Hoe overgaan van kennissen naar vrienden?

Ik zit nu mijn tweede jaar op de universiteit en heb nog geen vrienden gemaakt. Iedereen heeft blijkbaar genoeg aan de vrienden die ze al hebben sinds de middelbare school/de jeugdbeweging.
Er zijn wel mensen waar ik mee praat/naast ga zitten in de les, maar daar blijft het bij. Het is niet dat ik het gevoel heb dat mensen mij niet leuk vinden, maar ze hebben mij gewoon niet nodig.

De band blijft dus echt super afstandelijk. Enig idee hoe ik hier verandering in kan brengen?

Studie vereniging? Meestal zoeken ze daar wel mensen die willen helpen met het organiseren van events, of mee willen helpen. Dan leer je nieuwe mensen kennen.

Daarnaast kan je natuurlijk ook gewoon proberen achter anderen hun interesses te komen en te ze eens mee te vragen naar iets wat jullie beide ligt.
Of gewoon heel spontaan: Het is zulk lekker weer, heb je zin straks mee een terrasje te pakken? Daar ben ik wel aan toe. Als ze dan niet kunnen/willen kan je altijd zeggen; Ah ja, jammer, nouja, het was ook maar een spontaan ideetje. In een groep kan je ook gewoon eens roepen: Wie gaat er mee straks… doen? Meestal worden spontane plannen wel gewaardeerd. Je moet het alleen durven, maar zoveel kan er niet fout gaan! :slightly_smiling_face:

Gaan jullie nooit stappen met de klas? Of weddenschappen wie de tentamens halen enzo?

Klas? Wij zijn een richting van 500+ mensen alleen al in ons jaar, dus neen haha!

Hebben jullie dan geen klassen? Wij wel namelijk.

Oh nee ik snap ook helemaal niet wat je bedoelt? Wij hebben wel klassen op de middelbare? Wij hebben op de uni alleen college lessen en geen lessen in groepjes ofzo als je dat bedoelt?
Denk dat dit op de hogeschool wel meer is.

Ja ik zit op HBO en heb gewoon een klas haha en college’s zijn in een grote zaal met zijn allen. Maar als dat bij jullie niet zo is, is dat wel lastig contact maken natuurlijk…

^Wij hebben op de uni ook geen klassen haha

Hebben jullie nooit springuren? Anders kun je bij een groepje gaan zitten in de cafetaria of samen gaan studeren in de bib.

Springuren niet echt, wel 's middags een uurtje. Als ik bv aan een studiegenote vraag van ‘gaan we samen iets eten’, zegt ze van ‘oh nee sorry, ik ging al met iemand anders eten’, en dat is dus ELKE keer bij IEDEREEN. Vind het dan persoonlijk vreemd dat ze niet zeggen van ‘ik heb al iets gepland, maar kom gezellig mee als je wil’, als ze weten dat ik anders toch maar alleen op een bankje zit te eten?

Heb je geen groepsprojecten?

Neen, eigenlijk niet. Ooit eens 1 projectje met 2 moeten maken en dat was het. Papers moet je over het algemeen alleen schrijven. En eigenlijk hebben we maar 2 projecten (die we dan alleen moeten maken) per jaar, en de rest is gewoon op jezelf studeren.

Dat vind ik ook wel heel vreemd eigenlijk. Lijkt me ook lastig om toenadering te zoeken als ze zo afstandelijk doen.

misschien een studentenvereniging? Ik heb op een klein groepje na ook niet echt veel mensen waar ik mee omga op mijn studie, ook omdat wij bijna alleen maar keuzevakken hebben en je dus heel vaak zonder mensen zit die je echt goed kent. Nu is iedereen altijd heel spontaan bij ons dus dat is verder niet een heel groot probleem, maar punt: ik ben bij zo’n studentenvereniging gegaan die claimde niet corporaal te zijn, geen verplichtingen, blablabla, en het is echt waar, net een vriendengroep van 50 man. Ik weet niet waar je studeert, maar misschien kan ik wel wat aanraden. :slightly_smiling_face: Natuurlijk moet je vooral iets kiezen wat bij je past en als je van corporaal en zuipen om het zuipen houdt is dat misschien iets voor jou, maar ik hoor van veel mensen dat ze niet weten dat het ook anders kan. :'D