Hoe zet ik een NEF-bestand om in JPG?!

Hoi, ik heb gisteren onwijs veel foto’s gemaakt met mijn spiegelreflex (nikon). Ik heb hem nog niet zo lang, ben nog aan het uittesten dus. Mijn vriend heeft het bestandstype veranderd van JPG naar NEF bestand (schijnt ongeveer hetzelfde te zijn als RAW?) Ik kan ze nu op geen enkele manier openen, niet in photoshop, en ook niet als RAW bestand. Heeft iemand een idee? :anguished:?

Als je op de foto gaat staan en dan op de rechtermuisknop drukt, kun je dan niet ‘opslaan als’ kiezen? Want dan kun je bij het opslaan kiezen voor opslaan als een ander bestand.

Maar ik ken geen NEF-bestanden dus misschien gaat het daarbij wel helemaal anders!

Ik denk dat je wel ver komt m.b.v dit topic.

Nee dat gaat dus niet want dan moet je hem eerst kunnen openen… :frowning_face:

Waarschijnlijk is je digitale camera te nieuw voor de versie van photoshop die je hebt. Je kunt adobe lightroom proberen, of een update voor je photoshop downloaden, moet je even googlen op welke camera je hebt en dan het programmatje downloaden en installeren. Of je download de nieuwste versie van photoshop dan wil die het ook wel ondersteunen.

Nee hoor! Maar ik doe het normaal bij word-bestanden die naar iets anders moeten worden overgezet, dus denk dat dat gewoon heel anders moet!

Normaal kun je die bestanden inderdaad openen in Photoshop, bewerken hoe je wilt (of zo laten natuurlijk) en dan opslaan hoe je wilt.

Misschien een stomme vraag maar ik weet er gewoon weinig van… Kun je dan zomaar photoshop downloaden? Ik heb nu 7.0…

Er zijn manieren om dat te kraken, ja. :’) Is wel illegaal.

Hmm… Bedankt, ik zal even kijken…

Iemand nog andere oplossingen…?

Heb je de software van de spiegelreflex al geïnstalleerd daar kan het namelijk wel mee. Ik tikte het in op google en bij de eerste hit had ik al direct gevonden wat je zocht. Op de nikon site kun je gewoon een programma downloaden die het om kan zetten. Hier onder heb ik even de link gepost.

http://nikonimglib.com/nefcodec/