Hoe reken ik dit uit? Help!

Okay, ik ben echt beroerd in wiskunde.

Als ik in de vierde klas 10 cijfers heb gehaald (die allemaal 1% meetelden) en in de vijfde klas 1 cijfer heb behaald (2%), moet ik het gemiddelde dan door 11 of door 12 delen?

Help! Het is echt heel belangrijk.

Je doet:

(cijfer1+cijfer2+cijfer3+cijfer4+cijfer5+cijfer6+cijfer7+cijfer8+cijfer9+cijfer10+cijfer 11+cijfer11)/12

Bizar dat een toets voor 1%/2% mee kan tellen!

door 12 delen.

je doet 2x cijfer 11 omdat die toets voor 2 procent meetelt. in totaal heb je dus 12 cijfers en dat ik het getal dat je daardoor deelt om tot het gemiddelde te komen

Oh, ok. Thanks!

Omdat die toets van 2% 2 keer zo zwaar meetelt als de rest

Maar je hebt toch maar 11 cijfers?

^Ja klopt. Alleen omdat je dat cijfer dat 2 keer zo zwaar meetelt 2 keer meetelt moet je door 12 delen.

Hé bah, ok, bedankt!

^Snap je het nu? :slightly_smiling_face:

Sorry, maar ik ben nog steeds niet overtuigd, haha. Het is toch alle cijfers opgeteld / aantal cijfers (en dat is toch 11?). Sorry als ik jullie nou lastigval. Het is geen 100%, er komen nog meerdere cijfers bij.

Haha geeft niet. Alleen even denken hoe ik dit helder ga verwoorden.
Alle cijfers die voor 1% meetellen tel je bij elkaar op:
cijfer1+cijfer2+cijfer3+cijfer4+cijfer5+cijfer6+cijfer7+cijfer8+cijfer9+cijfer10=…
Als je dit zou delen door 10 heb je je gemiddelde uitgerekend, maar er is nog een cijfer dat dubbel zo zwaar telt als de rest van de cijfers. Om hierin onderscheid te maken tel je dit cijfer 2 keer mee, het weegt immers 2 keer zo zwaar als de rest van de cijfers. (Als je dit cijfer ook 1 keer mee zou tellen, zou dit cijfer maar 1 keer meetellen)
Dus doe je …(de uitkomst van alle 10 de cijfers die voor 1% tellen)+(cijfer11 x 2)
Omdat je cijfer 11 2 keer meetelt heb je dus geen 11 maar 12 cijfers. Snap je? :slightly_smiling_face:

Ah, oké. Nu snap ik het. Dankjewel voor het uitleggen!

Goed, het antwoord is gegeven. :slightly_smiling_face: