Hoe schrijf ik een reflectieverslag?

He meiden,
Ik kom er net achter dat morgen de uiterlijke datum is dat ik mijn reflectieverslag moet inleveren. -ik dacht dat ik nog een week langer had :flushed:- Ik zit in het eerste jaar van het MBO, en ik weet echt niet hoe ik zoiets in elkaar moet zetten. Mijn coach/mentor heeft het ook niet uitgelegd, ik heb wel gevraagd wat een reflectieverslag is maar ik moest het maar in mijn ‘studiewijzer’ opzoeken. Dit heb ik ook wel gedaan, alleen daar staat niet in hoe je zoiets schrijft. Dus hopelijk is er iemand die het mij kan uitleggen!

Dingen zoals wat voor een kritiek je hebt gekregen, of je je hierin kan verdiepen, wat je ermee zal doen. Kortom: wat het maken van dit verslag heeft toegevoegd aan de ontwikkeling van jou als persoon.

Dankjewel! Snap het nu wel denk ik, had ook al een beetje op google enz. gezocht maar kwam er nog niet echt uit haha.

Ik denk dat als je deze vragen gewoon beantwoordt je ook klaar bent (heb ze van mijn universiteit)

-What did you do better than last time?

• What helped you achieve this?
  • What surprised you?
  • Did the feedback you received from your peers and teacher match your own
    experience?
  • Are there any areas that you still want to improve?
  • Do you expect to give presentations after you graduate?
  • What is the most important tip about presenting that you would like to pass
    on?
    In considering these questions, relate them not only to your own experience of giving the
    presentation but also to the feedback you have received both from your teacher and your peers.

Ik weet niet welke methode jij moet gebruiken maar op MBO mag je volgens mij gebruik maken van de Starr methode.

''STARR-model. Dit staat voor:

• Situatie
    • Taak
    • Actie
    • Resultaat
    • Reflectie
      De STARR-methode werkt als volgt:
      Je beschrijft een concrete situatie en geeft daarbij aan wat jouw taak of rol hierbij is. Dan beschrijf je welke acties je hebt ondernomen en wat hiervan het resultaat was. Tot slot doe je de werkelijke reflectie. Het is hierbij wel belangrijk eerst onderzoek te doen, dat wil zeggen jezelf vragen te stellen, voordat je conclusies trekt voor een volgende, vergelijkbare situatie.’’
      Bron: http://www.carrieretijger.nl/functioneren/ontwikkelen/jezelf-ontwikkelen/reflectie

Even googlen en je vind meerdere methodes. Zo staat op deze site dat HBO ook van de Starr gebruik mag maken, ik mag dat niet bij mij studie, wij gebruiken de cyclus van Korthagen.

Ik heb nu ook gebruik gemaakt van de STARR Methode, nu hopen dat ik het zo goed heb gedaan… haha