Hoe schrijf je een goed verhaal?

Hey lieve meiden!
Ik ben vandaag geïnspireerd geraakt door een mooie droom die ik vanochtend heb gehad,
en wil daar graag een verhaal over schrijven.
Ik heb de komende hoofdstukken in grove lijnen in mijn hoofd, maar het probleem is dat ik er niet de beste in ben. Dat hoeft natuurlijk niet, maar ik weet bijvoorbeeld niet hoe je de ‘’ goed kunt gebruiken en wat je daarna zou moeten schrijven om het goed aan te laten sluiten. Kunnen jullie me dat goed uitleggen en mij daarbij helpen?
Ik ga het verhaal in het Engels schrijven, en wil heel graag wat tips van de schrijfsters hier op girlscene! :slightly_smiling_face:

Alvast bedankt,
Natsumi

‘Hallo, ik heet Natsumi, hoe heet jij?’ vroeg Natsumi.
‘Hallo, ik heet Natsumi,’ zei Natsumi, ‘hoe heet jij?’
‘Hallo, ik heet Natsumi,’ zei Natsumi.

^Zo doe ik het altijd.
Verder vind ik het moeilijk om tips te geven. Tja, dingen als veel dezelfde woorden gebruiken, veel zinnen beginnen met ik, kun je beter niet doen. Misschien kun je een stukje plaatsen, dan merk je vanzelf of mensen het leuk vinden, of het lekker weg leest etc :slightly_smiling_face:

toen ik net begon met schrijven keek ik vooral in boeken hoe schrijvers dat deden. Misschien moet je gewoon in wat boeken gaan rondkijken en dan kijk je hoe jij het het mooist vind staan.
Ook vind ik de eerste zin van het verhaal altijd het moeilijkst…

Dankjewel voor de tips! ^

wordt het een fantasy verhaal of een soort reallife verhaal?

‘Hallo, ik heet Natsumi, hoe heet jij?’ vroeg Natsumi.
Maar als ik te vaak ‘said’ bij de personages gebruik dan wordt het onderhand een beetje eentonig. Hoe kan ik dat in een goede manier veranderen?

Een reallife verhaal.

Net zoals in het Nederlands. Zeggen, roepen, antwoorden etc. Dus said, replied, answered, yelled, etc (:

Het verhaal wordt uit de ogen van een meisje verteld, maar als ik eenmaal ‘said Fenna’ verander in ‘I said’ tijdens een emotioneel gesprek, dat kan dan toch niet of wel? ‘W-w-why haven’t you told me earlier? I didn’t knew…’ said Fenna. Dan klinkt het net alsof zij het verhaal niet verteld, maar als ik I said doe, dan is het volgens mij ook niet goed.

Upje!

zou ik niet doen, het is niet nodig.

als je uit de ogen van het meisje vertelt, is dat dan niet uit de ik-persoon? ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar wissel niet af tussen eerste en derde persoon in elk geval. :slightly_smiling_face:

en nu ga ik even moeilijk doen: is het niet I didn’t know?
twee keer verleden tijd is niet juist, toch?

waarover gaat het? (:

Ik heb hier een tijdje naar gezocht. En gewoon beginnen aan een verhaal wordt afgeraden. Wat ik tot nu toe tegen ben gekomen, en waar ik momenteel zelf mee bezig ben is een soort stappenplan.

Op diverse sites waar ik gezocht heb stond dat je een idee moet hebben. In dat idee ga je processen bedenken.

Bijv :
Iets begint → komt op gang → probleem wordt duidelijk → oplossing - einde

De grove processen die je geschetst heb zijn waarschijnlijk niet voldoende, ik heb dan ook een aantal tussen processen (om het zo te noemen) ertussen geplaatst.

Vervolgens moet je ook nog je personages uitwerken, of hetgeen waar je in schrijft. Schrijf je over een fantasie dier dan ga je de kenmerken van je fantasie dier uitwerken.

Ikzelf ben momenteel bezig met mijn karakters uit te werken d.m.v. uiterlijk, karaktereigenschappen (innerlijk) en de interesses die hij/zij heeft.

Het beste is dus om een schets te maken van wat je wilt schrijven… En hoe dit zich gaat verlopen.

Wat ik tot nu toe opgemerkt heb aan het begin van een verhaal (eerste zin) is een beschrijving van ;

• Een plek
  • Een gebeurtenis (flashback)

Verder wordt aangeraden om er gewoon op los te schrijven, later pas te schrappen, verbeteren of toe te voegen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Dankjewel voor alle tips! ^

Ik wil altijd een verhaal schrijven met gedachtes v/d hoofdpersoon erin, om het verhaal boeiend te houden, zodat het niet zo’n ‘die doet dat en die doet nu dat’ verhaal wordt. Maar soms vind ik dat ook moeilijk hoor!

Ik-vorm?

''De ik-persoon vertelt het hele verhaal. Je ziet alle personen, gebeurtenissen en situaties vanuit het standpunt van de ik-figuur. Je weet dus alles wat deze ; denkt, voelt en ziet ‘’

Op deze site staat nog wel wat informatie over perspectief schrijven + voorbeeld. (Overigens ook nog andere informatie)
http://www.vakkenweb.nl/vak/ne/html/opdr_ne_v4uitlegfictie.htm

-

Als je in het Engels schrijft, zorg dan wel dat je grammatica en spelling klopt. Anders leest het echt heel irritant, dan kan je beter in het Nederlands schrijven.

Weetje, Fenna is eigenlijk een oer-hollandse naam toch? Speelt het verhaal zich in Nederland af of niet? Anders kun je voor de geloofwaardigheid misschien beter een andere naam kiezen.

succes!