Hoe studeren & hoe planning maken?

Hooi,
Ik ben benieuwd hoe jullie studeren en hoe jullie een planning maken?
Ik ben er niet goed in xD
Alle tips, foto’s, hulpmiddeltjes, etc. zijn welkom:))

Iets meer informatie misschien? (Vak, hoeveel tijd je er aan wilt besteden en wat je wilt weten over het studeren)
Ik ben echt verslaafd aan schema’s maken, dus als ik ooit ergens mee kan helpen doe ik dat graag :grinning_face_with_smiling_eyes: .

Ik maak geen planning, want ik hou er mij nooit aan.

Maar op tumblr staan veel dingen die van pas kunnen komen.

Op tijd beginnen, vooral een planning maken. Da’s makkelijker als je vroeg bent, want dan kan je je stof in kleine stukjes verdelen.
Je eraan houden is iets anders, daar moet je wat discipline voor hebben, dat kan niemand je aanleren behalve jij jezelf :slightly_smiling_face:

Voor het studeren maak ik voor elk vak samenvattingen, het liefst met de hand, omdat ik het dan beter onthoudt. Voordeel is dat je de stof al een door hebt genomen, die grote lappen tekst blijven niet hangen.

Meestal gaat het dan van - stukje samenvatting - leren - stukje samenvatting - leren etc.

Als samenvatten voor jou onmogelijk/moeilijk is kun je in de tekst ook de kernstukken markeren en vanuit daar de hele stof leren.

Da’s wat ik doe :slightly_smiling_face:

Ik pak meestal een apart stuk (leeg) papier en maak daar een week/maand schema van. Dan schrijf ik per dag op voor welk vak ik wat wil leren en wat ik moet doen. Of ik iets moet leren, een samenvatting moet maken, me wil laten overhoren of iets moet lezen etc. Werken met kleuren of ‘sticky notes’ helpt mij ook altijd. Er zijn ook aparte boeken voor die je kunt kopen zodat je zelf bijna niks hoeft te maken.

Het belangrijkste is dat je leert ontdekken hoe jij het makkelijkste leert en dat je goed afwisselt tussen lezen en schrijven. Een combinatie hiervan laat het vaak goed in je hoofd zitten.

Bedankt voor de reacties & tips.

Ik weet gewoon niet hoe je een maakt die duidelijk is?
Waar alles op staat en leertechnieken heb ik niet!!
Dus ik zou graag willen weten hoe jullie leren?

Ik heb een agenda waar ik op school mijn huiswerk in schrijf, en dan heb ik nog een ‘planboekje’ (gewoon een kleine agenda van de hema haha) en daar plan ik in wanneer en wat ik moet maken

Als het voor een toets is zet ik meestal in mijn agenda dat ik dat vak moet leren. Dan leer ik tot een bepaalde pagina bv. Ik kan geen tijdplanning maken, dus doe ik dat ook niet. Je moet kijken wat voor jou het beste werkt

Als ik een planning maak dan doe ik het vaak als volgt:

Bijvoorbeeld:
Maandag: (school/stage/werk etc… van … tot …)

• leren voor …
  • huiswerk voor…

( vaak plan ik niet meer als 5 dingen maar het ligt eraan hoelang je voor iets nodig hebt en wt je de rest van de dag allemaal moet doen)

Dinsdag:

Woensdag:

Donderdag:

Vrijdag:

Zaterdag:

Zondag:

En ga zo maar door. Ik zat dan achter de dag wat ik heb. Dus school stage of werk en de tijd zodat i kzie of ik die dag veel of weinig tijd heb. Dit doe ik ook vooral bij belangrijke toetsen of werkstukken en dan verdeel ik het ook vaak in kleine stukjes. En maak ik dus vaak gelijk een planning van 2 of 3 weken. Dit verandert dan nog doordat er dingen bijkomen.
Ik heb helaas geen voorbeeld omdat ik nu geen huiswerk heb! Maar wil anders best eens een voorbeeld sturen als ik er een heb voor volgend jaar.

Of als het niet duidelijk is dan stuur maar een bericht oid.

Ik heb nu gewoon 1 agenda van de kruidvat en daar schrijf ik mijn huiswerk in. In mijn andere agenda staat dan mijn planning. Ik weet niet of het bij mij gaat werken, maar ik hoop het. Vorig jaar was gewoon vlut(niet omdat ik niks deed maar omdat het niet lukte), dus daar kan ik je niks over vertellen

Ik ga dat denk ik ook proberen dit jaar, met zo’n extra agendaatje voor thuis om te plannen. Werkt dat goed?

Ik hoop t

Hahah :’)

Per dag een to-do list maken, kun je lekker weg gaan strepen.