Hoe omgaan met kleedgeld

Haha ja je moet niks.

Ik krijg nu bijvoorbeeld 50 per maand (en soms ‘extraatjes’), elke maand komt dat automatisch op mijn rekening. En ik heb dan ingesteld dat er elke maand nog zo’n 20 euro naar mijn spaarrekening gaat, dat regelt mijn bank dus automatisch. Het is heel handig voor als je soms niet het verschil tussen ‘gewoon leuk dus ik moet het hebben’ en ‘nodig!’ weet. En wanneer je in de stad gaat, neem dan een bedrag mee dat je kan missen, koop eerst alle dingen die echt noodzakelijk zijn, en als je overhoud kun je nog leuke hebbedingetjes kopen.

Daarom is kleedgeld zo belangrijk, op deze manier leer je met geld omgaan.
Ik krijg zelf 100 euro kleed/zakgeld van mijn ouder en verdien zo’n 180 euro in de maand (meestal wel meer omdat ik vaak extra werk). Toen ik voor het eerst kleedgeld kreeg, kocht ik dingen die ik écht nodig had. Mijn ouders betalen schoenen en jassen nog steeds, dus daarbij kan ik je niet echt helpen. Ik weet wel dat je goed moet kijken naar of je een bepaald kledingstuk wel écht gaat dragen, en niet alleen naar kwantiteit maar ook naar kwaliteit moet kijken (hiermee bedoel ik dus dat je niet alleen voor goedkope spullen moet gaan, omdat je naar je idee minder te besteden hebt, maar er ook aan moet denken dat duurdere spullen vaak langer meegaan). Goodluck!

stiekem word ik hier jaloers van haha,
ik krijg 45 per maand… en moest ik alles van betalen…
(was trouwens niet alleen kleedgeld, was gewoon mijn maandgeld)

maar ontopic, in principe shop je niet elke maand? tenminste… je hebt lang niet elke maand iets nodig.
dus misschien een bepaald bedrag sparen zodat je de volgende keer weer meer geld hebt? als je echt iets nodig hebt

• Eerst kopen wat je echt nodig hebt, en als je daarna nog wat geld over hebt en kun je altijd terug naar die winkel waar ze dat ene leuke item hebben.
  • pinnen voordat je gaat winkelen, zodat je precies weet hoeveel je nog kunt uitgeven.
  • Als je voor een winterjas of schoenen gaat kun je beter een iets duurdere winterjas of schoenen kopen die lang mee gaan i.p.v. elk jaar een nieuwe winterjas en 12 paar schoenen per jaar te moeten kopen.

Veel plezier met shoppen! :wink:

Ik zou gewoon kijken wat je op dit moment echt nodig hebt en als je een keer de stad in gaat dat kopen. En als je dan nog wat geld over hebt zou ik gewoon dingen kopen die je leuk vind. Ik zou sowieso altijd wat geld overhouden, bv 50 euro voor de zekerheid.
Maar ik heb waarschijnlijk wel heel makkelijk praten want ik krijg 120 per maand, heel erg veel dus. Maar ik moet daar wel alles van kopen behalve noodzakelijk eten.

Ik krijg 40 euro zakgeld en 40 euro kleedgeld maar die 40 euro gebruik ik ook gewoon voor mijn kleren, hehe. Maar meestal is het na 1 week al op… :shameee: Ik heb nu een lijst gemaakt met wat ik wil en nodig heb… En daar komt steeds meer bij dus dat gaat ook niet top XD! Maar ja, ik denk nu wel de hele tijd van ‘oja, ik moet nog een blazer!’ en dan zoek ik eerst daar naar. (meestal kom ik uiteindelijk te veel leuke dingen tegen en ga ik dat toch passen en kopen maaar goed hahaha)

Ik zou dus gewoon een lijstje maken met wat je nodig hebt en shoppen maar :grinning:!!!

Oehh dit is wel erg handig, meestal is mijn geld op na alle leuke dingen die ik doe :’) haha, ik krijg 100 euro per maand en verdien ook zo’n 100 euro per maand. En er zit meestal ongeveer 2 weken tussen het ene geld en het andere. Meestal kijk ik gewoon naar wat ik leuk vind en nodig heb en koop het meteen (ik heb nogal last van impuls gedrag :’) ) haha
Let maar niet hierop dus xd

Ik heb mijn kleedgeld en zakgeld apart, wat heel handig voor mij werkt en ik ook zo wil houden. Zo heb ik echt geld voor kleding en apart voor andere dingen waardoor ik altijd wel goed uitkom en niet later spijt van een aankoop krijg omdat ik dat misschien beter aan wat anders had kunnen uitgeven als je me begrijpt. Ook vind ik het overzichtelijker.

Verder zou ik als ik jou was wachten tot de (mid-season)sale, dan kun je veel dingen halen voor weinig geld.

je moet een lijkstje maken:
pak een schriftje en zet in de kantlijn de maanden

je krijgt zegmaar dit:

Maand- saldo: wat je op het begin van de maand hebt - inkomsten te besteden - uitgegeven - saldo eind vd maand
April- 60 - 70 - 130 - 90 - 40
mei 40 - 70 - 110 etc
juni
etc

dubbol

:’)

Ik zou het ook vooral aan je ouders vragen. Toen ik kleedgeld kreeg toen hebben ze me heel erg geholpen hoe ik ermee om moest gaan enzo. :slightly_smiling_face:

En sowieso, ik krijg om de drie maanden 200 euro kleedgeld, en in juli zorg ik dan dat ik geen jurkjes etc. meer koop maar wat meer warmere kleding omdat ik de rest dan pas weer krijg in oktober bijvoorbeeld. :slightly_smiling_face: Je moet een beetje vooruit denken!

Ik betaal trouwens alles zelf. :slightly_smiling_face: Ondergoed, schoenen, winterjassen etc. :grinning:

Bedankt voor alle reacties. Ga al jullie adviezen meenemen en lijstje bijhouden met alle inkomsten en uitgaven. + wat echt nodig is en wat niet. En gewoon altijd 50 euro opzij houden voor noodgevallen:)

dit is inderdaad in 1x een hele verantwoordelijkheid ikzelf had dat ook toen ik voor het eerst kleedgeld kreeg en wat veel mensen hier al zeggen kijk goed bij de sale en kijk ook bij kleding die je leuk vind of je het niet te duur vind.
soms zie je gewoon iets wat geweldig is tot je het prijskaartje ziet, laat het dan liggen en denk er gewoon goed over na en misschien kom je het nog wel tegen in de sale.

en ik wou dat ik nu wel weer terug kon naar de tijd van alleen maar kleding kopen :stuck_out_tongue: ik krijg nu helemaal geen geld meer omdat ik 450 euro salaris krijg maar daar blijft meestal maar max. 50 euro van over om kleding van te kopen of iets dergelijks

Ik kan hier ook zo jaloers om worden. Ik moet alles zelf betalen van me loon… Ik mag pas kleedgeld als ik 18 ben.

Ik kan hier ook zo jaloers om worden. Ik moet alles zelf betalen van me loon… Ik mag pas kleedgeld als ik 18 ben.

dubbel