Hoe verwoord ik dit netjes?

Hallo,

Ik werk samen met een meisje aan een project voor school. Het is een heel groot project en heel belangrijk, telt zwaar mee voor je rapport etc.
We krijgen op dit project een gezamenlijk cijfer. We worden ook mondeling geoverhoort. Als de een de overhoring niet goed maakt, krijgen we beiden een lager cijfer. Als de informatie in het project niet goed is van 1 van de 2, krijgen we ook beiden een lager cijfer.

Nu hadden wij de taken verdeeld voor dit project. Ik kon zien dat zei het al heel moeilijk vind en het haar meer moeite kost om verslagen uittewerken met gekregen informatie, dus had ik haar de wat makkelijkere onderwerpen gegeven, zodat zei minder te doen had en ik de wat moeilijkere kreeg. Ik vond het namelijk prima als ik wat meer te doen had, het vak is namelijk heel belangrijk voor mij en ik wil me er dus graag beter in verdiepen om er beter in te worden. Zei was het hier mee eens, vond het prima dat ze de wat makkelijkere dingen kreeg. Samen hadden we een datum afgesproken waarin we onze stukjes af zouden hebben, zei zou haar stuk naar mij sturen, ik zou alles even snel samenvoegen. De dag daarna zouden we het bespreken en daarna inleveren.
Nu was haar opa best wel lang ziek, en is helaas een paar dagen geleden overleden. Zei was toen niet op school. De dag daarna was ze er wel(gisteren was dat), en vroeg ik haar of ze haar stukje kon sturen, het was immers de afgesproken datum. Zei zij dat ze het al af had, en dat ze het die avond zou sturen. De volgende dag(vandaag) had ik nog niks binnen en zei was niet op school dus vanwege die crematie van haar oma. Ik heb haar meerdere keren gebeld, op huis en mobiel nummer, maar ze neemt niet op. Ik heb haar gesmst, gemailt en gewhatsapd maar daar reageert ze ook niet op. Nu is het avond (morgen moeten we het inleveren) en heeft ze het nogsteeds niet gestuurd. Dit komt er dus op neer dat ik dus zojuist 3 uur bezig ben geweest met haar stukje maken. Nu weet ik dat ze morgen wel op school komt, maar ik vind het dus echt NIET tof dat zei haar stuk niet naar mij toe heeft gestuurd. Ik snap dat ze andere dingen aan haar hoofd heeft, maar als ze het al gemaakt heeft, waarom had ze het dan niet gewoon even kunnen sturen, kopieren, plakken drukken op de verzendknop hoppa. Dat had mij 3 uur werk bespaart, tijd dat ik ook aan andere dingen had kunnen besteden, we hebben het al druk genoeg met huiswerk enzo deze dagen, ik zit helemaal in de stress en nu dit. Korte samenvatting: Ik heb knoeterhard gewerkt aan een project dat we samen moesten doen,(ik heb 11 A4’tjes vol getypt) ik heb alles alleen gemaakt, ook haar deel, en zei heeft dus niets gedaan.

Nu wil ik dit morgen tegen haar zeggen, want ik vind dit echt niet netjes. We hadden immers een afspraak, en ik heb het ookwel eens druk/moeilijk maar ik kom ookwel altijd mijn afspraken na. Maar ik snap dat als ik het verkeerd zeg, ik kwetsend overkom. Ik vind het echt heel erg van haar opa/oma maar ik wil het wel tegen haar zeggen. Maar dus op een niet kwetsende manier, het is wel een vriendin van me namelijk en ze is wel echt heel aardig. Dus hoe zeg ik dit tegen haar?

up, ik heb het liefst vandaag nog antwoord aangezien ik haar morgen zie.

First off: Zei is van het werkwoord zeggen, en zij is voor het aanduiden van een vrouwlijk iemand.

Toon gewoon begrip dat ze het even moeilijk heeft gehad, maar dat zij ook wel had kunnen werken of in ieder geval met jou had kunnen overleggen.
En anders naar een leraar toestappen en de situatie uitleggen. Nee, zeker weten zelfs doen.

Ik ken het, ik heb een complete film moeten monteren omdat een meisje nergens op reageerde :’) (ze is gekickt en moet het herkansen).

Wat je kan doen - als je geen ervaring hebt met dit soort dingen - is het te bespreken met je leraar of mentor. Dan kunnen jullie samen, met z’n 3en dus, om de tafel gaan zitten en het er over hebben. Maak wel duidelijk wat jij hebt gedaan om een goed cijfer te krijgen, dan komt het voor jou in elk geval wel goed.

Leer eerst eens een duidelijk verhaal weg te zetten het is niet zei maar zij en opeens is ook haar oma overleden?? Dat ter zeide.

Zeg gewoon tegen haar dat je het snapt dat ze het nu moeilijk heeft maar dat ze het best even kon sturen omdat het ook een opdracht voor jou is.
Je kan het best een oplossing vinden met de leraar, bespreek dit even apart met hem/haar met jouw groepsgenootje.

Eerst zeggen dat je het heel jammer vind voor haar dat haar oma is overleden en daarna pas zeggen dat je het wel jammer vind dat zij haar stuk niet af had. Overigens vind ik dat je met zoiets echt naar de docent toe moet waarvan je het project krijgt want dit kan eigenlijk niet.

Wow, wees even niet zo egoïstisch alsjeblieft?

Ze heeft net haar opa verloren, en is naar de crematie geweest, en jij vind het gek dat ze niet reageert? Niet zo raar toch?

Ten tweede zullen jouw leraren/leidinggevende het wel begrijpen als het daardoor een dagje later word ingeleverd denk ik.

Als jij iemand gaat verbeteren, doe het dan wel goed…

Ga er maar vanuit dat ze het wellicht niet gemaakt heeft en/of dat ze echt even tijd nodig heeft. Ik zou haar er wel op aanspreken, maar hé, het is nu wel af en op tijd ook, dus dan komt het wel goed.

Ik snap dat je je tijd anders had kunnen besteden, maar zij heeft haar opa niet meer. Dat weegt toch net wat meer mee vind ik.

Ik begrijp niet wat er egoistisch is aan het feit dat ze hier om advies vraagt hoe ze ermee om moet gaan, en omdat ze werk doet wat in principe al af is.

En ja, ik vind dat wel raar. Als mijn opa zou overlijden en ik werk in een groep, zou ik ze bellen en vragen of ze mijn taak willen overnemen. Wel zo netjes. Maar zij laat gewoon 0,0 meer van zich horen. Daar kan je niks mee.
Ik bedoel, als je moet werken bel je toch ook even? Of kom je ook gewoon niet opdagen en laat je niks horen? Lijkt mij niet?

Dat snap ik ook wel, maar ze doet het echt overkomen alsof die vriendin maar even op de dag van de crematie al haar dingen moet gaan regelen, omdat zij haar tijd beter had kunnen besteden. Op de dag van mijn opa’s crematie was ik de hele verdere avond bij mijn familie en had ik mijn telefoon niet eens mee uit respect voor mijn opa. Grote kans dat ze haar berichtjes en alles dus nog niet heeft gelezen.

Natuurlijk had die vriendin het beter kunnen regelen, maar ik denk niet dat ze de afgelopen dagen/week heel erg helder was, toch? Ik bedoel alleen maar dat de TS iets meer begrip zou kunnen tonen, meer niet.

Als het meisje zei dat ze het af had, dan heeft ze het dus allemaal wel gelezen. Slechts niet gestuurd. Dus nee, dat klopt niet.

Ik snap niet hoe je nou nog meer begrip kan eisen. Daarnaast hoeft ze dat helemaal niet te doen tegenover ons. Misschien heeft ze allang haar condoleances gestuurd. Waarom zou ze dat naar ons duidelijk moeten maken?

Ik vind het wat ver gaan om iemand ego te noemen over zoiets.

[/b]

dit is echt niet zo. Ik vind het echt heel erg voor haar van haar opa, echt. Maar verplaats je eens in mijn situatie. Jij zou het waarschijnlijk ook niet leuk vinden als iemand met wie je samenwerkt de avond van te voren niks laat horen en zijn stuk niet maakt, waardoor jij nog even drie uur moet tikken. En die tijd, ja die had ik wel echt beter kunnen besteden. Er is ontzettend veel huiswerk deze week, veel toetsen etc. en daar heb ik nog geen tijd voor gehad om voor te leren, dat wou ik vandaag doen maar dat kan dus niet. Leren is heel belangrijk voor mij, ik heb goede cijfers nodig en al helemaal op het vak van dit project, ik stond er namelijk een onvoldoende op. Ik heb ontzettend veel tijd in dit project gestoken.

[quote author=Silverbleed link=topic=273389.msg272741390#msg272741390 date=1370377005]
Als het meisje zei dat ze het af had, dan heeft ze het dus allemaal wel gelezen. Slechts niet gestuurd. Dus nee, dat klopt niet.

Ik snap niet hoe je nou nog meer begrip kan eisen. Daarnaast hoeft ze dat helemaal niet te doen tegenover ons. Misschien heeft ze allang haar condoleances gestuurd. Waarom zou ze dat naar ons duidelijk moeten maken?

Ik vind het wat ver gaan om iemand ego te noemen over zoiets.
[/quote

Toen ze net tehoren had gekregen dat haar opa ziek was, moest ze huilen en heb ik haar geknuffeld getrootst etc. toen ze op school kwam met het nieuws dat ie was overleden heb ik haar ook gecondoleerd hiermee, vandaag heb ik naast de berichtjes over wiskunde ook nog een berichtje met : ‘‘sterkte he, vandaag<3 xx’’ gestuurd. Ik vind het raar dat mensen hier denken dat ik haar niet gecondoleerd heb. Ze is een vriendin van mij, ik vind dat meer dan logisch dat ik dat zou doen.

over die opmerkingen over grammar mistakes wil ik niet verder ingaan, daar komt toch alleen maar geikel van hier en dat is ook niet wat ik met dit topic wil bereiken.

Ik zou hooguit tegen haar zeggen dat jij haar stuk opnieuw hebt gemaakt, en dat jullie dan misschien dit samen aan de leraar kunnen vertellen. En dat zij wegens omstandigheden haar stuk dus ook niet naar jou heeft gestuurd. Ik denk dat het niet echt zin heeft om te gaan zeggen dat het niet zo netjes van haar was. Is ook zo, maar zij heeft wel wat anders aan haar hoofd en ik denk dat je er niks mee bereikt.

Ik vind het niet zo netjes dat ze 1,5 dag niets van zich laat horen terwijl ze heeft beloofd het te sturen. Ik zou het gewoon aan der vragen. Ja natuurlijk is der opa of oma net overleden, maar dat betekent nog niet dat je iemand anders er ook maar even stres bij hoeft te geven. Je kan het gewoon sturen, en dat is misschien 1 minuut werk en bespaard jou in dit geval heel veel moeite. Dit betekent natuurlijk niet dat het niet erg is dat der oma/opa is overleden.
Je kan het der vragen, maar ik zou in elk geval niet te boos worden. Want waarschijnlijk heeft ze ook andere dingen aan der hoofd nu.
Ik zou haar gewoon vragen: ‘Waarom heb je niets laten horen? Ik ben niet boos hoor, maar ik heb best wel in de stres gezeten en ik vroeg het me gewoon af’ En daarna kan je misschien samen zoeken naar een oplossing (:

Nou wat zal ze daar nou op gaan zeggen…

Heb je voorheen al een docent benaderd? Dan sta je natuurlijk wel wat sterker met jouw kant van het verhaal.

Niet huilen. Overigens maak je zelf ook een spelfout.