Hoe moet ik hard zijn?

.

oeps hij is toch wel lang, sorry. Maar zou het echt superlief vinden als je het leest :slightly_smiling_face:

Praat erover! Gewoon een lang gesprek, desnoods in brieven.
Zeg eerlijk dat je je misbruikt voelt, en dat je dat niet nog een keer gaat pikken. Het is moeilijk, maar het is het beste om voor jezelf op te komen. Luister goed naar haar reactie, daaraan kun je wel voelen wat je het beste kunt doen.

ze heeft het gewoon moeilijk, misschien vind ze het juist fijn om jouw hulp te krijgen? aangezien niemand echt aardig tegen haar doet.
als ze je dan wéér laat vallen zou ik haar laten, maar ik krijg de indruk dat ze echt hulp nodig heeft.

zoals je nu over haar verteld, komt ze over als een zielige tiener die zowat verdrinkt in haar zelfmedelijden. Maar jij moet niet voor haar zorgen. Als zij je heeft gedumpt en niets meer van je wilt weten, prima voor haar. Als ze zelf niet die stap zet naar een psycholoog te gaan, dan is dat het teken dat ze niet eens wil geholpen worden. Ik zou gewoon niet meer met d’r omgaan. Je hoeft niet onaardig tegen haar te doen of mee te doen met het pesten, maar gewoon haar gewoon behandelen als een vage kennis waar je wel eens hoi tegen zegt. Als je haar weer gaat helpen gaat ze je weer laten stikken en dat is niet goed voor je eigen zelfbeeld.

^ eigenlijk is dat ook wat ik wil, behandelen als een vage kennis. Maar ik denk dat ik me niet kan beheerse, en ik ben bang dat ze denkt dat ik arrogant ben omdat ik niet meer met dr praat…

Ik herken mezelf hier wel in, ik wil ook altijd aardig zijn tegen iedereen maar ik denk dat je moet oppassen dat je mensen niet over je heen laat lopen. Ze heeft al een keer laten zien wie ze echt is en zeg nou eerlijk, zit jij op zo’n vriendin te wachten? Waarschijnlijk gaat het toch alleen maar om haar in de toekomst en is er geen plaats voor jouw problemen.

Ik ben daar juist heel easy in, en ik weet niet hoe ik het doe, zo ben ik gewoon.
Denk wel dat het te maken heeft met dat ik mensen niet snel dichtbij laat komen. Je mag altijd bij me komen met problemen ed. maar van mezelf laat ik bijna niks naar buiten.
Ik kan je niet echt tips geven… Sluit je gewoon af voor haar. Je bent er voor haar geweest maar ze gebruikt jou gewoon als ze niemand heeft, als iemand om op terug te kunnen vallen. Zo moet je niet met je om laten gaan.

Dankjewel voor jullie reacties, zal er vanavond nog ff over na denken, meer reacties zijn natuurlijk welkom! <3

pff moeilijk. maar ik zou haar laten gaan, ze heeft je immers al een keer eerder onwijs laten vallen…
Wat je wel zou kunnen doen, is haar bijvoorbeeld een brief, mailtje of iets anders te sturen, waarin je tegen haar zegt dat je ziet dat het niet goed met haar gaat, dat ze voor haar eigen bestwil iets moet veranderen, misschien langs een psycholoog moet gaan, gewoon als advies zegmaar. Dan heb jij in ieder geval iets gedaan om haar te helpen en kun je jezelf niets verwijten. En zij heeft steun van iemand, en wie weet doet ze er wel wat mee…

ik hoop dat je hier wat aan hebt, zou t verder ook niet weten, moeilijke situatie

ik vind het zielig voor haar. dat meisje heeft hartstikke veel problemen en is depressief, als ik het zo lees heeft ze last van stemmingswisselingen, en dan weet je echt niet wat je doet soms. dit is natuurlijk een slap excuus, het is natuurlijk kút om zo gedumpt te worden maar dit heeft dus wel een reden. krijgt ze hulp?
probeer lief voor haar te zijn, maar overdrijf niet, jij bent geen psycholoog , en jij moet je niet vervelend gaan voelen dankzij haar problemen enzo.

sterkte en succes ermee <3

Upje

Jouw hele post is wat ik wilde posten.

Ik zou me ookwel schuldig voelen, en ik zou inderdaad met haar gaan praten en als je dan weer bevriend met haar raakt dan moet je absoluut niet je andere vriendinnen laten vallen. Want als zij jou ineens laat vallen heb je niemand meer.

Dankjulliewel voor de reacties! Vandaag was haar 1e dag in onze klas, en jeetje wat zag ze er slecht uit, rode ogen, supermager, bleek, lege blik in d’r ogen. dit word lastig, ik zal zeker wat doen met jullie reacties!

je kunt haar nog een kans geven… maar als ze het weer vernaaid is het haar eigen schuld. Jij bent niet degene die fout is. Keep that in mind!

hmm… ik heb je bericht helemaal gelezen,en ook ik herken me hier bestwel in. nou kun je twee dingen doen:

1.hard-to-get spelen
2.vergeten=vergeven

ik zou persoonlijk voor het laatste kiezen. die ruzie is al jaren geleden gebeurt. ik had ook een tijdje een stille ruzie met iemand waarvan ik dacht dat ze ook mijn beste vriendin was,maar die me uiteindelijk ook heeft laten vallen.nu, een jaar later probeer ik het te vergeten en er mijn eigen plekje aan te geven. we doen nog wel gewoon aardig met elkaar, maar ik blijf dat gevoel nog wel een beetje voelen. maar dat is normaal. je hoeft niet met dat meisje beste vriendinnen te worden, maar ga haar ook niet negeren. ze heeft het waarschijnlijk erg moeilijk. heb je er ooit aangedacht dat ze JOU misschien wel mist en misschien wel ontzettende spijt heeft? of misschien is er wel wat naars gebeurt bij haar thuis. je hoeft haar niet als je nieuwe beste vriendin te zien, maar behandel haar gewoon met respect en doe gewoon vriendelijk. ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb geholpen.

xx Winterwords