Hoe merk je dat een vriendin thuis wordt mishandeld?

In Nederland komt mishandeling van jongeren en kinderen door ouders veel te vaak door. Misschien denk je dat mishandeling alleen in asociale gezinnen voorkomt. In werkelijkheid gebeurt het in alle lagen van de bevolking, in elke cultuur.

Bij mishandeling denk je al snel aan lichamelijk geweld (slaan, schoppen), maar het kan ook gaan om seksuele intimidatie (verkrachting, aanranding) of verwaarlozing (ouders die geen aandacht of zorg geven aan hun kinderen).

Het zou zomaar kunnen dat een vriendin van je slachtoffer is. Heb jij wel eens iets gemerkt? Bijvoorbeeld dat een vriend(in) of klasgenoot thuis wordt geslagen, vernederd of misbruikt? Hoe merkte je dat dan?

Meer weten? www.watkanikdoen.nl

[i]O jeetje zeg, toen ik de topictitel zag dacht ik dat jij vermoedens had over vrienden die mishandeld worden. :open_mouth:

Maar heel goed datje dit topic hebt aangemaakt. Kan best nuttig zijn voor sommigen, en muisschien een stap in de goede richting om het te gaan melden![/i]

Mwjah, dat ze opeens vreemde blauwe plekken hebben, waar ze een dom excuus voor hebben :sob::muscle:

dat ze coltruien dragen of sjaals (om hun blauwe plekken te verbergen?) dat ze vaak afwezig zijn.

ik vind dit nogal een ‘gevaarlijk’ topic, ik bedoel ik snap best dat je die mensen wilt helpen, wat ook een goed idee is, maar, ik draag bv. ook veel coltruien en sjaals, ook al is het niet zo heel koud, en ik ben van mezelf een stil persoon, dan zou je ook kunnen denken dat ik thuis mishandelt wordt, wat gelukkig niet zo is. Maar wat ik bedoel, straks denkt iedereen over een stille vriendin ofzo dat ze mishandelt wordt :s …

ik denk dat ze er mee bedoelt als je ineens heel anders doet. Als je eerst zegmaar best druk was en veel praatte en ineens heel rustig bent enzo.

Maar je wordt toch niet ineens mishandeld. Dat is meestal dan al jaren aan de gang en als je dan al jaren een stil meisje bent zouden ze dat kunnen denken, maar misschien ben je van jezelf rustig en dan gaan ze zulke dingen ook denken. Of als je je gewoon down voelt, dat voelt iedereen zich wel eens zouden ze dat kunnen denken omdat dat ‘ineens’ is. Je moet oppassen voordat je van mishandeling uitgaat. Ik denk dat je je ook dingen moet afvragen als:

• Heeft ze vaak blauwe blekken, hoofdpijn, etc.?
  • Gedraagt ze zich erg wisselvallig? (bijvoorbeeld ineens agressief)
  • Praat ze weinig over haar ouders of juist overdreven veel?
  • Is ze over het algemeen angstig voor dingen?
  • Kan ze zich moeilijk concentreren, heeft ze bijvoorbeeld moeite op school?

Als ze verteld dat ze mishandeld wordt.

Dat kan ook nog he :stuck_out_tongue:

Als ze haar plekken verbergt met trui, en/of gewoon sjaal
Op sommige momenten afwezig
Geen zin om naar huis te gaan hoeft niet altijd natuurlijk
In elkaar duikt als iemand haar voor de grap een klap geeft
Huilen hoeft ook niet, of gewoon zichzelf groot houden

Maar, denk gewoon ook als ze het zelf tegen je zegt natuurlijk.

Ik denk dat je zoiets wel aanvoelt eerlijk gezegd.

Bestaat er eigenlijk ook zoiets als geestelijke mishandeling? Dus niet zozeer verwaarlozing of seksuele intimidatie, maar meer dat je ouders alleen maar negatief lijken te kunnen zijn naar jouw kant toe, en dan in zo’n mate dat jij je waardeloos lijkt te voelen.

ik heb een vraag.

er zit een meisje bij mij in de klas.
zij is een enorme aandachttrekster.
en ze overdrijft vaak echt heeeeel erg.
maar laatst, op een vrijdagochtend. kwam ze een uur te laat de klas in omdat ze zich verslapen had. ze had aan haar vader gevraagd of hij even naar school wilde bellen of een briefje wilde schrijven. dit wilde hij niet. (weet ook niet waarom). toen zei zij tegen hem: ‘wat ben je toch een lul’ (heel dom om zoiets te zeggen maartoch). hij gaf haar toen een klap in haar gezicht.
maar ze vertelde dit dus in de klas, gewoon echt aan iedereen met een bigsmile op dr mond. het kwam echt heel erg over alsof ze aandacht te kort komt en ja. het kwam heel iritant over gewoon. omdat ze het op die manier aan iedereen vertelt en op school dr ouders helemaal belachelijk gaat maken, weet ik niet of ik haar sirieus moet nemen.

moet ik er nu nog verder op in gaan of gewoon niks aan doen.

Hmm ik weet niet hoe ik het merkte aan iemand die heel veel voor mij betekend. (het is ook niet echt mishandeling maar wel een soort van)
Ik merkte dat hij op school heel vaak nep deed, en ook bij mij af en toe. En niet graag naar huis ging. En op een gegeven moment zei hij iets over dat iemand hem sloeg omdat zn muziek te hard stond en toen ging ik daar op in (“dat is toch niet normaal etc.”) en toen wou hij ab-so-luut niet verder praten. Later daarna vertelde die het wel.
Ligt ook heel erg aan het persoon. Ik denk dat je zoiets niet moet gaan denken van iemand die je niet echt goed kent. Pas als je echt iemand situatie thuis enzo ook een beetje kent.

Niets aan doen. Dat wijf zoekt gewoon aandacht.
Best wel zielig eigenlijk. Maarja

Ja dat kan zeker. Bijvoorbeeld datje ouders je ene minderwaardigheidscomplex aanpraten, of je zodaning onder druk zetten om dingen te doen (bv. hoge punten, perfecte dochter/zoon spelen) dat je je echt teveel en verwaarloosd enzo voelt. Maar dat wordt dan niet echt ‘mishandeling’ genoemd, of ht is zo niet erkend.
Ik denk trouwens ook dat dít veel meer voorkomt dat echte mishandeling.

Allemaal van toepassing op mij, en ik word echt niet mishandeld thuis (:

Ik draag ook hartstikke veel sjaals. ALTIJD ! (in de winter & herfst dan ;p )
& altijd een vest, geen korte broeken of rokjes ofzo altijd een lange broek
maar ik heb het juist hartstikke fijn thuis ! & ben ook best stil enzoo.

Mijn vriendin, nou niet echt meer vriendin vorig jaar wel. Die werd ook mishandeld gewoon tegen de kast aan gegooit & als ze iets niet deed werd ze gewoon geslagen of haar mobiel werd een maand verstopt, best ernstig… maar daar vertelde ze ook gewoon over… Weet nu niet meer hoe het met d’r gaat… ze zit wel bij me in de klas.
Maar we vertellen elkaar niks meer…
ze sneed zichzelf ook en schreef met mes in haar armen I’M EMO etc.
& met gym deed ze nooit mee.

[i]Wat zijn eigenlijk de kenmerken van een mishandeling? Wanneer word iemand mishandeld? Wat is de grens?

En als je weet dat iemand mishandeld wordt en je verteld dat aan bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon op school, wat gaat die persoon dan precies doen?

xx[/i]

Hangt ervan af watje hem/har vraagt om te doen denk ik. Bv als jij vraagt : vertel het niet, datdie persoon dat ook niet gaat doen, maar als je vraagt om wal stappen te ondernemen, dat je vertouwenspersoon dat ook gaat doen. tenzij het té erg wordt, en er levensgevaar dreigt ofzo. maar hier heb ik ggelukkig geen ervaring mee.

Officieel hoort die het te melden, maar heeft die vertrouwenspersoon bij mij niet gedaan, omdat ik het absoluut niet wilde, omdat ik bang was dat het alleen maar erger zou worden als ze erachter kwamen :blush: (A)