Hoe zorgen dat moeder huishouden doet?

Dag girlscene meiden,

Op dit moment ben ik hard in de leer voor het eindexamen havo wat er over 2 weken al aankomt. Maar helaas heb ik een probleem, mijn moeder.
Mijn moeder werkt 2 dagen in de week en is dus 5 dagen thuis. En eigenlijk doet ze dan totaal niks, alleen maar dingen die ze leuk vind. ( ze is verliefd dus zit voornamelijk bij haar vriendje ) Het is een grote rotzooi thuis. Tot chips onder de kast, jam aan de tafel en spinnenwebben aan de muren. Ik schaam me er ontzettend voor.
Ik ben net een uurtje thuis, heb een was gedraait, vaatwassen leeg en in geruimt, kopjes van tafel gehaalt, jam weggehaalt van tafel, hond uitgelaten en wil zometeen nog een stofzuiger pakken…
Eerst werkte mijn moeder 5 dagen per week en vond dat het huishouden op mij neer moest komen. (terwijl ik ook nog werk en hobby’s heb )
Ik kan me echt niet concentreren in deze bende en vind het eigenlijk puur oneerlijk dat ze er mij voor op laat draaien.
Weet iemand hoe ik mijn moeder kan stimuleren het huishouden eens te doen?

ik denk echt dat je het er met haar over moet hebben

Kun je er niet met iemand anders over praten? Iemand waar je moeder wel naar zou luisteren? Kun je niet overweg met haar vriend?

Het is geven en nemen ze doet voor jou en jij doet wat voor nemen dan is je moeder ook weer happy.

Klinkt raar maar er was dus zo,n hoe overleef ik boek wanner rosa dat ok had en dat boek zou ik voor je moeder voor moederdag kopen of gewoon bij de bieb lenen dan kan ze het lezen hoe dat meisje dus jij je voelt

Eens met mariloe. Het ligt zeker niet aan jou, jij doet je best met het huishouden hoor!

Het gewoon niet doen,

Als je moeder het nou echt niet wilt, kan je haar misschien overhalen om een schoonmaker te roepen per week? Als ze zwart werken komen ze voor rond de 8 euro per uur,is toch te doen? Want ik denk niet dat het voor jou en je mama zo prettig en gezond is?

@Guievessa & Mariloe
Klopt, ik wil het proberen, maar mijn moeder reageert altijd heel erg heftig. Ik heb al eens eerder een opmerking gemaakt over het feit dat ik geen tijd had om de was buiten te hangen. En dan was zij gelijk weer de huishoudster en ze moet t allemaal alleen doen en ze is zo’n zielige weduwe.
Ik voel me een beetje assepoester en mijn broertje doet eigenlijk ook niks thuis… ( En is dat ook niet echt van plan )

Hm, ik denk dat je met je moeder afspraken moet maken, omdat ze (neem ik aan van jou bericht) niet echt tot rede vatbaar is. Maak afspraken over welke klusjes je wél en niet doet en welke je broertje moet doen en je moeder zelf ivm je examens. Op die manier heb je het minder druk en doe je toch wat in het huishouden

wijs haar erop dat jij eindexamens hebt, niet goed leert in zo’n rotzooi, zij de moeder is en jij best wil helpen in huishouden, maar het niet helemaal in je eentje wil doen. maak afspraken over wie wat doet en let erop dat ze zich eraan houdt.

Zorg dat je eigen kamer helemaal schoon en netjes is en ga daar leren.

Ik zou er inderdaad een keertje met haar proberen over te praten, zonder meteen aan te vallen of boos te worden, want dan heeft zij er ook geen zin meer in. Maar een keertje op een rustig moment vertellen dat jij je hierbij niet zo prettig voelt.

@Hartyou Dankjewel! Dacht ik eerst ook aan, maar op school leren lukt totaal niet. ( De bel die gaat, gillende mensen, lesveranderingen ) Na mijn examens wou ik eerst wel op kamers, maar eigenlijk durf haar eigenlijk niet alleen te laten.
@Lelemuur Ik heb geen bureau op mijn kamer :stuck_out_tongue: Lukt niet echt, maar was een goed idee!
@Mopje12 & Cheesecake Ik ga vanavond denk ik wel een gesprek met d’r aan :slightly_smiling_face:
Dankjullie wel voor steun en reactie’s!

@ Ts Kan je dan niet bijvoorbeeld de woonkamer goed schoonmaken, is ook maar 1 ruimte en als het goed is is daar wel een tafel, en anders de eetkamer o.i.d.

Misschien een verdeling maken? Dat je afspreekt wat jij moet doen, wat je moeder moet doen en wat je broertje moet doen?
En anders zou ik het ook niet echt weten eigenlijk!
Succes!

anders maak je een schema van wie wat in huis doet en vraagt of je moeder en je broertje je daar aan willen houden.

je moet gewoon naar je mentor gaan
en vertellen dat je je niet op school/examens kan concentreren omdat je thuis zoveel moet doen
ik denk dat je moeder meer onderneemt als ze eenmaal door jouw school op het matje wordt geroepen. Je kan in ieder geval kijken hoe ze erop reageert

heeft een meisje bij mij op school vroeger ook een keer gedaan
die moeder moest naar school komen voor een gesprek met de mentor
mentor heeft toen vertelt dat school heel belangrijk is en dat dat vanuit thuis voldoende gestimuleerd moet worden en ruimte voor moet worden gemaakt
die moeder schaamde zich kapot

ik denk dat het idd slim is om hier met je moeder over te hebben
want misschien heeft ze het zelf niet eens door?
geef trouwens ook aan dat je het enorm vervelend vind omdat je hierhoor niet goed kunt leren!

serieuze gesprekken helpen meestal (:

Misschien kunnen jullie afspreken dat iedereen gewoon zijn eigen rotzooi opruimt? (Degene die jam knoeit ruimt het ook op… desnoods doet iedereen zijn eigen was in huis…)

Wat je ook kunt proberen als praten niet helpt is gewoon 2 weken niets doen in huis, behalve je eigen (af)was en kamer. Dan kun je in de bieb gaan leren of op je kamer als je niet tegen de troep kunt.