Hoe schrijf ik een open soliciatie?

Wie heeft voor mij een voorbeeld van een open sollicitatiebrief? Ik wil namelijk solliciteren bij een parfumerie. Hopelijk kan iemand me helpen! Alvast bedankt!

http://www.idgroep.net/so…orbeeldbrieven_overz.html

Heel erg bedankt!

Gewoon hetzelfde als een ‘normale’ sollicitatiebrief, maar dan niet specifiek gericht op een bepaalde functie?

-Bedenk watvoor functie je zou willen en watvoor eisen daarvoor gesteld worden.
-Bedenk waarom je juist in die parfumerie interesse hebt, want omdat je solliciteert zonder dat er een vacature is, zullen werkgevers zich dit 2 keer afvragen ipv 1 keer bij een openstaande vacature.

Als je moeite hebt met het uitleggen van je motivatie, vertel het verhaal dan aan je ouders of een goeie vriend of vriendin, laat die je verhaal samenvatten in steekwoorden.
Zet ook in je brief wat je wil gaan doen, erg belangrijk! Anders kunnen ze ook geen ‘gepaste’ baan voor je vinden.

Goeie zinnen zijn ‘naar aanleiding van’-zinnen, bijvoorbeeld Naar aanleiding van het gesprek dat ik op xx-xx voerde met uw personeelsmedewerker Mevr. XX, schrijf ik deze brief.
Het geeft een goeie indruk als je gebeld hebt, dan weet je ook of je je tijd niet besteed aan eeen open sollicitatie waar je toch geen baan uit kan krijgen.

Een evt. goed einde zou kunnen zijn: Mocht er op dit moment in uw bedrijf geen passende vacature zijn, dan hoop ik dat u deze brief in portefeuille houdt en dat ik voor een eventuele vacature in aanmerking kan komen
Welke ik zelf zou gebruiken zou zijn: Ik hoop dat deze brief voor u aanleiding is mij voor een gesprek uit te nodigen. Over twee weken zal ik u benaderen om uw reactie te vernemen en eventueel een afspraak te maken voor een oriënterend gesprek.
Dan moet je natuurlijk ook wel echt bellen, maar het staat erg goed, omdat je initiatief toont!

‘tot slot tips’ uit m’n boek.
-Je hoeft de telefoniste niet te vertellen waarover je belt, als je al weet wie je moet spreken, kan je gewoon direct naar deze persoon vragen.
-Als je die persoon aan de telefoon krijgt, stel je je voor en vraag je of je gelegen belt. U spreekt met Maaike Kouwenhoven, bel ik u gelegen om een paar minuten iets te praten over een open sollicitatie? Daarmee voorkom je dat je onderbroken wordt voor bijvoorbeeld een vergadering!

Verder is de site die bovenaan staat ook wel echt handig, maar probeer te voorkomen dat het een echte standaardbrief wordt!
En, heel belangrijk!! Controleer je spelling! Print je brief uit en laat je ouders bijvoorbeeld de brief even goed nakijken. Doordat jij je handtekening zet onderaan je brief, geef je aan dat je akkoord gaat met alles wat je daarboven gezegd hebt, dus ook je spellingsfouten.

Ik hoop dat je d’r een beetje wat aan hebt, aangezien 't best een lap tekst is!
En succes!