Hoe reageren op vriendinnen over cijfers...?

Hooii,

ik zit nu al iets van een maand op school, en bij school horen natuurlijk cijfers en toetsen.Ik zat vorig jaar op havo/vwo, en nu zit ik op havo, dat is dus iets makkelijker :slightly_smiling_face: Ik kreeg vandaag cijfers terug (een 7,9 een 9 en een 8,9) Ik had dus ,nadat ik die toetsen een paar dagen geleden gemaakt had, gezegd dat de toets wel oke ging, en dat ik dacht dat ik een 6 ofzo zou hebben (wat ik echt had).Maar toen ik die cijfers terugkreeg, zeiden vriendinnen dus van: ‘ja jij haalt altijd 10’en he’ en ‘eerst zeggen dat het heel slecht ging en daarna een 10 terug krijgen jahoor’. Hoe kan ik het beste op zoiets reageren? Ik lachte vandaag maar een beetje, maar dat is ook een beetje knullig…

Mijn probleem/vraag klinkt misschien heel dom, maar ik zit er serieus mee :wink:

Volgende keer gewoon zeggen dat je niet weet hoe het ging en dat het gewoon afwachten is. Dan krijg je voortaan dat soort opmerkingen ook niet meer.

En nu gewoon zo laten, niet verder op in gaan. Je zit er voor jezelf, jij doet je best, haalt goede cijfers en daar gaat het om. :slightly_smiling_face:

dankje voor die tip!! :slightly_smiling_face:

Ik zou ook niets meer zeggen van te voren, ik wil niet lullig klinken, maar ik heb ook zo’n vriendin die altijd zegt dat ze er niets van snapte en echt een 4 heeft, en vervolgens heeft ze nog een 8, en dat is gewoon best wel irritant en vervelend haha.

Dit inderdaad. Ik denk dat het het beste is dat als je veel vaker hebt dat je zegt dat je een slecht cijfer verwacht en toch een heel goed cijfer krijgt, niet meer zegt na een toets dat je een slecht cijfer verwacht (ook al verwacht je dat wel echt), dan krijg je waarschijnlijk ook geen opmerkingen van je vriendinnen meer (:

Ik vind het eigenlijk best lullig van die vriendinnen dat ze boos worden omdat je een goed cijfer hebt :")
Als jij een 6 verwacht dan mag je dat best zeggen imo, ik verwacht ook wel eens een 4 en dan heb ik een 8, dat zeg ik ook gewoon, who cares. Als mijn vriendinnen dan jaloers worden moeten ze daar maar gewoon mee leven, als ze beter hadden geleerd hadden ze ook een hoger cijfer.

DIT DENK IK ALTIJD ECHTWAAR, maar als ik dat zeg kom ik over alsof ik alles beter weet enzo :cold_sweat:

Dankjulliewel voor de reacties!! Ik heb me nu voorgenomen om gewoon te zeggen dat ik niet weet hoe het ging, om die reacties dus te voorkomen :slightly_smiling_face:

Je hebt ook mensen die heel hard moeten leren voor een 6…

Ja en als zij dan beter leren hebben ze een 7.

Ik wil hier geen discussie ofzo mee beginnen, maar dit heb ik ook heel erg… Tis dat het nu het begin van het jaar is, want de meeste vakken beginnen zegmaar een beetje makkelijk. Maar vorig jaar heb ik heel hard gewerkt, nu is het misschien iets makkelijker, omdat het nu havo is ipv havo/vwo.

trouwens, de meeste toetsen nu, zijn gewoon leer-dingen… woordjes, of gewoon begrippen ofzo. Daar kan je echt heel makkelijk gewoon een 7 ofzo voor halen. Maar als je dan niet leert moet je niet zielig gaan doen als je je cijfer terug krijgt. Daar kan ik gewoon echt niet tegen (dit doen een aantal vriendinnen van me :hammer:)

Nou als jij dat zo ziet dan zul jij zeker op het gymnasium zitten en alles 7 of hoger staan. Het is niet alleen maar leren. Ja woordjes zijn idd alleen maar leren maar er zijn genoeg vakken waar dit niet voor geldt.

Lol eigenlijk wel ja.
En er zit een verschil tussen hard leren en goed leren, als ik hard leer haal ik een 6 en als ik goed leer (lees: verbanden zoeken, het proberen te snappen, veel herhalen en pauzes nemen) haal ik een 8. Nou, dan is de keuze snel gemaakt lijkt me.

een beetje omgekeerde vraag dit maar ik leer altijd best goed maar sinds dit jaar zijn mijn cijfers erg slecht. Als vriendinnen vragen wat heb jij? En ik zeg dan een 4. Dan lachen ze. Meestal lach ik maar een beetje nep mee maar eigenlijk vind ik het erg irritant en baal ik echt van mijn cijfers. Hoe kan ik zorgen dat hun dat niet meer doen?

Weten ze dat je goed hebt geleerd?

Tegen ze zeggen dat je het vervelend vindt.

Denk het niet maar als ik zeg dat ik goed heb geleerd zeggen ze zoiets van: ‘ja half uurtje zeker’

Nou dan heb je geluk dat je zo goed kan leren. Alleen raar dat je je niet in anderen kan verplaatsen.
Natuurlijk kan je bij sommigen denken, eigen schuld, die heeft gewoon te weinig gedaan, maar er zijn ook uitzonderingen

Wiskunde, natuurkunde, scheikunde, ak enzo snap ik, die vakken moet je gewoon echt snappen.
Maar als je gaat janken omdat je een woordenlijstje niet hebt geleeerd en daardoor een 5 hebt ofzo, is het wel een beetje je eigen schuld vind ik