Hoe val ik gezond af?

Heey,

Ik deed laatst met een vriendin voor de grap een BMI test waar uit blijkt dat ik te zwaar voor mijn lengte ben. Ik ben 14 jaar en 9 maand. 1.65 lang en weeg 65,7 kilo. Ik heb een zandloper figuur met bredere schouders door het sporten en bredere heupen omdat dat mijn bouw is. Mijn buik is strak en nijgt naar een sixpack. Ik sport 4x in de week, ik doe waterpolo. Ik eet niet extreem veel of ongezond. Maar hoe kan ik toch nog wat kilo’s kwijt raken?

gewoon niet naar bmi kijken

Bmi zegt niks.

Makkelijker gezegt dan gedaan, het maakt me heel onzeker. En vooral over mijn benen ben ik onzeker.

Iemand met veel spiermassa maar weinig vet heeft ook een hoog bmi terwijl hij of zij wel gezond is. Spieren wegen meer dan vet.

Precies, Brad Pitt zou flink overgewicht hebben als je naar zijn BMI zou kijken.

Ik denk dat je gewoon veel spieren hebt. Je zegt zelf dat je 4x in de week sport & bijna een sixpack hebt. Klein beetje spier weegt namelijk net zoveel als heel veel vet, en spieren kan je niet ‘afvallen’ of ‘verminderen’. Niks om je druk over te maken!

bmi is bullshit.

Je bent nog jong, 14 jaar, en dus nog in de groei.
Maak je er niet te veel zorgen om, het is maar een getal!

En je zit volgens mij rond de 24/25 dat betekent dat je nog binnen een gezond gewicht zit!

Volgens mij is je gewicht prima. Zeker als je veel sport, zul je ook veel spieren hebben. Misschien kun je je benen trainen als je daar onzeker over bent? Dan worden ze strakker, niet per se slanker. Maar als jij vier keer per week waterpolo doet, ben je waarschijnlijk ook gewoon (behoorlijk) gespierd.

BMI maakt echt niet uit, dat is alleen nuttig als je een standaard bouw hebt en weinig spieren.
Als je onzeker bent of je op goed gewicht zit, dan kan je beter een vetmeting laten doen, maar zo te horen komt bij jou het gewicht van de spieren, niet van het vet en spieren wegen nou eenmaal meer dan vet.

Spieren hebben een grotere dichtheid en alleen BMI zegt niet veel.