Hoe los ik dit op?

Ik heb morgen een wiskunde SO maar ik begrijp een aantal dingen niet… Het gaat over producten en sommen en ontbinden in factoren en zo. En nu moet ik de volgende som oplossen:

x² <(of gelijk aan) 9 - 8x

Dus kan iemand mij uitleggen hoe dit ik dit moet oplossen?

-

Oh echt? Die had ik niet gezien.

Maar gok je dan niet? Want ik geloof dat er wel een manier is om het op te lossen zonder te gokken.

-

Shibainu dat is niet de goede manier hoor!

x^2 = -8-9x
x^2+9x+8 = 0
(x+1)(x+8) = 0
x=-1 v x=-8

Echt super erg bedankt! Dit klopt namelijk ook met de antwoorden haha… maar daar begreep ik het niet. Thanks! :grinning:

het was trouwens: x² <(gelijkaan) 9 - 8x, dus wordt het dan niet:
x² - 9 + 8 x = 0?

-

-

Nee het boek is nogal onduidelijk vind ik. En ik denk dat ik je dan een beetje verkeerd heb begrepen… maar toch bedankt voor je hulp!

Oh sorry ik zie dat ik de vraag verkeerd heb opvergenomen!
Maar op de manier die daar staat kan hij niet zo opgelost worden want er zijn geen twee getallen die keer elkaar 9 is en plus elkaar 8…

Jawel hoor, want het is -9
Dus dan wordt het:

(x+9)(x-1)
x=-9 of x=1

wij zijn hier ook mee bezig bij wiskunde.

Je moet gewoon eerst altijd zorgen dat je in je linkerlid alles hebt staan dan de < of gelijk aan nul

nu moet je de nulpunten gaan bereken (als je niet weet hoe dit moet vraag je het maar even)

als je de nulpunten weet moet je je gaan afvragen wat voor een parabool het is een berg of dal dit kun je zien aan het toestandsteken van x² als het + is, is het een dalparabool als het - is, is het een bergparabool.

nu moet je oplossing een interval worden omdat het ook gelijk aan nul kan zijn, horen de nulpunten nog bij het interval (gesloten interval) en < dit betekent dat als je het in je hoofd even grafisch voorsteld dat dat het deel is wat zich onder de x-as bevindt omdat y hierbij negatief is.

bij een bergparabool zal er in je oplossing altijd een - oneindig en + oneindig in je oplossing staan.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt met misschien nog andere oefeningen die je moet kunnen oplossen, als je nog vragen hebt mag je ze altijd stellen.