Hoe moet je zonnebanken?

hey meiden
ik heb over anderhalve maand gala, en daarvoor wil ik een beetje een kleurtje hebben. aangezien het weer daar niet echt voor is, wil ik dat kleurtje verkrijgen dmv een zonnebank…
misschien een gekke vraag, maar ik heb dit echt nooit gedaan O_O dus ik heb geeen idee hoe ik dat aan moet pakken, en wil ik hier dus advies vragen; hoe vaak, hoe lang etc. doen jullie het
ik weet dat ik het ook gewoon in de zonnestudio kan vragen, maar hier in mn woonplaats heb ik gehoord dat er niet al te vriendelijke personeel werkt en ik ben een beetje bang dat ik van alles aangesmeerd krijg. ook al zou ik niet eens weten wat
dus ik hoop dat jullie begrijpen dat ik daar een beetje van af zie

en misschien ook handig om te weten; ik heb huidtype 1 of 2, ik ben namelijk blond en heb een lichte huid, maar als ik in de zon zit verbrand ik niet zo heel snel en word wel gewoon bruin.

Geen idee hoe 't in een zonnestudio gaat, maar hier thuis ga ik er gewoon zo lang onder liggen als ik wil. Wat niet heel goed is natuurlijk, maargoed ik ga bijna nooit. Volgens mij zeggen mijn ouders altijd max 20 min voor elke kant. Ik verbrand totaal niet snel, maar zonnebrand kan nooit kwaad lijkt me en ik doe dat ook gewoon op voor de zekerheid.

Maare 't zal ook wel aan de apparaten bij die zaak bij jou liggen hoe lang je mag/moet enzo.

Als je thuis gaat zou ik het gewoon rustig opbouwen, eerst 15 minuten en dan opbouwen gewoon kijken hoe je er op reageert. Richtlijn van het kwf is 1x per week. Maar als je voor opbouwen een keer extra per week wil is dat niet heel erg als je dat dan maar niet altijd doet. En over zonnebrand, ik heb altijd geleerd dat niet te gebruiken (behalve speciale zonnenbank creme, kan je ook bij kruidvat enzo kopen dus niet iets wat zij je perse willen aansmeren) maar als je normale zonnebrand opsmeert wordt je niet zo bruin.

En als je naar de studio gaat moet je een vragenlijst invullen en daaruit bepalen zij hoe lang en onder welke bank.

tip als je bruin wil worden kun je het best self tanning kopen en smeren dat vind ik het best tijdens
gala het is maar voor een avond dus vandaar

Ik zou beginnen met de minst sterke zonnebank en niet te lang te gaan en zo opbouwen. Anders verbrand je.

En van tevoren scrubben, dan word je wat egaler bruin (volgens mijn zonnebank-verslaafde moeder dan).
En ik zou wel wat zonnebrandcreme opdoen, dan maar een wat lagere factor. Zonnebrand zorgt er niet voor dat je niet bruin word, maar het zorgt er voor dat je niet verbrand.

Maar ook net wat PinkVelvet zegt: self tanning lotion werkt veel sneller en is veel veiliger. Daarmee ook van tevoren scrubben, trouwens.
Als je geen strepen of opvallende vlakken wilt hebben, is het misschien beter om een bodylotion met self tanner te kopen. Dan bouwt het wat langzamer op, maar dan vallen foutjes (gemiste delen en strepen) niet op.
Vorig jaar hadden ze een self-tanning bodylotion van Garnier bij de Action te koop (weet niet of het nu ook zo is). Die schijnt heel goed te zijn en bij de Action dan best goedkoop.

Eerste keer is idd zown 12/15 min en als je wat vaker bent geweest 3x ofzo kan je er langer onder blijven. Verder kleed je je uit en ga je eronder liggen, en dan druk je op start.
De zonnebanken waar ik was hadden vele dingen zo kon je hem kouder of warmer zetten eerste keer raakte ik lichtelijk in paniek want ik had het er koud onder!!! En ik wist niet meer hoe ik hem warmer kreeg. Maar ze hadden ook uitleg folders dus voor de 2e keer wist ik precies hoe en wat. en toen was het wel aangenaam

-

Bij mij hier in t dorp is het 10 min = 6 euro nog wat, 15 min = 7 euro nog wat en 20 min = 8 euro nog wat etc.
Bij de balie zetten ze m aan en dan heb je 4 min de tijd om je uit te kleden en klaar te staan om eronder te duiken ^^
En ik wordt namelijk wel sneller bruin door langer zonnebanken, bij mij werkt het wel goed iig! :stuck_out_tongue:
En ik doe t meer voor de ontspanning, gedachten op nul en relaxen maar :slightly_smiling_face:
Een zonnebrandcreme is wel goed idee, voor mij hoeft t nie meer omdat ik niet verbrand, zo behou ik mn kleur beter en ik heb huidtype 2 of 3 :stuck_out_tongue:

hartstikke bedankt meiden, hier kan ik echt iets mee!
misschien moet ik zo’n self tanning lotion toch maar overwegen…

Als je onder de zonnebank gaat, is de kans op sproeten groter?

Ik ben namelijk bang dat als ik onder de zonnebank ga, dat ik veel sproetjes over me lichaam ga krijgen!

Ik krijg altijd wel meer sproeten als ik onder de zonnebank met geweest, maar dat krijg je alleen als je normaal door de zon ook meer sproeten krijgt.

Zijn die sproeten blijvend? Op je armen en schouders en dergelijke?

Mijn moeder heeft namelijk over der armen heel veel sproeten en ik niet. Alleen op me gezicht en die gaan in de winter wel weer weg en zo maar ik ben bang dat ik ook sproeten op me armen ga krijgen van de zonnebank :stuck_out_tongue:

^Sproeten zijn kleine pigmentvlekken he… Maar sommige mensen hebben ze altijd en anderen hebben alleen sproeten vanwege de zon en het zonnen, dus tijdelijk. Ooit gehoord van zomersproeten? Dat zijn dus sproeten of kleine pigmentvlekken die alleen naar boven komen en dus zichtbaar worden wanneer je veel in de zon bent.

ik heb wel sproeten in mn gezicht en als ik onder de zonnebank ben geweest of gewoon in de zon heb gelegen/buiten gezeten dan zie je ze veel sterker. In de winter zijn ze ook wel aanwezig maar in de zomer nog sterker. Maar op mn schouders of andere plekken heb ik er geen last van. Dus denk als je normaal in de zon zit en er geen last van hebt je dat nu ook niet krijgt hoor.

dank jullie wel :slightly_smiling_face:

ik ben ook ‘sproet gevoelig’ om het zo te zeggen. Als ik heb gezonnebankt, schrik ik mij vaak helemaal rot, dan ben ik net een dalmatier. Meestal is dit na 1 dag echt een stuk minder, en zijn ze heel licht. Maar als je sproeten krijgt zomers, dan zul je best kunnen gaan schrikken als je onder de zonnebank weg komt :stuck_out_tongue:

Ik zou bij een Sundays zonnestudio gaan, daar doen ze een huidmeting bij je en krijg je professioneel advies over welke zonnebank het beste bij je past en hoe lang je er precies onder mag om het beste resultaat te verkrijgen…
In het hokje zelf hangen nog een scrubdoekje, spul wat je op moet smeren voor het zonnebanken, een verfrissingsdoekje en aftersun crème. Bij deze zonnestudio ben ik ook nog nooit verbrand wat ik bij andere wel had haha