Mijn oma is 81 en zwaar dement. Ze zit nu sinds enkele maanden in een tehuis omdat ze niet meer voor zichzelf kon zorgen…
Helaas weet ik niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan. Ik houd nog steeds zielsveel van haar, maar het is zo… Anders!
Ze is enorm zeurderig geworden, zegt dat ze dood wilt, weet vaak niet waar ze is, kan de wc niet meer vinden etc etc.
Ik vind het enorm zielig voor haar. Ze woonde al járen in haar flatje (sinds 10 jaar als weduwe) en voelde zich daar fijn. Helaas hongerde ze zichzelf uit en zorgde ze slecht voor zichzelf.
Nu zorgt ze nog steeds slecht voor zichzelf, maar er wordt nu goed op haar gelet.
Ze wordt opgehaald voor het eten enzo.
Het tehuis waar ze zit staat niet in mijn woonplaats. Ik moet er drie kwartier voor reizen (1.5 uur in totaal dus)
Vaak als ik ga, dan ga ik maar een uurtje. Daarna ben ik op en zij ook.
Doordat de reistijd dan langer is dan het bezoek, merk ik aan mezelf dat ik minder zin heb om te gaan. Wetende dat ze toch 10x hetzelfde gaat vertellen en depressief gaat zitten doen, maakt het er niet beter op.
Hebben jullie tips? Hoe moet ik met mijn oma omgaan?
- Ik ga sowieso morgen naar haar toe en dan gaan we samen naar een workshop in het tehuis. Dan gaan we samen een paasstukje maken die ik vervolgens in haar kamertje zet