Hoe ontstaat pesten?

Hoi dames!
Ik hou mijn profielwerkstuk samen met een vriendin over pesten.
1 van de vragen die we behandelen, is hoe ontstaat pesten?
Nou heb ik wel op internet opgezocht etc, maar ik ben eigenlijk meer benieuwd naar eigen ervaringen.
Dus kan iemand misschien goed uitleggen hoe pesten ontstaat?

Bedankt!

Als iemand iets ‘‘aparts’’ heeft, bijvoorbeeld diegene heeft een aparte stijl, kapsel of iemand ziet er qua lichaam anders uit bijvoorbeeld overgewicht of juist heel mager, hele grote borsten of juist helemaal geen borsten, iemand kijkt scheel of heeft flaporen etc. dan zijn andere mensen al gauw geneigd daar rotopmerkingen over te maken. Meestal zijn dat mensen die zelf hartstikke onzeker zijn en dit nodig hebben zodat ze zelf maar niet gepest worden. Soms beginnen ze ook gewoon met pesten om te kijken of diegene het toelaat, laat diegene het niet toe zoeken ze een ander slachtoffer maar is diegene onzeker en laat die over zich heenlopen dan wordt hij/zij dus ook gepest, zonder reden. (Niet dat pesten met reden wel goed is, maar je begrijpt het wel).

Misschien een beetje vaag uitgelegd?

Meestal worden mensen gepest die een bepaalde “afwijking” hebben, of zich op een bepaalde manier kleden/gedragen. Vaak zijn deze mensen redelijk onzeker en dan ook makkelijk te raken met vervelende opmerkingen.

Heeft echt niets met je uiterlijk te maken. Vaak ogen die mensen onzeker, waardoor ze een makkelijk doelwit zijn.

Heeft denk ik iets met je houding te maken, en hoe je je gedraagt.

Vaak zijn het ook de mensen die bang zijn gepest te worden, die gaan pesten. Zodat zij ‘hoger’ komen te staan en zo niet bang hoeven te zijn voor vernedering.

Als we dat eens echt wisten…
Ik weet nog steeds niet waarom ik zo lang gepest ben, het hoeft geen duidelijke oorzaak te hebben hoor.

de gene die gaat pesten is vaak onzeker en wil dit verbergen door bovenaan te staan aan een groep en de ‘‘macht’’ te hebben. hiervoor kiezen ze iemand uit die of onzeker is, of andere kleren/haar heeft etc. de rest van de groep volgt vaak de pester omdat ze anders bang zijn om zelf gepest te worden.

Wat soepstengel zegt :stuck_out_tongue:

soms gebeurt pesten ook door een vorm van jaloezie

Bedankt voor alle reacties! Heel nuttig :slightly_smiling_face:!

Uitstraling… het heeft alles te maken met uitstraling denk ik.
Pesters hebben nl zelf ook aparte dingen zoals misschien wel flaporen, over/ondergewicht etc. Maar waarom die ene dan gepest wordt heeft denk ik te maken met het lage zelfbeeld in combinatie dan met een aparte eigenschap.

Uitstraling inderdaad.
Je laat het toe,omdat je geen grote bek durft tegeven.
Als je onzekerheid uitstraalt zijn ze sneller geneigd om je tekleineren dan dat je een uitstraling hebt van ‘‘Zeg een ding,en je hebt een probleem.’’

Thanks allemaal :slightly_smiling_face:
@HartYou. Goeie! Over die pester!

Heeft iemand hier weleens gepest, en waarom deed je dat?

Nee daarin heb je ook helemaal gelijk, die pester zit zeker weten fout!
@ TS, nee ik heb nog nooit gepest eigenlijk… Ik ben wel zelf gepest maar heel licht. Ik mocht gewoon niet meedoen met spelen dus ik stond altijd in mijn eentje maar ze hebben me nooit gekleineerd ofzo (dat was trouwens in groep 4)

Er was laatst een progamma over zo’n afval kamp. Iedereen weet wel wat dat is neem ik aan? :stuck_out_tongue: Nou igg, toen werd er ook gevraagd aan de kinderen in dat afval kamp of ze wel eens gepest werden. Sommigen werden idd gepest, maar ze gaven als pest rede allemaal het ‘dik zijn’ de schuld.

Nu ben ik zelf dus ook dik, en nee meiden, geen 2 kilo te zwaar:P Gewoon echt overgewicht, ik loop daarom ook nu bij de dietiste. haha! Maar igg, ik denk juist dat het niet ligt aan die afwijking maar aan het innerlijkvan de persoon. Klinkt raar he? Mmm, hoe moet ik dit nou goed uitleggen. Ik ben dus dik, maar nooit gepest. Ik vind het zo’n een onzin dat als je dik bent dat je daarom maar gepest word. Ik ben ook wel eens voor dikkertje uitgescholden, maar ik liet gewoon merken dat ik het daar niet mee eens was en stond sterk ik mijn schoenen. En ja, als jij je hoofd wegdraait en in een hoekje gaat zitten, ja dan ben je inderdaad wel een makkelijk doelwit. En natuurlijk zal die ‘afwijking’ een van de oorzaken zijn om gepest te worden. Maar aub meiden zeg nooit: ik word gepest wánt ik ben dik/dun/geen borsten/lelijk weet ik veel:P

Sorry als ik een beetje hard overkom, zo is het namenlijk niet bedoeld. Maar ik vind het héél moeilijk om het zo uit te leggen;)

Oh, wat ik even vergeten ben te zeggen:

Natuurlijk is onzekerheid niet een reden om te pesten!! Pesten is gewoon zielig, en fout! Ik zeg hiermee zeker niet dat ik de pester niet verkeerd vind :stuck_out_tongue:

Maar wat ik duidelijk wilde maken, is dat je afwijking niet de hoofdreden is om gepest te worden

@Sjalaa. Thanks!

Ik had trouwens een soort bespreking met een vriendin met een filosofiedocent.
Hij zei dat kinderen wel gepest worden, maar dat het ook vaak als pesten gezien wordt, terwijl het niet zo is.
Nou, dat wilde ik gewoon even melden haha ^^!