Hoe maak ik haar duidelijk dat dit moet ophouden?

Lieve girlsceners,

Ik ben een beetje radeloos omwille van een hele goede vriendin…Vandaag was het de druppel voor mij en ik wil hier graag even m’n hart luchten/advies vragen.

M’n vriendin is al een tijdje samen met een vriend. Ik heb ze gekoppeld…De grootste fout die ik gemaakt heb want mijn vriendin is zichzelf niet meer door die jongen. Hij loopt constant weg van haar, smst met andere meiden, verwijt haar dingen die op niks slaan ( je houdt niet van me, je vindt me niet goed genoeg, ik beteken niks voor jou,…) enzovoort.

M’n vriendin was in 't begin van onze vriendschap een meisje dat zich niet zomaar liet kisten door jongens. Ze was onafhankelijk, altijd vrolijk en had tenminste een eigen wil. Ze is nu echt zichzelf niet meer…Alles draait om hem. Elk gesprek draait uit op hem, ze kan niet meer vrolijk zijn want hij zoekt constant ruzie, ze zegt afspraken met vrienden af voor hem, verwaarloost haar schoolwerk énorm enzovoort.

Ik ben er altijd voor haar geweest en heb gedaan wat 'n goede vriendin zou doen : haar blijven steunen en haar gezonde verstand zijn maar helaas hebben we met z’n alleen al tientallen keren op haar ingepraat…De laatste keer heeft ie onvergeeflijke dingen gedaan en is het zelfs tot lichamelijk geweld gekomen ( nu nog, vertelde ze me.), ik en m’n vrienden waren zo opgelucht dat het eindelijk voorbij was maar op 't einde van de avond waren ze terug gelukkig samen.

Het lukt me niet meer om 'n goede vriendin voor haar te zijn, nu. Ik kan het niet aanvaarden dat dat meisje zo naïef is en ik heb het gevoel dat alles wat ik zeg haar niet boeit. Ze neemt m’n advies niet aan en kiest tèlkens weer haar vriendje boven de mensen die haar wel goed behandelen. Ik ben bang dat ook wij het opgeven en ze daar alleen staat als hij haar dan dumpt.

Ik weet hoe het is om in de macht te zijn van een jongen en ook ik heb me eruit kunnen losrukken dus het is niet zo dat ik niet weet wat ze doormaakt…Ook heb ik geprobeerd me niet te bemoeien met de zaak maar elke keer als die jongen haar kwetst, krijg ik een huilende vriendin aan de deur + een zeurende vriend aan de telefoon. Ik zit er dus middenin. Ook maken ze enorme ruzie op èlk feestje waar we naartoe gaan en verpesten ze de sfeer.

Dus hebben jullie mss ook een vriendin gehad die dit doormaakte? Wat hebben jullie gezegd om op haar in te praten? Heeft jullie vriendschap nog stand gehouden achteraf? Ik wil haar echt niet kwijt…

Anders ga je toch praten met die vriend.

Liefde maakt blind zeggen ze. En dat het waar is blijkt maar weer uit je verhaal! Ze moet toch echt inzien dat hij niet goed voor haar is, daar moet ze zelf achter komen. Anders blijft ze naar hem terug gaan

Al gedaan…
Die jongen is ook een vriend van mij maar lichtjes sociaal gestoord, vrees ik.

Zou gewoon dan even mijn handen er van af trekken, en even laten voor hoe het is. Als je merkt dat het doorgaat met lichamelijk geweld e.d. Gewoon ouders inlichten.
Ik had ook een vriendin met een vriendje die niet echt geweldig was. Maar uiteindelijk is ze daar zelf achter gekomen. gelukkig

Lastig zeg! Denk toch dat jouw vriendin er zelf achter moet komen. Want als je echt verliefd ben, neem je niet snel dingen aan.

Ik zou inderdaad ook een beetje afstand nemen, maar er wel voor je vriendin zijn. Gewoon een luisterend oor zijn en verder geen commentaar/reacties meer geven.

Succes!

Eerlijk zijn en met haar en hem erover praten dat het zo niet langer kan.
en laat haar inzien dat ze zelf er moet uit redden.

Ik zou nog één keer alles vertellen over hoe jij er nou over denkt, dat dit echt niet zo langer kan. Ook zou ik vertellen dat ze het ook verpesten voor de anderen zoals je beschreef op die feestjes. En dat dit niet normaal is hoe hun relatie is en ze er iedereen mee ‘lastigvallen’. Meer kun je niet doen…Als zij elke keer huilend aan te telefoon hangt maar jij al 100keer verteld hebt dat dit zo langer niet kan,en ze dit niet wil aanvaarden zou ik er ook klaar mee zijn. Dan heb je haar geprobeerd te helpen maar ze luistert niet dan kan je net zo goed stoppen. En gewoon zeggen van de enige manier om van het gezeik af te komen is om te stoppen met de relatie, want dit is niet goed voor haar en jullie vriendenkring.
Sterkte en succes!

Ik zou een brief naar haar schrijven, met dat ze niet goed bezig is.
Daarna zou ik haar even laten voor wat het is.
Dat klinkt heel lullig, maar probeer minder naar haar problemen te luisteren.
Zo kan zij misschien ook wel inzien dat ze fout bezig is.

Dit is waarschijnlijk een heeeeel raar advies, maar je hebt het al zoooovaak geprobeerd…

^
Nee het is begrijpelijk advies!
Gelukkig viel het gisteren mee en waren ze weer even een goed koppeltje maar één van deze dagen gaat er weer een bom ontploffen, vrees ik. Haar nogmaals vertellen dat hij niet goed voor haar is en dat de omgeving hun ruzies ook niet meer ziet zitten is geen optie meer voor mij. Mijn advies gaat het ene oor in en het andere oor uit…Ik denk dat ik gewoon, als ze erover begint, even luister naar wat ze nu weer te klagen heeft en dan van onderwerp ga proberen te veranderen. Dan zijn haar gedachten ook even ergens anders.