Hoe maak je goede samenvattingen?

Is misschien een hele rare vraag, maar ik ben geslaagd voor mijn vmbo theoretisch diploma en ga komend schooljaar beginnen aan havo intensief (havo 3 en 4 samen). Ik heb tijdens mijn vmbo jaren eigenlijk bijna niks uitgevoerd, maakte nooit huiswerk en leerde een dag van te voren. Niet zo slim, maar haalde het wel redelijk makkelijk. Ik wil mijn komende jaren op havo een stuk beter en serieuzer aanpakken en samenvattingen maken van de leerstof, alleen heb ik dit nooit echt gedaan. Het lijkt me heel lastig om voor bijvoorbeeld biologie of geschiedenis een samenvatting te maken, omdat het zoveel tekst is. Hebben jullie tips voor een goede samenvatting? Of misschien een voorbeeld? Ik ben jullie alvast eeuwig dankbaar! :bowing_man:

Verschilt per vak. Meestal pak ik per alinea de kernzinnen eruit en plak die achter elkaar en er een goedlopend verhaal van maken, vooral bij geschiedenis. Biologie heb ik niet, maar misschien kan je daar kleine tekeningetjes bij maken om te beter te begrijpen!
Maar het belangrijkste is om op tijd te beginnen en de leerstof ook echt leert als het opgegeven is! Zo herhaal je het regelmatig en zit het uiteindelijk veel sneller in je hoofd als je het voor een proefwerk moet leren!

Ik maak altijd mindmaps! Dan zet ik het hoofdstuk/subonderwerp in het midden en alle belangrijke kernen en begrippen er rond, in woordjes of hele korte zinnen. Ook zet ik definities, formules,… in een andere kleur (wel max. 3 verschillende kleuren, anders wordt het een kleurboek bij mij :’) )

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS-szKRDtZvpqXyRxsGzyic8Ke7a350kQMWzlD7c2KL-pyaMqna

dit is een voorbeeld hoe ik het doe (van het internet gehaald).
Ik vind het wel een fijne manier voor leren.

Als ik een doorlopende tekst moet samenvatten, lees ik hem eerst volledig. Dan lees ik hem nog eens terwijl ik de belangrijke punten onderlijn. En dan probeer ik het onderstreepte in puntjes op een apart blad te schrijven. Ik zorg dus dat mijn samenvatting structuur bevatten en kleur, en dat het geen doorlopende tekst is.