Hoe maak ik nieuwe vrienden?

Hoi lezers van Girlscene,
Ik heb een probleem met het maken van nieuwe vrienden. In mijn klas heb ik geen vriendinnen. Ik ben vorig jaar een niveau lager gezakt en daarom zit ik dit jaar in een nieuwe klas. Samen met twee andere meiden die ook zijn gezakt. Ik hoor er op dit moment helemaal niet bij en zij horen er wel bij. Ik weet ook wel dat ik veel dingen fout doe en dat ik er niet open uitzie enzo,maar ik praat ook niet echt met mensen uit mijn klas. Er is zijn nu al een paar maanden voorbij gegaan en ik moet snel actie ondernemen want anders wordt het weer net zoals vorig jaar dat iedereen groepjes heeft en ik heel alleen ben. Mijn klas bestaat uit heel veel groepjes en ik heb het gevoel dat ik nergens bij hoor, terwijl ik dat graag zou willen. Mijn klas is op zich best leuk, maar er is een meisje dat me niet mag. Ze doet steeds zo gemeen en als ze weer zo’n kutopmerking maakt wil ik ook iets hards terugzeggen maar dan ben ik bang dat haar vriendinnen in de klas me niet zullen mogen omdat ik gemeen tegen haar deed en dan heb ik het ook weer verpest bij hun. Ik ga veel om met een meisje, maar het is nog niet echt
een vriendin. Er zijn wel een aantal meiden die ik heel aardig vindt. Ik heb wel vriendinnen buiten mijn klas. Ik heb 2 beste vriendinnen op school waarmee ik elke pauze doorbreng. Ook heb ik nog een heleboel andere vriendinnen,maar die zitten niet in mijn klas. Ik heb wel plezier met mijn vrienden en vriendinnen, maar ik zou er graag wat meer willen hebben. Ik wil niet helemaal alleen zijn in de klas,vorig jaar was dit ook al het geval en ik wil echt niet dat het opnieuw gebeurd. Ik was toen zelfs al een korte tijd gepest. In mijn klas zit ook een groepje vriendinnen waar ik graag bij zou willen horen, alleen ik weet niet zo goed hoe. Ik heb ook het gevoel dat het groepje meiden niet zo op mijn komst zit te wachten, omdat ze nu met een even aantal meiden zijn.Hopelijk kunnen jullie mij helpen en me tips geven over hoe ik hen zou kunnen benaderen. Ik wordt hier eigenlijk best wel onzeker van en ik ben al heel onzeker. Ik heb ook echt 0 zelfvertrouwen. Misschien kan het daaraan liggen? Sorry voor dit warrige verhaal,ik hoop dat jullie het toch wel begrijpen.

Ik vond het op de middelbare school ook lastig om vrienden te maken, oa omdat ik elke sociale setting ging overthinken en gewoon heel onzeker was. Wat ik als advies zou geven is om gewoon te beginnen met korte gesprekjes met meiden/jongens uit je klas! Als je ze tegenkomt buiten school of in de schoolgangen, zeg hoi. Toon interesse, vraag hoe hun weekend was, etc. Dingen waar je met iedereen over kan praten zonder dat het te diep/lang hoeft te zijn. Met de tijd zul je als het goed is steeds iets langere gesprekjes hebben, en kan je misschien vragen of diegene af zou willen spreken buiten school, samen huiswerk maken ofzo.
Succes!!!

@Eden

Hoi,bedankt voor je tips. Dus eigenlijk gewoon heel vriendelijk tegen iedereen zijn,gedag zeggen en heel veel gesprekjes aanknopen met iedereen? Ik zal het proberen. Ik heb alleen vaak het idee dat ze niet op mijn komst zitten te wachten… Dan houdt het ook op voor mij,dan wordt ik onzeker en ga ik snel weg.

De moed niet opgeven! Je vindt vast wel vriendinnen in je klas. Inderdaad met iedereen een gesprekje proberen aangaan die je wel leuk lijkt, zonder te denken of ze wel op je komst te zitten wachten of niet. Je kan ze in ieder geval wat beter leren kennen. Het is wel fijn dat je nog andere vriendinnen hebt waarmee je in de pauze kan samenzitten, dit maakt het toch weer een stuk aangenamer om naar school te gaan.
Succes

@LiveLaughLove

Hi,bedankt voor je reactie! Dus gewoon met iedereen een gesprekje aangaan? Dat zal ik proberen. Wat me alleen heel erg dwarszit is dat iedereen in m’n klas een standaardmaatje heeft… je kent het wel; je moet een opdracht in tweetallen maken en je richt je ogen meteen op je beste vriendin in de klas terwijl de leraar nog de opdracht zit uit te leggen en je vriendin kijkt toevallig terug en jullie snappen het beiden en daarmee is het meteen afgesproken dat jullie samenwerken zonder woorden… Iedereen heeft wel zo’n persoon in de klas. Behalve ik dus… Ik moet dus altijd heel erg m’n best doen of ik ergens bij kan en dan moet ik meestal bij een tweetal omdat er een oneven aantal is in de groep en dan voel ik me zo ongewild. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik ook zo’n maatje krijg?

Als het een oneven aantal is en iedereen zo’n maatje heeft, tja. Ik zou vooral werken aan dat gevoel dat je vaak hebt, dat je ongewild bent. Je zit niet in mensen hun hoofd. Dat je niet hun #1 persoon bent, kan je niks aan veranderen. Dat maakt je niet gelijk ongewild.

Gelukkig heb ik wel vriendinnen voor in de pauze & buiten school maar ik moet gewoon maatjes in de klas hebben zodat ik niet zo alleen ben :cold_sweat: