Hoe werkt het mbo?

Hee meiden, jullie zullen me nu vast dom vinden :flushed:
Ik zit nu in me eindexamenjaar vmbo en ben van plan om naar het mbo te gaan…
Alleen ik weet niet hoe het mbo werkt. Ik heb ook geen broers/zussen die op het mbo zitten, zodat ze me kunnen vertellen hoe het daar is. Ik heb me altijd al afgevraagd; is het mbo net als de middelbare? Volg je daar ook verschillende vakken? Heb je daar vaste klassen? Is er net als op de middelbare ook kans op uitval? En hoe zit het met de pauzes? Maar ik heb ook vragen zoals; krijg je daar wel aandacht? Want ik heb gehoord dat je op het mbo een beetje ‘vrij’ gelaten wordt. Haal je slechte cijfers, dan is dat jouw probleem, ze zitten niet aan je geplakt net als op de middelbare. Is dit waar? Zijn er ook ouderavonden etc. ?

Heb al zitten googlen maar heb niets gevonden.
Hopelijk zitten er hier een paar meiden van het mbo die me vragen kunnen beantwoorden :]
ja het zijn best domme vragen hahah

peace :wink:

Tip: Ga naar Open Dagen! Dat is altijd heel handig.

ik doe zelf geen vmbo dus ik kan je niet helpen maar mijn vriend wel. dit is wat hij antwoordde:

1 neeh zeker niet, hangt er vanaf of je bbl (werk, stage en leren) of bol (leren) doet. de school uren zijn ook langer (tot half 6 of half 5) en op zijn school ook langere pauzes.
2 jaah je volgt verschillende vakken en vaak is de kans groot dat je dezelfde leraar houdt.
3 hij wel maar ik weet niet zeker of dat altijd zo is
4 op zijn school niet (maar hij heeft 2 docenten dus anders als de docent ziek is, gwn de hele dag vrij)
5 neeh ze houden je als nog in de gaten. tuurlijk heb je meer vrijheid dat wel denk ik.
6 niet door het jaar heen maar wel in het begin van het jaar

ik weet niet of je in west friesland woont want dan ga je waarschijnlijk naar het horizon en dan kan ik je wel heel veel vragen beantwoorden.

het is natuurlijk heel erg verschillend per school en dit is allemaal heel vaag dus ik zou idd veel open dagen bezoeken maar misschien heb je hier alvast iets aan.

veel succes!! xxx

Dit is hoe ik het heb ervaren. Het is natuurlijk overal weer anders en iedereen ervaart het ook weer anders

is het mbo net als de middelbare?Nee het is wel anders.Vooral de lengte van de schooldagen is anders
Volg je daar ook verschillende vakken? Ja je hebt een rooster die elke periode iets veranderd
Heb je daar vaste klassen? ja
Is er net als op de middelbare ook kans op uitval? Ja
En hoe zit het met de pauzes? Bij mij was het: 's ochtends pauze(kwartier) 's middags(45 minuten) einde van de middag(kwartier)
krijg je daar wel aandacht? Want ik heb gehoord dat je op het mbo een beetje ‘vrij’ gelaten wordt. Haal je slechte cijfers, dan is dat jouw probleem, ze zitten niet aan je geplakt net als op de middelbare. Is dit waar? Ik vond juist dat ze te veel op je zaten.Elke keer zeuren over cijfers, verslagen. Te betuttelend zeg maar. Weken voor een tentamen begon mij slb’er al te zeuren tegen de klas. En ging ze al testtoetsjes geven, want volgens haar moest iedereen al minstens 6 weken van te voren beginnen met leren
Zijn er ook ouderavonden etc. ? Ja ook ouderavonden. En ze namen ook ongevraagd contact op met je ouders, en stuurden brieven met je cijferlijsten(en dat was iets waar ik geen toestemming voor gegeven had aangezien ik al ouder dan 21 was)

Of je vrij gelaten wordt hangt soms af van op welke MBO school je zit. Zo zit ik op een school waar je niet helemaal vrij gelaten wordt(natuurlijk, je bent zelf verantwoordelijk voor alles, maar bij mij was/is het vaak zo dat het tijdens de lessen/college’s wel herhaald wordt van ‘niet vergeten, dan en dan hebben we die toets en die week hebben we dit etc’, maar naarmate je verder in de opleiding bent neemt dit wel wat af hoor, althans bij mij), maar bij vriendinnen van mij op het MBO worden ze wel erg vrij gelaten en dat gaven ze ook direct aan op de open dag. Dus ik zou gewoon naar een aantal open dagen gaan en dan zien wat je het meest aanspreekt :slightly_smiling_face:
Maar ik vind het zeker niet hetzelfde als de middelbare school. En wij hebben geen ouderavonden, alleen in het eerste jaar moesten we een keer voor een opdracht een ouderavond organiseren over de opleiding enz. Maar mijn moeder heeft nog nooit bij mij op school hoeven komen voor hoe het gaat ofzo.