Hoe verzorg jij je mond?

Hoe kan je je tanden goed verzorgen?
Ik heb namelijk sinds kort een beugel.
Maar hoe kun je voorkomen om een slecht gebit te krijgen als de beugel eruit mag zeg maar.
Voordat ik bijvoorbeeld een beugel had waren m’n tanden heel wit maar nu ik een beugel heb en bijvoorbeeld cola drink dan gaat het gele niet (snel) weg…
En tandplak etc. Wat is volgens jullie een goeie tandpasta daarvoor en wat te doen tegen bloedende tandvlees?

Iemand tips of heb je zelf ook last van deze dingen post 't hier en misschien kunnen we elkaar helpen?

poets genoeg je tanden en spoel met mondwater!
bij de apotheek hebben ze mondwater voor het versterken van het tandvlees

Heel veel mensen zie ik met vlekken op hun tanden nadat hun beugel eruit is dat vind ik bepaald niet mooi ik probeer dat te voorkomen maar op een of andere manier krijg ik ze snel. gebruik btw ook ragertjes maar ze werken niet egt… :s mag ik bijv geen cola drinken of kauwgom kauwen??

Cola is sowieso slecht voor je tanden :wink: Ik nam altijd water mee naar school en had nooit gaatjes, en toen begon m’n moeder flesjes cola mee te geven en ik had er 3! Dus daar moet je sowieso op letten, en daarbij natuurlijk goed je tanden poetsen en ik zou het inderdaad ook aan je ortho vragen.

Kauwgom wordt aangeraden, omdat je daarmee je tandplak/beginnend tandplak weghaalt. Dat gaat aan de kauwgom plakken.
Tegen bloedend tandvlees kunnen tandenstokers gebruikt worden.:slightly_smiling_face:

Rustig en tweemaal per dag goed poetsen.
Tong schrapen en wellicht flossen of met een zachte tandenstoker.

Gebruik die ragertjes alsjeblieft! Mijn ortho had toen der tijd niets gezegd en ik wist helemaal niet dat die ragertjes bestonden. Bleek nadat mijn beugel eruit was dat mijn voortand een gaatje had maar die niet meer te redden was :rage: Dus wortelkanaalbehandeling en nu is dus donkerder dan mijn andere tanden! was zo kwaad op de ortho! :rage:

Kauwgom is inderdaad goed tegen de tandplak en in het begin helpt het de druk die je beugel op je tanden zet wat te verlichten (en nadat hij is aangedraaid)

Ik dronk koolzuur met mijn beugel, at dagelijks kauwgom toen ik er nog tegen kon & heb een perfect mooi gebit :’)

Verder gewoon goed poetsen en inderdaad van die raggertjes/stokertjes & tussentijds gewoon goed spoelen met mondwater.

Ik poets mijn tanden twee keer per dag, ik flos m’n tanden en ik spoel m’n mond met mondwater.

Ik had hier ook last van toen mijn beugel er nog in zat, onlangs de goeie mond verzorging. Maar wees gerust, nadat je beugel er uit gaat krijg je sowieso een afspraak bij de mondhygiënist, waardoor het er al een stuk beter uit zal zien. Gewoon goed poetsen, ragertjes gebruiken en met mondwater spoelen. Nadat mijn beugel er uit was, was ik echt zó blij dat ik weer kon flossen enzo. :’)

En nu is het weer wit.

Ik denk niet dat je je te streng aan bepaalde regels moet houden op gebied van eten en drinken. Iedere orthodontist zegt sowieso iets anders. Tegen mij is namelijk helemaal niks gezegd over bepaalde dingen die ik beter niet kon eten of drinken terwijl mijn vriendin geen kauwgom/cola/noten/andere harde dingen mocht eten. Ook kreeg ik een complimentje naderhand dat ik m’n tanden zo ontzettend goed verzorgd had omdat ik helemaal geen overgang had van waar m’n beugel had gezeten en de rest van mijn tand zeg maar, terwijl ik niks bijzonders had gedaan :"). Na een maand ben ik al gestopt met die ragertjes omdat m’n tandvlees er helemaal kapot van ging en voor de rest poetste ik gewoon 2 keer per dag en 's avonds spoelen met mondwater erbij. Ik heb trouwens ook een tijdje speciale tandpasta en mondspoeling gebruikt voor beugels, dit zorgde ervoor dat je beugel mooi bleef door bepaald stoffen die erin zaten, dat zou je ook kunnen gebruiken.

Er werd mij aangeraden om langer te poetsen, normaal zeggen ze twee minuten, maar met een beugel moest ik er 3.5 doen, voor de rest zou ik het eigenlijk niet weten. Ik denk niet dat er veel verschil is in tandpasta.

Als je beugel eraf gaat gaan ze met een soort schuurmachine over je tanden en zijn ze weer wit, maar je moet goed rond het ijzer op je tanden poetsen, dat je geen gele kringen krijgt, voor de rest niet te veel zorgen maken :slightly_smiling_face:

Heeft iemand ervaring met whitening tandpasta, die je tanden dus witter maakt?

Ik gebruik al langer dan een jaar een whitener maar het helpt helemaal niks. (’:

koolzuurhoudende drankjes mogen wèl, cola niet omdat daar een bepaald stofje in zit die de lijm oplost.
tenminste,dat werd verteld door mijn ortho.

Sowieso geen cola drinken, dat is schijnbaar heel licht. Andere frisdranken mag wel. En verder heel goed poetsen, stoken met een tandenstoker, spoelen met mondspeoling met fluor. Dat moest ik in ieder geval allemaal doen. Qua eten; kijk uit met dingen zoals pinda’s enzo, daar trek je je beugel snel stuk mee. En een elektrische tandenborstel is ook zeer fijn als je een beugel hebt.