dus… ik zit in VWO 5, ben net overgegaan van VWO 4. maar ik weet niet hoe ik moet leren. ik steek veel tijd in het leren van vakken zoals biologie scheikunde en aardrijdskunde maar ik haal alleen maar onvoldoendes… ik weet dat ik wat moet veranderen maar ik weet gewoon niet goed hoe ik moet leren… kunnen jullie me aub helpen?
Dan leer je verkeerd…
Er zijn verschillende methodes om te leren. zegmaar ‘zelf leerkracht spelen’ en het uitleggen aan iemand.
continue overschrijven ofz,
vind het raar dat je NU pas door hebt dat je ‘niet kan leren’
- Op tijd beginnen, zeker een week van tevoren.
- De stof opdelen in stukken en elke dag een stuk doornemen.
- Schrijf daarbij de belangrijkste termen op. Op papier een samenvatting schrijven blijft beter hangen. Lees deze samenvatting 1 á 2 dagen voor het tentamen nogmaals door.
- Bij vakken zoals scheikunde kun je alle belangrijke formules op een apart blad schrijven. Als je dan iets moet uitrekenen dan kun je dat blad erbij pakken, scheelt een hoop zoekwerk en het schept een overzicht.
in de onderbouw hoefde ik nooit wat voor school te doen en halde ik het met een 7,5. vorig jaar werd het lastig maar haalde ik het net maar dit jaar moet ik knallen… vandaar
- In stukken verdelen en plannen wanneer je wat gaat leren
- Samenvatting maken en begrip + betekenis opschrijven
- Ik begrijp vaak wrts (is voor woordjes leren bedoeld) maar dan zet ik er gewoon begrip en betekenis in en dan leer ik het zo.
Ik zit nu in het 3e jaar van het HBO en bij sommige tentamens denk ik ook nog; Hoe moet je dit leren…? De stof is dan zo apart. Maar hier even wat tips voor jou:
-
Zoek online leerkrachten op youtube! Sowieso voor scheikunde bestaat het kanaal ‘‘scheikundelessen’’. Volgens mij is die man heel goed! (hoorde ik altijd van anderen, ik had zelf geen scheikunde.) Voor biologie bestaat er vast ook wel iets. Even op youtube biologielessen zoeken.
-
Voor aardrijkskunde: leer de begrippen! Als je de begrippen goed uit je hoofd weet heb je al de helft van het leerwerk gedaan. Daarnaast moet je gewoon een samenvatting hebben en die heel vaak lezen. Hardop lezen helpt volgens mij ook om het goed in je hoofd te krijgen.
De begrippen leren kan je door kaartjes te maken. Aan de ene kant het begrip, aan de andere kant de uitleg. -
Vertel de leerstof aan iemand anders/leg het iemand anders uit. Zo test je jezelf of je het weet.
-
Schrijf dingen over. Ikzelf vind het altijd fijn om bezig te zijn (ipv alleen te lezen), dus ik schrijf altijd begrippen en rijtjes over in een boekje.
je huiswerk maken, opletten in les, vragen stellen als je iets niet snapt.
Planning maken hoe je je huiswerk van die week gaat verdelen. toetsen etc. minimaal 2/3 dagen van tevoren mee beginnen met leren.
Wat mij altijd hielp was samenvattingen maken, uitleg opschrijven. Als je zelf opschrijft (dus niet typen) dan sla je het sneller op en onthoud je het beter voor als je het een volgende keer nodig hebt.
Wat bij mij ook goed werkt is om 45 minuten te leren, en dan 15 minuten te ‘niksen’.
Verder vanaf dag 1 college’s bij blijven houden en al beginnen met samenvatten. dan is het de laatste week voor de tentamens gewoon puur herhalen en eventueel laatste dingen stampen.
25 minuten leren, 5 minuten pauze en dan na 4 keer heb je een halfuur pauze verdiend.
Je hebt verschillende methodes, wat voor mij goed werkt:
- Eerst alles uittypen zodat ik het begrijp
- Vat dat samen op de computer
- Print de samenvatting uit, en markeer aspecten in andere kleurtjes
- Lees de samenvatting op, en schrijf deze tegelijkertijd over in andere woorden
- Vind je begrippen moeilijk? Formuleer die dan zo op de manier dat je die aan anderen zou uitleggen.
- Maak een apart lijstje met begrippen, kijk welke je nog niet goed kan uitleggen, en maak daar een schema of mindmap bij
Had ik ook aardig moeite mee in het begin, maar nu maak ik altijd een (papieren!) samenvatting van iedere paragraaf/hoofdstuk en ga dat telkens herhalen. Ik heb geen biologie of scheikunde maar met aardrijkskunde leer ik altijd door ook veel opgaven en ook examenopgaven, zoals op examenblad.nl (kun je oude examens vinden) van de onderwerpen die behandeld worden.
Ook slim om tijdens de lessen of tussendoor jezelf als ‘huiswerk’ opgeven samen te vatten. Zo kun je ruim voor je toets(week) al de paragraaf gaan samenvatten die je in de les behandeld hebt. Zo loop je bij met samenvatten en scheelt het tijd vlak voor je toets.
Ik zelf kan dingen redelijk snel en makkelijk onthouden. Op mijn blog site heb ik een artikel geschreven over 8 tips hoe je dingen kunt onthouden. Dit heeft niet perse met leren voor toetsen te maken, maar met onthouden in het algemeen. Toch denk ik dat je wel wat hebt aan dit artikel. Je leert namelijk makkelijker dingen onthouden, dus zal je de toetsen beter maken.
jongerenhulpgids.nl/moeite-met-onthouden-8-tips-hoe-jij-dingen-beter-kunt-onthouden/
Oud topic, slotje