Hoe minder geld uitgaan geven?

Hoi!

Ik denk dat de titel voor meerdere meisjes wel herkenbaar is, ik hoop het in elk geval haha.
Nadat ik de afgelopen 2 dagen mijn collectie oorbellen, ondergoed, kleding in zijn algemeen, nagellak én make-up weer uitgebreid heb met ontelbaar veel zooi, begin ik me te beseffen dat het echt niet oké is. Ik heb meer dan 100 verschillende soorten nagellak, ja, ik vind het leuk en vrolijk staan, maar ik koop steeds vaker exact dezelfde (ongemerkt) omdat ik denk “oh wat een leuk kleurtje”, terwijl ik toch echt maar 1x per week m’n nagels lak. Conclusie; ik zal ze nooit op maken en ongeveer 70% gooi ik uiteindelijk weg omdat de nagellak niet fijn/goed meer is. Ik heb belachelijk veel oorbellen, maar draag altijd hetzelfde paar eigenlijk, ik heb belachelijk veel cd’s maar ik luister nooit muziek van een cd af, ik heb meer dan 20 lippenbalsems en juist doordat ik er zoveel heb raak ik ze altijd kwijt (want ja, heb er toch genoeg…) enzovoorts enzovoorts. Het is zo ontzettend zonde allemaal.

Meer meisjes die dit herkennen en die er ook wat tegen willen gaan doen? :grinning_face_with_smiling_eyes:
Ik zou écht het geld moeten gaan sparen voor belangrijkere dingen in het leven, zoals een laptop voor m’n studie of een nieuwe fiets, aangezien mijn huidige fiets op dit moment uit elkaar valt van ellende.
Dus als er iemand tips heeft om de verleiding te weerstaan in het vervolg… :cold_sweat:

Bedenk wanneer je iets wilt kopen: Heb ik dit echt nodig? Ga ik dit echt gebruiken? En maak een spaarrekening aan waarbij je meteen geld overmaakt als je je loon binnen krijgt. Elke maand hetzelfde bedrag. Bij sommige spaarrekeningen kun je er ook bij zetten waar het voor is, zet er dus ook bijvoorbeeld bij dat het voor je laptop is. En kijk vast hoeveel geld je er nodig voor moet hebben. Dan kun je erbij storten en bekijken; nu heb ik nog maar zoveel euro nodig! Dat vind ik ook altijd wel een motivatie

Misschien een verkooptopic starten :wink:

Toen ik nog niet zoveel geld verdiende gaf ik mezelf gewoon regels. Een bepaald bedrag per maand wat ik uit mocht geven aan kleding/uitgaan/sigaretten/extra’s. En de rest op je spaarrekening zetten inderdaad!

ik heb dat ook, maar ik heb meestal nooit genoeg geld om te kopen wat ik wil, dus ik denk 3X na voordat ik het koop tegenwoordig, en soms stop ik het in en spaar pot waar ik het er niet meer uit kan hallen (dat is soms zo irritant maar ja, het leukt wel om te sparren, in middels zit er iets van 43 Euro in of zo … maar dan moet je niet echt en mooie kiezen want anders als hij kapot moet, vind je het toch wel jammer want het was z’n mooie spaar potje …
ik hoop dat ik je en beetje heb kunnen helpen
groetje Iheartlife98

Maak een spaarplan! Ik zit zelf bij ING en daar kun je speciale spaarrekeningen openen waar je dat kunt doen, maar kunt het vast wel via een site of gewoon zelf doen. Als je een doel voor ogen hebt, geef je minder geld uit. Maak een budget, zodat je daar naar kan streven.
Maak overzichtjes van de dingen die je al hebt. Ruim bijvoorbeeld je nagellak op en zet ze op plankjes, op kleur, zodat je weet welke kleuren je al hebt. Als iets op kleur geordend is, onthoudt je het ook beter. Zo kun je bij alle dingen waar je teveel van koopt systeempjes bedenken. Gooi bijvoorbeeld je oorbellen niet in een bak, maar hang ze op aan zo’n oorbelrekje of maak zelf iets ( ik ga iets maken met een fotolijstje en gaas).
Het is denk ik echt een knop die om moet gaan, en dit topic is al een goede eerste stap!

Maak lijstjes van dingen die je ECHT wil/moet hebben, en koop alleen die dingen.
Denk bij alles wat je koopt na of je niet al iets hebt wat er op lijkt. En als je snel op dingen uitgekeken bent, probeer je oude spullen dan te verkopen. Via girlscene, marktplaats, aan vriendinnen of op rommelmarkten.

Gewoon niet kopen als je het niet nodig hebt. En als je wel wat koopt schrijf je het op. Dan zie je ook gelijk hoeveel je uit hebt gegeven in een maand en wat je daar aan kunt veranderen

Ik maak zelf vaak lijstjes in mijn telefoon met inkomsten en uitgaven.
en dan in de uitgaven alle verdelingen waar ik mn geld aan mag uit besteden en vaste lasten en dan dus ook geld incalculeren wat op de spaarrekening gaat.
Het werkt vaak wel!

Bedankt allemaal!
Ik heb nog geen spaarrekening, maar ga deze binnenkort toch aanvragen denk ik.
Ik ga vanaf nu inderdaad goed opschrijven wat ik écht nodig heb en heb met mezelf afgesproken dat ik in elk geval de hele maand juli (ik moet ergens mee beginnen toch?) geen make-up, verzorgingsproducten of nagellak koop want ik heb het gewoon echt niet meer nodig. Ook hoef ik deze hele maand geen kleding te kopen, en als ik toch bezig ben… ik ga ook proberen de hele maand niet naar de Mc Donalds te gaan, want dat doe ik ook iets te vaak. Alle dubbele nagellakjes (en de kleuren die ik nooit draag) ga ik weggeven aan vrienden, die kan ik er vast wel blij mee maken én het ruimt ook lekker op. :slightly_smiling_face:
(en misschien m’n pinpas maar een tijdje inleveren bij m’n ouders… :flushed: )

Of 1 keer in de week ( of zelf 1 keer in de 2 weken ) geld pinnen en als het bedrag wat je gepind heb op is dat heb je pech.

Nooit meer met geld op zak gaan lopen als je niet van plan bent om te winkelen! Dat helpt bij mij erg haha, anders koop ik zo wat nieuws.

Pin geld voor de gehele maand en betaal die maand alleen contant. Dan kun je zelf bepalen hoeveel je uit mag geven en houd je het overzicht!