Hoe worden klassen in de tweede fase ingedeeld

Heey meiden,
Ik ga na de zomervakantie naar 4 HAVO, en ik vroeg me af hoe de klassen worden ingedeeld? ik denk dat de mensen met hetzelfde profiel bij elkaar in de klas komen. Maar hoe zit dat nou met vakken als nederlands, engels, gym of een mentorklas, is de kans dan groter dat je bij mensen met hetzelfde profiel komt? en kom je überhaupt wel bij iemand in de klas met een heel ander profiel?
Ik ben erg benieuwd hoe dat bij jullie is.

Dat verschilt per school en per jaar. Ze kijken gewoon wat het beste past. Vaak worden klassen ingedeeld op profielvakken, maar dat lukt niet altijd. Over het algemeen zie je vaak dat er een natuurklas is, een maatschappij klas en een mix klas.
Je kunt dus zeker wel in de klas komen bij iemand met een heel ander profiel. Maar bij elk vak verschilt je klas dus weer, sowieso bij de profielvakken, maar ook je Nederlandsklas kan heel anders zijn dan je Engels klas. Zie je vanzelf!

Bij mij op school was het zo dat ik een standaard klas had voor “standaard” vakken zoals Engels, Nederlands en (volgens mij?) geschiedenis. Dit waren vakken die je gewoon verplicht dient te volgen, welk profiel je dan ook hebt. Dus ik had tijdens die vakken dezelfde klas, wat dan ook mijn mentorklas was. Bij de andere vakken had ik ook altijd een vaste klas, maar de mensen erin week wel af van mijn mentorklas. Er zaten ook zeker velen tussen met een heel ander profiel. Maar zoals MORIARTY al zei, verschilt het dus per school.

Ik heb toevallig bijna alle vakken met mijn mentorklas (ook de niet standaard vakken zoals economie) omdat wij allemaal een pakket hebben dat op elkaar lijkt. Een vriendin van mij heeft echter niet eens wiskunde met haar mentorklas, omdat zij veel verschillende pakketten hebben.

Maar ik zit dan ook in klas A en zij in G, dus bij ons op school worden denk ik eerst de klassen zoveel mogelijk opgevuld met dezelfde pakketten, en de mensen die overblijven zijn gewoon bij elkaar gepropt in de laatste klassen.