Hoe verder met school?

Hey, ik heb dus jullie advies nodig want ik zelf zit hier best wel mee.

Ik ben 19 jaar en heb door verschillende problemen in mijn verleden nog niet mijn middelbare school diploma behaald. Ik wil het wel heel graag nog steeds halen.

Alleen het zit dus zo. Ik ben begonnen op havo en op een gegeven moment gezakt naar mavo. Niet omdat ik havo niet aankon maar door problemen thuis etc. Ik had veel stress laat ik het zo zeggen.

Daarna ben ik weer op havo terecht gekomen maar ik heb nooit eind examen gedaan. En ben in de jaren dat ik naar school ben gegaan ook maar super weinig op school geweest waardoor ik hele erge achterstanden heb gekregen.

Ik heb als laatste nog de vavo (volwassen onderwijs) geprobeerd de schakel klas havo. Maar door de zelfde redenen ben ik weer gestopt…

Nu ben ik sinds mn 18e niet meer naar school geweest en wil heel graag een diploma behalen. Want ik loop nu eerlijk gezegd nogal vast. Ik heb ook spijt dat ik bij de pakken neer ben gaan zitten.

Nu kan ik dus kiezen:
Of ik ga weer naar de vavo, dat ik weer een schakel klas havo doe (dat duurt 2 jaar) of ik probeer het daar in 1 jaar. Maar door mijn achterstand vraag ik mij af of dat wel zou lukken…

Ik kan naar een mbo, ik ben daar al op gesprek geweest. Alleen willen ze mij waarschijnlijk alleen toelaten op niveau 3 en ik zou natuurlijk eigenlijk naar niveau 4 willen want ik weet dat ik dat best kan.
Het komt puur omdat ik geen overgangs bewijs heb naar 5 havo alleen een aanbevelingsbrief van de directeur van een school waarop ik gezeten heb. Waarin staat dat ik havo aan kan.

Ik kan er ook voor kiezen om staats examen te doen dus online… Maar volgens mij is het slagingspercentage daarbij niet zo groot…

Weten jullie misschien nog iets of wat het handigste zou zijn? Dankje x

Lastig.
Optie 1: Vavo (twee jaren)
Optie 2: Vavo (één jaar)
Mocht je voor deze optie kiezen dan kun je als uitgangspunt één jaar nemen. Lukt het vanwege welke reden dan ook om niet alle vakken in een jaar te behalen, dan kun je misschien deze vakken laten vallen en in het tweede jaar doen. Enkele jaren geleden behoorde dit tot de optie. Ik zou het zelf niet een fijn idee vinden, maarja. Je weet vrij zeker wel als je begint met Vavo of je het wel/niet aankunt in een jaar of twee.
Je kunt ook kiezen om de vakken te spreiden, zodat je meer rust hebt en zeker weet dat het in die twee jaren gaat lukken :slight_smile:

Optie 3: Staatsexamen
Hmm… niet zoveel ervaring mee. Het is vaak hard en zelfstandig studeren.

Optie 4: Mbo (niveau 3)
Vaak kun je van niveau 3 ook doorstromen naar niveau 4. Soms zien de docenten zelf dat je meer kunt dan niveau 3. Op sommige opleidingen bestaat zo’n doorstroomtraject, maar dat geldt niet voor elke mbo-opleiding of school.

Succes.