik later zo weinig mogelijk studieschuld heb. Dus ik dat het inderdaad handig om nu te gaan sparen.

Mijn ouders hebben dat ook gedaan voor zowel rijlessen als m’n studie. Studiefinanciering is voor mij een vervanging van salaris (ik kan niet werken en studeren, dat gaat ten koste van m’n studie).

Als ik ga studeren is die helaas al afgeschaft, dus ik zal moeten lenen als ik niet genoeg heb, maar ik heb gelukkig nog een aantal jaar om meer geld te sparen.

Als je een beetje kamer wilt in Amsterdam ben je denk ik 400 euro kwijt. Denk daar nog 200 euro bovenop voor eten en andere ‘normale’ uitgaven.
Dan komt er nog collegegeld bovenop van zo’n 1835 euro per jaar + boeken (bij mij ong 800 per jaar).
Dit komt neer op ong 820 euro per maand…

Dat bedrag zou ik echt niet vanuitgaan. Negen van de 10 keer valt het bedrag veel lager uit! Ik spreek helaas uit ervaring. 400 euro is echt wel het minimale dat je moet rekenen voor een kamer in Amsterdam, voor dat geld kun je daar amper luxe verwachten, vaak genoeg zit je voor die prijs niet eens “legaal”, je moet dan op een ander adres ingeschreven staan om toch uitwonende beurs te krijgen. Je zou je vroeg in kunnen schrijven bij studentenhuisvesting aanbieders. Via hen gaat alles legaal en krijg je vaak ook huurtoeslag. Zij zijn alleen wel populair en hebben lange wachtlijsten. Bij sommigen is het zo dat de geen die het verste weg woont hoger op de lijst komt te staan!

Verschilt heel erg. Ik woon voor 350 euro in het centrum, sommige anderen betalen veel meer.

Trouwens, een studielening is helemaal niets ergs. Je kunt lenen voor dingen die meer waard worden, die een investering zijn zoals een studie, een huis (hypotheek) of een eigen bedrijf… Daarnaast is de rente van de DUO maar 2% en gaat die pas in zodra je afgestudeerd bent.
(Lenen voor een TV of een auto is van een heel andere orde.)

Op de middelbare school al je geld sparen lijkt me zonde en totaal onnodig. Al kan het natuurlijk nooit kwaad om iets te sparen.

Je ouders ja, maar op de middelbare school al je zak- en kleedgeld te sparen voor je studie is ten eerste onnodig en ten tweede ongezond. Dat is niet waar zakgeld voor bedoeld is. (Zak- en kleedgeld hebben ook een opvoedkundige reden.)

Ik heb altijd een deel van m’n zak- en kleedgeld gespaard. Niet alles, dat is natuurlijk niet de bedoeling, ik moest er namelijk ook heel veel zelf van betalen. Ik kocht gewoon pas iets als ik het echt nodig had en verder niet. Daardoor hield ik geld over om te kunnen sparen.

Ja, dat snap ik wel. Maar als je zelf ervoor kiest om een deel ervan op te sparen voor je studie is het je eigen keuze, want je bent namelijk vrij om te doen met het geld wat je wilt doen doen. (als je maar wel genoeg kleding enzo hebt en genoeg zakgeld voor andere dingen over houdt). Ik weet nu ook al dat ik als ik ooit een bijbaantje neem daar een deel van ga opsparen voor een toekomstige studie.

Dit :slightly_smiling_face:

als je 400 euro betaald voor een kamer van meer dan 12 vierkante meter heb je gelukk!
De meeste kamers liggen tussen de 450-500 en dan heb je geen grote kamer.
Je moet veel geluk hebben vooral, dus ga al je contacten langs etc. Maar ik zou niet rekenen op een kamer onder de 420 per maand ofzo

Oh oeps, ik dacht dat jullie bedoelde dat je alles moest sparen. Haha. Ik heb niks gezegd dan!