Hoe zit het precies met de decentrale/centrale selectie van een opleiding?

Ik heb me dus ingeschreven en ga meedoen met de decentrale selectie in juni, maar vat het niet echt hoe het zit met dat hele decentrale/centrale selectie. Iemand die dit me goed zou kunnen uitleggen? :slightly_smiling_face:

Upje, dat wil ik ook wel weten. Zit nu pas in V5, dus nog een halfjaartje eigenlijk voor ik het moet weten.

:grinning:

Volgens mij zit het als volgt:
Centrale selectie is selectie op basis van je cijfer, maar sommige opleidingen hebben ook een decentrale selectie, wat per opleiding en universiteit kan verschillen. Zo heb ik ooit eens vernomen dat bij geneeskunde de decentrale selectie bestaat uit het insturen van een sterke motivatiebrief (je kon dan meedoen aan de centrale óf de decentrale selectie) en bij de opleiding psychologie aan de UvA nemen ze bijvoorbeeld een tentamen af.

Dankje!
Klopt het dat als je ‘goed wordt gekeurd’ bij de decentrale selectie heb je niet echt gelijk garantie dat je die opleiding mag doen.

Meestal zijn er twee rondes/onderdelen. Er vallen er x aantal af na de eerste ronde en dan als de tweede ronde is geweest, gaan ze daar weer de beste uitzoeken. Als je dan uiteindelijk door beide rondes heen bent en je behoort tot de beste x aantal deelnemers, kan je gewoon beginnen dacht ik. Zo werkte het tenminste bij mijn studie.

Centrale selectie/loting werkt alsvolgt:
je word in categorieen ingedeeld op basis van je gemiddelde eindcijfer van je middelbareschool diploma,
uit categorie A, wat gemiddeld 8 of hoger is, worden xx% mensen van het totaal ingeloot, uit categorie B, wat lager gemiddeld eindcijfer is, worden minder % mensen ingeloot, uit catergorie C… etc.

Dus hoe lager je eindcijfer, hoe minder groot je kans. Het is dus niet zo, dat als er 100 mensen zich hebben aangemeld met een 7 gemiddeld, er ook 100 plaatsen zijn, dan al die 100 mensen met een 7 gemiddeld worden aangenomen boven jouw gemiddelde van een 6.

Decentrale selectie heeft daarintegen, behalve de mensen met 8 of hoger die meteen worden aangenomen, verder niks te maken met je cijfer. Hierbij worden mensen aangenomen op basis van wat ze laten zien op de door de opleiding gevormde/samengestelde testen of criterea, die dus betrekking hebben op de opleiding waar je je voor aanmeld. Wat die precies inhouden verschilt per opleiding.

Ik moest bij de decentrale selectie van mijn opleiding bijvoorbeeld een rekentoets, een engels begrijpend lezen toets, een toets over literatuur die wij vantevoren moesten bestuderen maken en een motivatiebrief ter plekke schrijven.

Hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb!

Voor welke opleiding heb je je ingeschreven? Het hang namelijk ook af van de studie zelf. Ik heb me bijvoorbeeld ingeschreven voor een decentrale selectie van een opleiding waarbij je cijfers heel belangrijk zijn en zo zijn er wel meer van.

Dankjewel!! :grinning:

International degree in English and Education, maar heb zelf een N&G profiel en mijn cijfers zijn niet bepaald super. Ik moet wel een toets maken om mijn Engels te testen bij de decentrale selectie en volgensmij vertellen waarom ik die studie wel enz. Hoop daar maar indruk te maken. :bored: