Hoe te reageren op zwervers/bedelaars

Hoi,

Als je in (grote) steden loopt, kan je nog wel eens iemand tegenkomen die om geld vraagt.
Ik voel me altijd heel lullig als ik ze negeer en zo langs loop, maar 1 keer zei ik: “oke, wat ga je met dat geld doen” toen zei hij ; “eten kopen” En we stonden voor de jumbo dus ik zo van: " oke ik ga nu boodschappen doen, zeg maar wat je wil" Zegt ie opeens dat ie drinken wil. Dan krijg ik toch het idee dat er tegen mij gelogen word. Of een andere keer wilde ik wat muntjes geven (2 euro ofzo), maar toen zag ie 5 euro zitten en ging ie om dat vragen. Dat vond ik echt zo asociaal!

Maar wat ik wil zeggen is dat ik niet weet wat de goede manier is om te reageren, moet je geld geven, eten geven, ze negeren, zeggen nee ik heb geen geld? Wat vinden jullie?

Ik geef ze nooit geld omdat ik weet dat de meeste (niet allemaal) er waarschijnlijk alleen maar drugs van gaan halen.
Zwervers in Nederland zijn vaak mensen die of psychische problemen hebben of verslaafd zijn.

ik krijg altijd het idee dat het nep is ( bij sommige niet hoor) dan zie je ze nog zitten en bedelen en een paar uur later terwijl je lekker hebt geshopt stappen ze in een auto… tja…

of dan zie je zo’n man met een super dure accordion en dan denk ik bij mezelf: je hebt geen geld, waarom verkoop je dat ding niet dan?

wat ik zelf doe ik vriendelijk glimlachen en doorlopen. ik vindt het zelf ook wel moeilijk dus ik kan je niet echt tips geven. :face_with_raised_eyebrow:

XXX Mopske

Ik weet ook nooit echt wat ik moet doen. Voel me altijd zo rot als ik voorbij loop (vooral als er ook nog een hond bij ligt). Maar ik denk inderdaad ook vaak dat ze het geld dan alleen aan alcohol en drugs uitgeven. Ik gaf een keer mijn broodjes aan een zwerver in Londen en hij hoefde die niet…

ik heb vaak al negatieve ervaringen mee opgelopen.

Blijkbaar is onze bedelaar die vaak voor onze winkel staat, bekend bij andere winkels en ze hebben iemand die hun oppikt in een BMW.
Ja nee, daar ga ik geen geld aan uitgeven.

Laatst had een leerkracht van mijn broer ook iets meegemaakt. hij was in brussel voor zijn werk. een bedelaarster kwam op hem af (brussel zit er vol mee, vind ik)
en vroeg om geld. Hij zei dat ie geen geld gaf maar als ze wou, kon ze voor hem werken.
‘No No, No work, only money!’

uhu… nee ik heb geen goeie ervaringen met dat.

Op mijn werk zie ik veel zwervers, ze kopen allemaal wijn. Daar wil ik niet aan meehelpen.

Toen ik met school op excursie was naar Münster (vlak voor kerst), waren er ook wel een aantal zwervers. Ik zag er eentje staan, die versleten kleding aan had en van die zielige ogen had , ik kreeg een enorm schuldgevoel, maar ik wee tdat de meeste zwervers het geld alleen uitgeven aan drugs/drank. Blijkt dus dat er een aantal jongens uit mijn klas allemaal een big Mac hadden gekocht en aan die zwerver gegeven hadden. En tot hun grote verbazing, was de zwerver er blij mee en at alles op.

Maar ja, bij ons in de stad staat er ook altijd eentje voor de winkel, en daar gaan de geruchten ook over dat hij gewoon in een “dikke bmw” stapte en wegreed.

Ik negeer ze altijd, ik vind ze vies. De zwerver die ik soms in het centrum tegenkom is negen van de tien keer dronken en zit altijd naar iedereen te schreeuwen, ik voel daar helemaal niks voor om aan zo’n iemand geld te geven of überhaupt in de buurt te komen

Ik ben 2 jaar geleden in Praag geweest en daar staan de zwervers er om bekend dat ze nep zijn, word ook gewoon aangeraden om ze niks te geven :p.
Ik zeg trouwens altijd gewoon dat ik geen kleingeld heb, maar dat heb ik ook nooit dusja.

Ik negeer het gewoon, laatst gaf ik iemand geld omdat ze luiers voor haar baby wou kopen en in plaats van ‘‘bedankt’’ zei ze gewoon ‘‘heb je meer? hiermee kan ik niets!’’ serieus fuck off.

Ik geef niks.

Ik geef ook niets, mede door bovenstaande redenen.

Ik geef ook niks. Er stond een keer iemand bij de Albert Heijn en die vroeg om geld, dus ik vroeg waar ze geld voor wilde & ze zei dat er eten van wilde kopen. Toen zei ik dat ik wel iets te eten voor dr kon kopen aangezien ik toch naar de AH ging en toen zei ze nee ik wil geld. Ja hallo dan niet hoor.

Ik geef niks. Geen zin om aan hun drank of drugsverslaving mee te werken. Bij mijn schoolbezoek aan rome werd ook nadrukkelijk verteld dat we geen geld moesten geven. Als we dan iets wilden doen konden we iets te eten voor ze kopen. Als ze dat afslaan weet je dat het foute boel is

Ik voel me ook altijd zó ongemakkelijk en totaal niet prettig in de buurt van zwervers. Ik geef nooit iets, meer omdat ik dan bang ben dat ze alleen maar meer willen en om je heen blijven hangen. Ik vertrouw ze gewoon niet en heb geen zin om, zoals Falathiel ook zeg, aan hun drank- of drugsverslaving bij te dragen.

rt ja.

Verder ook alleen maar slechte ervaringen. De zwervers hier in de buurt (valt op zich mee hoor, want rustig dorp), zijn vooral alcoholisten en ik pas ervoor om hun bierblikken te sponsoren.

Ik geef meestal niks, omdat ik niks bij me heb. Soms geef ik wel wat of koop ik de daklozenkrant met wat fooi. Ik weet dat het geld vaak naar drank/drugs gaat, maar dat maakt mij eerlijk gezegd niet zoveel uit. Ik heb laatst ook een rondleiding gehad met een groep door een dakloze, deze kreeg daar dan ook geld voor. Hij was ook heel eerlijk in waar hij het geld aan besteedde, hier heb ik juist wel respect voor. Deze mensen hebben vaak al genoeg meegemaakt en krijgen klap op klap. Stoppen met het drugsgebruik is voor deze mensen erg moeilijk, omdat drugs het enige is waar ze op kunnen terugvallen.

• Dit gaat over mijn eigen stad, aan ‘vreemde’ daklozen en daklozen in andere steden/het buitenland geef ik sowieso niks-

ik negeer ze gewoon, als ze me iets zouden vragen (wat volgens mij nog nooit is gebeurd) zou ik gewoon zeggen dat ik geen kleingeld bij me heb. Ik ken iemand die een keer zijn lunch aan een zwerver had gegeven en die zwerver gooide het eten toen gewoon weg. En iemand anders die ik ken had een keer wat kleingeld gegeven aan een zwerver en toen zag zo’n zwerver een briefje van 10 euro in haar portemonnee zitten en toen zei die zwerver kun je me dat niet gewoon geven? dat vind ik echt heel lullig en dan heb ik zoiets van doe alsjeblieft normaal. ik snap dat het heel moeilijk is dat je geen werk hebt en een drank en of drugs verslaving hebt maar wees dan alsjeblieft gewoon blij met wat je krijgt want wij moeten er gewoon voor werken.

Bij mij ligt het ontzettend aan de persoon eigenlijk. Ik heb ook oprecht eigenlijk nooit kleingeld bij me dus dat kan ik ze al niet geven.

Maar soms vragen ze dan om geld en als ik dan zeg dat ik dat niet heb dan vragen ze of ik heel misschien een sigaretje voor ze heb. Zolang het niet één van de laatste twee is krijgt hij/zij altijd wel. Had uiteindelijk op Arnhem een zwerver mattie omdat ik daar vaak moest wachten en hem altijd een sigaretje gaf.

En onderweg naar school zat er vorig jaar vaak een man die dan heel zuinig een mandarijn op zat te eten. Blijkbaar vond hij mandarijnen heel erg lekker. Ik nam toen ook altijd mandarijnen mee naar school voor mezelf. Dus toen nam ik er vaak één extra mee zodat ik die onderweg naar school aan hem kon geven.

Maar dat is dus zoals heir boven gezegd is meer iets geven waarvan je zeker weet dat het goed is. Ik geef ook liever wat te eten/drinken dan gewoon geld.