Hoe spaar jij?

Hee! Het leek me misschien wel een leuk idee om hier over een topic aan te maken. Hoe spaar jij? Hoe vaak in de maand koop je kleding, en heb je tips voor anderen om te sparen?

Ik zelf moet echt doorzetten wil ik sparen. Af en toe heb ik echt een gat in m’n hand… hoe zorg jij er voor dat je geen onnodige dingen koopt, doe je zuinig aan met spullen, of koop je elke week iets nieuws?

Misschien is dit handig voor mensen die (net als ik) niet zo goed kunnen sparen.
Zo niet, sorry voor dit topic! Dan mag 'n mod hem verwijderen (:

als je loon hebt gelijk de helft op je spaarrekening zetten. Dit zelfde doen met spulletjes die je verkoopt. Of met jezelf afspreken dat je eerst een bepaald aantal spullen weg moet doen voordat je iets nieuws gaat kopen :slightly_smiling_face:

Ik krijg elke maand kleed en zakgeld, wat ik over heb gaat aan het eind van de maand in de spaarpot.
Als ik iets van bv. 17 euro met een briefje van 20 betaal, gaat het wisselgeld in de spaarpot.
Als ik iets via mp verkoop, gaat het geld direct in de spaarpot.
Als ik tussendoor iets krijg (5 euro van mijn oma bv, nooit veel), gaat het geld direct in de spaarpot.
Als ik geld via internetsite’s laat uitbetalen, gaat het geld direct in de spaarpot (sowieso al 270 euro; www.gekkengoud.nl )

Zo heb ik vanaf 1 januari al 630 gespaard :’)

En verder niet teveel kopen, met kleding altijd afvragen of je het echt nodig bent, en of je het echt aandoet,
En met andere dingen eigenlijk ook…

Ik heb zelf ook geen bijbaantje, maar heb via MP toch aardig wat verdiend.
In het begon vond ik het ook altijd wat eng, maar nu valt het wel mee, haha.
Was de laatste keer zelfs alleen thuis toen er wat werd opgehaald (normaal zorg ik altijd dat er nog iemand thuis is).
Maar het liefst verstuur ik de dingen…

Ik geef mezelf 200 euro per maand om uit te geven, dat is 50 euro voor een week.
De rest van mijn geld zet ik op mijn spaarrekening.
Zodra mijn loon gestort wordt, maak ik het mijn uitgeef bedrag weer 200 en de rest gaat naar mijn spaar.
Ik sjoemel nooit heen en weer, op = op. Kan je vertellen dat ik binnen no time 1000 euri had gespaard.

ik werk (nu in de vakantie) elke dag dat de winkels open zijn (ma,di,wo,do,vr,za) dus ik verdien veel en kan het niet uitgeven :wink:

Alles opschrijven wat je uitgeeft. Dan schrik je (ik tenminste) best wel wat je allemaal uitgeeft. Dan kun je ook zien of je het uiteindelijk wel echt nodig had of dat het echt een miskoop was.
En geld op je spaarrekening zetten natuurlijk! En dan de discipline hebben om het er niet vanaf te halen…

Ik heb gewoon mijn salaris volledig overgestort naar mijn spaarrekening, dan stort ik alleen iets terug wanneer ik het echt nodig ben. Dan heb ik niet zo snel de neiging steeds onzinnige kleine dingetjes te kopen die ik toch niet nodig ben omdat ik dan denk: oh nee, ik heb niet zo veel op mijn betaalrekening staan. Het helpt in iedergeval bij mij, maar ja ik moet nu toch echt sparen voor rijlessen dus ben het ook wel nodig!

Ik heb een bijbaantje en dat is niet heel veel per maand (ligt eraan hoeveel ik werk) maar ik vind het niet heel erg want 1. Ik werk niet veel (omdat ik niet zo vaak nodig ben :stuck_out_tongue:) en 2. Ik geef helemaal niet veel uit. Ik ga niet vaak uit en ik rook niet. Ik geef eigenlijk het meest uit aan rijlessen (dat betaal ik eigenlijk van mijn zakgeld, dus ik krijg gewoon geen zakgeld meer ;p), boeken, kleren, cadeautjes, en verdere dingetjes zoals iets te eten en drinken op een terrasje ofzo, bioscoop, nagellak.
Maar verder geef ik het niet veel uit, dus dat helpt. En ik moet het gevoel hebben dat ik in ieder geval íets op mijn rekening moet hebben staan en niet blut ben dus niet als ik iets heb uitgegeven gelijk een dag erna gaan shoppen ofzo.

Als ik (weer) een bijbaan heb, dan ben ik van plan om alles daarvan over te maken naar mijn spaarrekening.

Voor de rest doe ik kleingeld, waar ik niets meer mee doe, in een spaarpot en als het vol is op mn spaarrekening zetten.

Ik geef van mezelf niet veel uit. Ik heb dus regelmatig dat ik meer dan 500 euro op mijn rekening heb staan en dat vind ik te veel dus maak ik het over naar mijn spaarrekening.
Ik zou als ik meer/makkelijker uit zou geven mezelf echt een bepaald bedrag geven per maand (bijv. zak+kleedgeld en 100 euro loon) en de rest naar je spaarrekening overschrijven…

Gewoon geen winkels in gaan en niks kopen?
Behalve als je echt iets nodig hebt of flinke korting krijgt op producten waarvan je weet dat die toch wel op gaan.
Zo doe ik het :’)

Als er meer dan 200 euro op m’n rekening staat maak ik minstens ¤100 over naar m’n spaarrekening. Ik geef wel makkelijk geld uit aan eten e.d. maar toch lukt het me om minstens elke maand iets op m’n spaarrekening te zetten. En aan dat spaargeld zit ik niet tot ik het voor iets groots nodig heb.

up

wil topic in mn lijstje

ik heb geen spaarrekening, dus al het geld wat ik heb staat gewoon op mn rekening of zit in mn portemonnee.
als je niks nodig hebt: niet kopen.
ik heb afgelopen maand me ingehouden met winkelen, en heb nu bijna 300 euro bij elkaar.
toch weer een fijn gevoel!