Hoe moet ik vrienden maken?

Hallo,

Ik kom volgend jaar in een nieuwe klas,waar ik bijna niemand ken. Ik ben niet zo heel erg zenuwachtig maar wil graag voorkomen dat ik gepest wordt en dat ik geen vriendinnen krijg. :sob::muscle:

Hoe moet ik vriendinnen maken? Weet iemand het antwoord hierop? Hoe hebben jullie je vrienden gemaakt? Wat zijn absolute don’ts? :upside_down_face:

Ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen!

xoxo

Ga je naar de tweede of derde? Volgens mij kan je ook met je vriendinnen inde klas komen van het jaar daar voor d

Dag Megan

Een nieuw is altijd eng, zeker als je niemand kent. Ik ga hetzelfde ‘probleem’ hebben als jou volgend jaar. Gelukkig heb ik een tip om te voorkomen dat je gepest word.

Wil niet direct ‘populair’ worden, aandacht trekken of opvallen. Dat is geen slimme zet. Blijf wat op de achtergrond en je zal uiteindelijk vrienden maken als je ervoor open staat. Zit er niet teveel bij stil dat jou vrienden niet populair genoeg zijn. Zolang je jou amuseert met hen en jezelf kan zijn is dit goed.

Ik wens je alle succes toe!

Eigenlijk deed ik er nooit bewust iets speciaals voor, er waren altijd wel mensen die naast me kwamen zitten, of het groeide gewoon zo. Dan merkte je na een paar dagen dat je elkaar aardig vond en dan ging je vanzelf wel met elkaar om. Ik heb wel zelf een keer initiatief genomen door gewoon ergens aan een tafel te gaan zitten bij een groepje, maar dat kwam omdat er iemand bij zat die ik al kende. Ik ben ook weleens bij een meisje aan tafel gaan zitten omdat we allebei als enige alleen waren.

Tja, soms klikt het en soms niet. Ik vraag meestal of ik ergens bij mag zitten en maak dan een praatje. Werkt het niet, dan zoek je de volgende keer andere mensen op bij wie je kan zitten. Eigenlijk is het heel simpel.
Ik vind het zelf altijd wel fijn om ook meerdere mensen te leren kennen, in plaats van me te focussen op: ik wil 1 vriend hebben. Uiteindelijk trek je toch wel meer op met de mensen met wie je het meeste hebt.

Absolute don’t: je anders voordoen dan je bent. Wees jezelf, dat is de enige manier om echte vrienden te maken.

Dit!

Even buiten dat populair worden om, waarom zou je niet moeten opvallen? Wees jezelf, als bepaalde mensen je niet leuk vinden is dat hun eigen probleem. Er zijn altijd wel mensen die vrienden met je willen zijn (tenzij je iedereen uitscheldt ofzo). Ik bleef vroeger ook altijd een beetje op de achtergrond en daar heb ik nu wel spijt van. Ik had achteraf gezien meer bonding kunnen hebben met klasgenoten als ik wat opener en minder stil was geweest. Een vriendin van mij deed altijd haar eigen ding en er waren zeker mensen die haar absoluut niet mochten, maar ze was compleet zichzelf en ik keek altijd erg tegen haar op. En er waren genoeg mensen die haar wel heel erg mochten! Juist omdat ze zo open was :slightly_smiling_face:

Dus ik zou zeggen, wees open en probeer met veel mensen een praatje te maken om te kijken of het klikt! En probeer een beetje in de klas te mengen. En jezelf blijven natuurlijk :wink:

Inderdaad. Je moet niet direct te populair willen zijn, te close willen worden met iemand!
En wees gewoon lekker jezelf :slightly_smiling_face: Dan is er vast wel iemand die jou leuk vind op de manier hoe je bent!

Veel succes!

Sta een beetje open voor mensen, sluit jezelf niet af. Geef antwoord op vragen of stel zelf vragen. En zelf ga ik altijd voor de persoon die ook ‘alleen’ is, dan heb je ook geen ‘concurrentie’, alleen jij praat dan met die persoon en niet iemand anders.