Hoe realistischer tekenen?

ik teken best wel vaak, maar mijn tekeningen zien er niet altijd even realistisch uit. hebben jullie tips hoe je het realistischer kan maken, door bijvoorbeeld manier van ogen tekenen of zo? dankjewel! x

Schaduwen, diepte (je kan werken met eenpunts perspectief, komt ook erg realistisch over).

Aangezien je ogen als voorbeeld noemt… kijk eens op youtube, daar vind je namelijk heel veel filmpjes waarin mensen het voor doen :wink: misschien heb je er wat aan.

Kun je misschien een voorbeeldje laten zien van wat je nu kunt?
Dan kunnen mensen aan de hand daarvan naast de ‘standaard’ dingetjes
ook nog persoonlijke tips geven.

Goed op de verhoudingen in het gezicht en lichaam letten is sowiezo een
belangrijke tip die ik je kan geven. ^^

het is inderdaad handig om even iets te posten van je werk, dat we op basis daarvan persoonlijke tips kunnen geven.

in het algemeen geldt: teken wat je ziet, niet wat je weet. als je je dat gewoon bedenkt elke keer als je je potlood op papier zet, dan zou dat moeten helpen. dat helpt bij mij namelijk ook heel goed =).

Koop een boek hierover. En leer ‘kijken’.

Perspectief/diepte, schaduw. Veel kijken hoe de schaduwen liggen. Als het om portret/model tekenen gaat, veel oefenen met verhoudingen of oefenen hoe je ogen/neus/mond moet tekenen. Als het om landschap gaat, letten op je horizon en het perspectief.
Hier heb je misschien wel wat aan: http://zindy-zone.dk/html/drawings/tutorial_index.htm

met ogen , met streepjes verschilllende kleurtjes,
als je blauwe ogen wil bijvoorbeeld,
doe je lichtblauw, donkerblauw, en een klein beetje
groen erbij. omdat iemand in het echt ook nooit echt
een kleur ogen heeft, bijna niemand .

hee, sorry voor mijn hele hele hele late reactie,
sorry! ;S

hier zijn drie tekeningen, maar het zijn ‘gewone’ tekeningen, hier zie je ook niet echt de ogen, maar dit is wel wat ik ongeveer kan.

aaah, hoe zet je die fotos hier neer? ;$
ik ben het serieus vergeten! :frowning_face:

[img ]url[/img ]
Zonder spaties. c:

Oh shit, zit ik te reageren op een topic van een jaar geleden XD.
Dus nevermind.