Hoe omgaan met kleedgeld

Hey meiden,

Na lang zeuren heb ik eindelijk kleedgeld gekregen :slightly_smiling_face:
70 euro per maand voor alles. Met ingang vanaf april (vandaag dus^^)

Me vader zei dat ik ook nog wel de 70 euro van maart dr bij zou krijgen, nu heb ik dus 140 euro…

En ik heb echt geen idee wat ik ermee moet ;$ Ja duh kleren kopen, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen.
Het klinkt stom maar het geeft opeens zoveel verantwoordelijkheid ;$ En ik moet opeens met alles rekening houden. Dus nu ook al met alvast sparen voor winterlaarzen? Elke maand 10 euro opzij leggen ofsow.

Oke het klinkt echt dom, maar ik ben een beetje in paniek dat ik nu opeens alles zelf moet gaan regelen, en ik niet goed weet wat ik als eerste aan moet schaffen ;$

Anyone tips? (aa)

Ik zou eerst kijken hoeveel je ongeveer nodig hebt voor de noodzakelijke dingen, dus denken aan: zomerschoenen, een jas, een broek, een aantal shirts. En het is altijd handig wat geld opzij te leggen voor als je echt iets nodig hebt. Haha en verder ga ik even meelezen met de tips die gegeven worden want ik krijg nu ook kleedgeld alleen ik moet zien rond te komen van 20 euro

Edit: Ik zou iets van een lijstje maken met prijzen erachter, dat heb ik ook gedaan en geeft me een goed overzicht, het kan ook helpen om je uitgaven in een schriftje op te schrijven!

Sowieso nu niet meteen gaan kopen omdat je iets wíl kopen. Eerst eens kijken wat je nodig hebt, dan ga je dat halen. En alles wat je dan overhoudt, kun je óf apart leggen voor wanneer je weer iets écht nodig hebt óf je geeft het uit aan andere kleren. Zelf doe ik helft-helft, dus eerst dingen halen die ik écht nodig heb, als ik dan over heb mag ik van mezelf de helft van mijn kleedgeld opmaken aan dingen die ik leuk vind, en de andere helft zet ik sowieso op mn spaarrekening. :slightly_smiling_face:

Ik heb ook al kleedgeld (krijg het ook vandaag) 150 voor 3 maanden.
Mijn moeder betaalt wel mijn winterjas en schoenen. en de rest zelf. ik heb nu bijvoorbeeld enkellaarsjes, ballarina’s, bikini en spijkerbroek nodig. Dat koop ik eerst. Ik heb ook nog een regel voor mezelf (anders geef ik alles in een keer uit (: ) om de twee weken mag ik shoppen en dan neem ik 25 euro mee.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt?

Misschien kan je het terugdraaien? Dat je ouders weer gewoon alles betalen, als je het nodig hebt. Geen idee verder, ik heb geen kleedgeld, ik denk gewoon opschrijven wat je nodig hebt.

Die snap ik niet helemaal haha, ze zegt toch ‘Na lang zeuren heb ik eindelijk kleedgeld gekregen’. Dan lijkt het me dat ze het juist NIET terug wil draaien niet? :slightly_smiling_face:

Ik zou eerst kijken wat je nog nodig hebt, misschien nieuwe spijkerbroek of een zomerjas. En dan pas gewoon naar de stad gaan voor dingen die je leuk vind.

Zelf heb ik de afspraak met mn ouders dat zij mijn jassen & schoenen betalen en ik krijg 65 euro per maand

Ik krijg 300 euro om de drie maanden (100 euro per maand), en mijn ouders hebben zoiets van: als je wil verdeel je het over de drie maanden, als je wil gebruik je alles in één dag. Ik vind het soms ook moeilijk haha.
Wat ik doe is alles wat ik ECHT nodig heb opschrijven.
Vervolgens ga ik naar de stad voor ALLEEN die dingen. Dan koop ik nog een paar leuke dingen en het rest van het geld zet ik opzij.

ik zat ook met dit dilema… in een keer zo veel verantwoordelijkheid. Toen heb ik aan mijn moeder gevraagd of ze me een 10tje minder wil geven elke maand en dat zei dan winterjas en schoenen betaald…

Vraag of je een spaarrekening mag openen zodat je daar geld op kan zetten om ergens voor te sparen, voor iets groots. Stel je wil een camera of telefoon.

Het is handig als je geld achter de hand hebt als je echt iets nodig hebt, want als je jas nu kapot is moet je zelf een nieuwe halen. Dan heb je geen blije ouders als je vertelt dat je geld op is. Besluit dus bijv standaard minimaal een xx (bijv 50) bedrag op je betaalrekening, de rest is vrij voor uitgeven of op de spaarrekening zetten.
Zo doe ik het.

@Gracias Dankjewel voor je tips! Maar moet je echt rondkomen van 20euro? Moet je ‘alles’ zelf betalen? Betaal je nog zelf veel bij?

@lleoniiec: Ja dat is wel slim, eerst bedenken wat ik echt nodig heb en de rest opmaken aan leuke dingetjes :slightly_smiling_face:

@Ikwilgeennaam: *** 300 euro. super chill! Maar dat is wel een enorm bedrag dat je iets hebt van: okeee en nu… wat zal ik eens gaan kopen haha;$
@lovelystarbucks Dankjewel voor je advies! ^^

@sparrow haha nee terug draaien doe ik niet. Ik heb er juist heeeel lang om gezeurd. Alleen nu ik het heb moet ik even advies hoe ik er verstandig mee om moet gaan haha;$

@woaahh wow dan krijg jij nog best veel als je geen jassen&schoenen hoeft te betalen! chill :slightly_smiling_face:

Inderdaad alleen kopen wat je nodig hebt, misschien kan je je kleding die je niet meer past of wilt verkopen, dan heb je daar weer geld voor? Kijk vooral in de sale! Soms heb je een hele leuke broek of top voor de volle prijs, en twee weken later is er 20 procent korting op ofzo! :slightly_smiling_face:

@Chickenlove: Hmm ja mijn ouders zeiden wel dat ik jassen en schoenen zelf moest betalen. Dus die optie heb ik helaas niet.

@ Silverbleed: Oh dat is heel slim ja, altijd gewoon 50euro ofsow achter de hand houden voor als iets stuk gaat! dankje :slightly_smiling_face:

@believerr: jaa nu moet ik echt goed gaan opletten op de sale’s. Als ik met me moeder ging winkelen maakte ik maar daar nooit druk om. Maar nu moet je echt met alles rekening houden. help XD

Je hoeft nu trouwens niks te kopen, denk er gewoon over na. Schrijf eventueel op wat je zou hebben en koop anders helemaal niks. Misschien schiet je ineens wel iets te binnen.

Sale sale sale, shoppen.

Ik persoonlijk zou een vast bedrag op een rekening zetten [30 euro] dan hou je 40 euro zo over om uit te geven.
Maak een lijstje wat je echt nodig hebt en ga vooral sale shoppen bij BV de online shop van H&M
Wat je over houd aan het eind van de maand kan je dan weer op de rekening zetten.
Laarzen persoonlijk koop ik rond de start van lente gezien ze dan in de sale komen. 20 euro voor een paar echt leren zwarte laarzen is geen geld en ze blijven altijd leuk om te dragen.

Ja mijn ouders hebben het niet zo breed helaas, maar ik ga wel werken en dan verdien ik ongeveer rond de 50 euro per maand, soms meer en soms wat minder. Dus dan kom ik wel rond!

ik shop gewoon altijd met me moeder, en dat vind ik echt gezellig en zo hoef ik niet in de gaten te houden hoeveel ik uitgeef of wat dan ook, ookal is het natuurlijk ook wel zo dat je moeder dan zegt dat je een bepaald iets niet krijgt ofso,

maar ik zou gewoon eerst naar de stad gaan en kijken wat je leuk vind, dat opschrijven/ even opzoeken op de webshop ofso en daarna kijken hoeveel geld je hebt , en dan kan je misschien een beetje een balans zien te vinden tussen wat je echt nodig hebt en wat je gewoon leuk vind?

Ik pot het altijd op tot ik iets van 150-200 euro heb en dan g ik kijken wat ik nodig heb en dan diehard shoppen!

ik zorg dat ik altijd nog zo’n 100 euro op mn rekening heb staan voor als er een maand aankomt dat ik veel verjaardagen heb of zoals vorige maand dat ik mn pinkpopkaartje kocht. van de rest ga ik winkelen, ik probeer met niet al te veel thuis te komen. ik ga liever een paar keer winkelen dan 1x en de rest van de maand niet meer. en als ik geen zin heb om te winkelen of niks nodig heb, dan heb ik de volgende maand extra veel!
dus ik heb eigenlijk helemaal geen tips. ik koop gewoon wat ik wil, maar zorg ervoor dat je altijd nog genoeg geld overhoudt voor dure maanden.
(ik krijg wel 90 euro per maand en ong. 120 euro loon, dus misschien is dat voor mij wat makkelijker dan voor jou)