Hoe prijs uitrekenen

Hey meiden

Ik ben bezig met mijn eigen haakwerkjes (sjaals, mutsjes, armbanden) en ik wil ze graag verkopen voor een goedkope prijs maar hoe kan ik dat eerlijk uitrekenen? Dus als ik bijvoorbeeld wol van 5,00 heb gebruikt dan kan ik natuurlijk meer ervoor vragen dan wanneer ik wol van 50 cent gebruikt heb.
Mijn moeder zei dat ik de tijd die ik erin heb gestoken en de prijs van de wol moet optellen en delen of iets maar zij weet het zelf ook niet precies.
Iemand enig idee?

Alvast bedankt!

Volgens mij klopt het wel wat je moeder zegt, gewerkte tijd en gebruikte spullen bijeentellen.

en dan dat bij elkaar delen of iets?

Ze bedoelt waarschijnlijk gewoon dat je moet kijken waar je uitkomt. Stel je werkt 6 uur aan een werkje, als je dan wol hebt voor bv. 8 euro en dan 5 euro per uur telt. Dan kom je uit op 38 euro. Maar als het dan maar iets kleins is wat je gemaakt hebt, dan kan dat nogal duur uitvallen. Dan moet je een beetje kijken wat prijs/productwijze goed is om te vragen.

Ahh okee dankjewell

Het probleem met dit soort dingen is vaak dat er meer tijd in zit dan dat realistisch is om te verkopen… Dus als je idd zoals hierboven op de 38 euro uitkomt voor een baby mutsje, dan weet ik niet of dat de doelgroep is die je wilt bereiken. Áán wie wil je de muts verkopen? Aan een leeftijdsgenootje? Of… Dat is ook wel iets om rekening mee te houden denk ik.

Nouja ik heb niet echt een doelgroep. Misschien meer voor tieners/jongvolwassenen want ik maak meer sjaals en mutsen voor volwassenen (soms ook voor baby 's maar dat is voor mijn nichtje).

Ja zelf wil ik het goedkoop houden maar als mijn wol €5 kost kan ik er natuurlijk geen €3 voor vragen want dan maak ik verlies. Maar ik denk dan dat ik bijv sjaals van goedkope wol verkoop voor €3 of €4 en met wat duurdere wol voor zo’n €8 tot €12 euro. Zou dat redelijk zijn voor bijvoorbeeld een sjaal?

Ja, vind ik van wel.

Je zou ook op internet kunnen zoeken voor welke prijs mensen zelfgemaakte mutsen en sjaals verkopen. Op etsy bijvoorbeeld staat veel eigengemaakt spul en dat zou je kunnen vergelijken met de dingen die jij maakt.
Hoe lang doe je er ongeveer over om één sjaal te maken trouwens? Als je voor de wol €2.50 betaald hebt en hem verkoopt voor maar €3 terwijl je er een paar uur aan hebt besteed, levert het namelijk ook niets op. Verzendkosten moet je ook aan denken, mocht je ze op het internet willen verkopen.

Bedankt iedereen voor de reacties! Nu heb ik een idee ongeveer waar ik aan moet denken.

Wat ik doe is de gewerkte tijd * hoeveel je die tijd waard vindt (bv. 10EUR/uur) + hoeveel het materiaal heeft gekost. Als je er tax moet op betalen, of extra fees bijkomen op Etsy moet je die er ook bijtellen.

Bv. Je hebt 2 bollen wol van 3 euro gebruikt, 3 uur gewerkt en wil 5 euro per uur verdienen. Dan vraag je 21 euro.

(3 * 5) + (2 * 3) = 15 + 6 = 21 euro.

Als je dit zou verkopen op een site waar je 5% fee moet betalen wanneer je iets verkoopt, dan zou je eigenlijk 22 euro moeten vragen om zelf 21 euro te ontvangen.

21 + 0.05 * X = X
21 = X - 0.05 * X
21 = 0.95 * X
21 / 0.95 = X
21.1 = X

Wanneer je bv. 15 uur aan je breiwerk zou besteed hebben, loopt de prijs wel al vlug op naar 81 euro/85 euro.

Bij dit soort dingen is het vaak lastig om een uurprijs eraan vast te hangen denk ik, omdat je dan al snel op een prijs uitkomt waar mensen niet meer voor willen betalen. Als je het ook als hobby ziet en het verkopen als leuke bijkomstigheid ziet zou ik gewoon de prijs van de materialen die je hebt gebruikt vermeerderen met een bepaald percentage. Ik zou persoonlijk kijken wat je er zelf voor zou willen betalen en dan rekening houden dat je er geen verlies mee maakt door de materialen die je hebt gebruikt.