Hoe word ik wat harder?

Beetje rare vraag misschien:

Ik ben echt iemand die zich altijd maar iets aantrekt van wat andere mensen zeggen. Heb ik eens iets met een vriendin dan denk ik meteen, wat heb ik fout gedaan? Terwijl dit helemaal niet het geval is of hoeft te zijn. Ook blijf ik vele dagen/nachten liggen malen en piekeren over hoe ik het wel of niet aan moet pakken.

Kortom, waar kan ik leren om dingen van me af te zetten en te denken van ach zeur toch lekker verder. Het lukt me gewoon niet om dingen los te laten. Ik wil wat harder worden en zeg ook wel ik trek me er niets van aan. Maar dit doe ik dus wel.
Ik ben een heel naïf persoon en ik merk nu dat ik hiervoor vaak gebruikt wordt. Elke keer doen mensen me weer pijn. Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan, soms wil ik dan helemaal niks meer zeggen maar dan denken ze dat ik ze negeer en mogen ze me niet meer of denken ze ach rot toch lekker op.
IK weet gewoon niet meer hoe ik me moet gedragen het liefst wil ik dan gewoon een bitch zijn en dat probeer ik soms ook maar ik voel me er niet goed bij. Maar ben je die blije persoon wordt er gebruik van gemaakt.

Ik volg dit topic want ik heb precies hetzelfde!

Ik was eerst ook zo. Nu eigenlijk nog steeds een beetje, ben vooral naïef eigenlijk maar ik bleef gewoon in mijn hoofd stampen dat het gewoon niet waard is om over mensen te gaan liggen piekeren. Klinkt moeilijk en dat is het ook maar dat heeft tijd nodig.

up

Als ik advies nodig heb kijk ik altijd op WikiHow… Als je wilt kan ik je wel een paar artikelen sturen?

WikiHow? haha uhm ja sure

Het klinkt een beetje gek maar WikiHow helpt me altijd heel erg haha.

Thx! Ik zal er naar kijken

Mijn tip is echt om wat vaker je mond open te trekken. Klinkt heel brutaal, maar bepaalde mensen moet je op hen plek zetten.

Exactly. Dat is wat ik ook denk, maar sommige doen het echt heel sluw en doen dan achterbacks en schijnheilig als je ze aanspreekt. Dat loopt altijd uit op een ruzie maar daar hou je niks mee over. En voel me er niet goed bij. Idk.

ik had hetzelfde probleem. Als een bitch gedragen gaat niet helpen :cold_sweat: maar nu zeg ik gewoon wat ik wil zeggen en doe wat ik wil doen. Je moet af en toe zeggen dat je iets niet kan of niet wil doen. Je kan niet in een keer veel harder worden. maar je moet wel zeggen wat je van iets vind. het kan trouwens ook aan je vrienden liggen dat ze te hard pushen. Dus gewoon je mond opentrekken en zeggen wat je vind. En als je niet weet wat je moet doen heb je nog altijd internet :upside_down_face: help mij altijd :’)

Ga werken in de horeca, na de 3203 verwensingen en ‘nee, nee, NEE’ die ik daar naar m’n hoofd geslingerd heb gekregen, trek je je niks meer aan van wat anderen zeggen :’)

Nee, maar ff serieus.
Zijn er geen cursussen voor vanuit je school/opleiding? Bij mij waren er altijd van die trainingen voor meer zelfvertrouwen

ik had hier ook heel veel last van. toen heb ik een speciale cursus gevolgd bij opdidakt. het heeft mij zo geholpen dat ik nu er geen last meer van heb. :slightly_smiling_face:

Leren om nee te zeggen. Zoiets neemt tijd in beslag. Ik durfde vroeger mijn mond niet open te doen en mijn mening te verkondigen, maar beetje bij beetje moet je jezelf leren te ontplooien. Stap beetje bij beetje uit je comfortzone. Als je dit blijft doen trek je de grens voor jezelf steeds verder, maar blijft deze ook daar liggen. Het kost jaren van tijd en discipline naar jezelf toe om zoiets te leren. Het gebeurt niet 1, 2, 3. Vraag ook vriendinnen om hulp. Vaak zeg je toch ergens ja tegen, maar als ze dan de vraag herhalen kun je bijvoorbeeld je antwoord omdraaien. Begin klein. Maar vergeet jezelf zeker niet constant uit te dagen. Wanneer je uit jouw comfortzone stapt (niet te ver, blijf bij jezelf!), dan pas begin je met nieuwe dingen te ontdekken en te leren. Succes. :slightly_smiling_face:

Kan ik vragen hoe oud jij bent? Vroeger was ik ook zo maar dit is echt met de jaren beter geworden. véél beter.

En denk eens na, boeit het echt zoveel wat anderen van je zeggen? Doe lekker wat je wil, draag wat je wil, doe je haren hoe jij ze wil hebben. Die mensen kunnen niet bepalen wie jij nu echt bent. En misschien zie je deze mensen over een jaartje al niet meer. Zeker nu je nog jong bent, steek je tijd niet in wat anderen mensen zeggen en geniet gewoon van wat je zelf wil en leuk vindt.

En laat je zeker niet gebruiken, je mag best nee zeggen tegen iemand als je iets niet wilt doen. Hierdoor ben je niet meteen een bitch ofzo.
Mensen die je pijn doen, of vervelend tegen je doen of gewoon mensen die je heel de tijd maar naar beneden proberen te halen. Zet de mensen gewoon uit je leven, je hebt die negativiteit niet nodig en focus je op jezelf.

Hard worden komt wel vanzelf als je niet altijd op je kop laat zitten door vervelende mensen, zeg gewoon tegen je zelf ‘ik ben hard en dit boeit me allemaal niet’.

Zo was ik vroeger ook.
Tot ik schijt kreeg aan alles en iedereen :’).
Omdat ik er simpel weg achter kwam dat je niet iedereen kunt pleasen, dat je geen 15 ‘best friends’ kunt hebben, dat mensen soms niet eens voor JOU langskomen maar een andere reden en ga zo maar door.
Mond open trekken, boeie als iemand je niet leuk vind en vooral je eigen ding doen.
Serieus, word je zo veel gelukkiger van!

ik was echt vroeger ook zo! Ik werd ook op verschillende manieren gepest en buitengesloten… ik was het gewoon zoo beu! En ik deed op een gegeven moment gewoon echt BOT tegen ‘bijna’ iedereen. Ik heb dus echt gewoon voor mezelf gekozen en dat alles heeft me eigenlijk alleen maar sterker gemaakt en heb ik in die tijd mezelf beter leren kennen. geloof me, als je jezelf beter leert kennen, weet je ook wat je wilt en ga je van jezelf houden. en als je van jezelf houdt, dan laat je dat soort dingen ook niet meer toe

^Mooi gezegd!

Super bedankt voor jullie lieve berichtjes! Jullie hebben wel gelijk, alleen is het makkelijker gezegd dan gedaan. Ik moet het inderdaad stap voor stap aanpakken, en wat zelfvertrouwen opbouwen. Nu ben ik 17 en heb hier dus nog best wel moeite mee. Soms ik heb wel van die dagen van nu boeit het me echt niet wat mensen denken. En soms hou ik gewoon teveel rekening met ze. Ik moet mezelf eerst leren respecteren I guess. Het probleem ligt dan bij mij en niet bij hun.

Dit ja, wellicht even bij je decaan navragen! Ikzelf ben gisteren gestart met de training zelfhandhaving en assertiviteit, als ik zo hoor hoe jij je voelt zou zoiets ook wel goed bij jou aansluiten.