Hoe leven invullen?

Hi meiden,

Sinds ik fulltime werk loop ik ertegenaan dat ik m’n leven ontzettend leeg vind. Ik heb gedurende mijn hele opleiding al geen echte vrienden meer gehad. Afgelopen tijd had ik daar niet zoveel last van, want ik hield me vooral bezig met afstuderen en het vinden van een baan. Maar nu dat is gelukt heb ik eigenlijk helemaal geen sociale contacten meer over. Voorheen sprak ik nog wel eens af met studiegenoten, daardoor had ik niet het gevoel dat ik iets miste. Maar nu we allemaal aan het werk zijn, lijken zij hier ineens bijna geen behoefte aan / tijd meer voor te hebben. En dat voelt best wel eenzaam.

Het is me in ongeveer 5 jaar dus nog steeds niet gelukt om echte vriendschappen op te bouwen. Mensen die ik tegenkom wonen meestal niet in de buurt en hebben eigenlijk altijd al een hele hechte vriendengroep, waardoor ze niet de behoefte hebben om vaker dan een paar keer per jaar af willen spreken. Ik begin nu aan m’n tweede sport, maar daar zitten weer helemaal geen leeftijdsgenoten op.

Mede doordat ik geen vrienden heb doe ik bijna nooit leuke dingen. En de laatste tijd merk ik dat me dat best wel ongelukkig maakt. Ik werk veel, doe wel eens iets met m’n familie, en that’s it. Aan de andere kant weet ik dat je zoiets als ‘vrienden’ niet af kunt dwingen. Daarom heb ik nu eigenlijk besloten om niet te gaan zitten wachten tot ik vrienden krijg (ondanks dat ik er wel moeite voor doe), maar zelf iets met m’n leven te gaan doen. Ik ben dus pas alleen naar een festival gegaan waar ik graag heen wilde, en heb ook een nieuwe hobby opgepakt. Maar eerlijk gezegd verdrijft dit het lege gevoel nog niet echt.

Mijn vraag is eigenlijk:
Hebben jullie tips om mijn leven gewoon wat leuker te maken, meer leuke dingen te doen (alleen?) en weer een positieve instelling te krijgen?
Thanks! :slightly_smiling_face:

Ik probeer je te noten maar het lukt niet

Een nieuwe hobby vinden waar je automatisch sociale contacten maakt? Sport of danslessen kom je vanzelf mensen tegen

Ik herken je gevoel wel :slightly_smiling_face:
Mijn vriend zegt dan steeds tegen me; ‘Je moet meer naar buiten, dan kom je mensen tegen.’
Hij probeert duidelijk te maken dat als je alleen maar thuis blijft zitten je geen nieuwe mensen leert kennen.
je kan eventueel ook vrijwilligerswerk doen.

I know the feeling, als ik jou was zou ik inderdaad een hobby of iets anders gaan doen waar je miss vrienden kan maken. Heb echt geen ander idee want zelf kom ik ook niet echt aan vrienden…

Thanks voor jullie advies!
Ik weet inderdaad dat er helemaal niks verandert als je thuis blijft zitten, haha. Maar ik heb het afgelopen jaren echt wel geprobeerd met cursussen en hobby’s. Misschien ligt het aan de stad waar ik woon, maar steeds als ik dat probeer (nu 2 cursussen en 2 sporten geprobeerd) zit ik met alleen maar 35+ers.
En ik stop er dan ook niet meteen weer mee natuurlijk, want ik doe het ook voor m’n eigen lol.

Daarom zeg ik ook: ik wil niet alleen maar achter vrienden aan blijven gaan, want in 5 jaar heeft het niet gewerkt, dus ik wil nu zélf iets van m’n leven gaan maken… Maar weten jullie iets concreets wat je ook alleen kan doen?

Eigenlijk zijn er heel veel dingen die je ook alleen kan doen ! :slightly_smiling_face:

Je kan in je eentje naar een museum, naar de bioscoop, een eindje wandelen, naar een restaurant, naar een zwembad, etc.

Ik begrijp dat sommige vrienden niet veel tijd hebben en dat het “echt inplannen” van iets lastig is, maar probeer dan soms een kop koffie voor het werk of tijdens een pauze te drinken als je dicht bij elkaar werkt. Of drink in het weekend een uurtje een kop koffie samen. Samen sporten is ook nog een idee! Je kan elkaar dus nog best spreken, alleen moet je het nu even kort en krachtig doen in plaats van dat je heel heel tijd met elkaar kan doorbrengen door de drukke schema’s.

Ik wilde je noten, maar helaas kan dit niet? Zelf heb ik ook het gevoel dat ik geen echte vriendinnen heb en dat beschadigd mijn leven een soort van. Ik vind het leuk om ergens heen te gaan, met iemand. Alleen gaan vind ik totaal niks…

Ik heb precies hetzelfde! Ik had tijdens mijn school periode ook niet veel vriendinnen, maar je zag ze toch elke dag. Nu ik werk zie ik ze bijna niet meer en als we een keer willen afspreken dan duurt het een maand ofzo voordat we elkaar echt zien. Ik mis het hebben van een echt goede vriendin waar ik leuke dingen mee kan doen. Ik ga graag winkelen, naar concerten, bios, dagjes weg… Dit doe ik af en toe wel alleen maar toch weer houd het mij vaak, omdat ik geen zin heb om weer iets alleen te doen.

^ Agreed!
Bepaalde dingen, zoals naar de bios of een concert, vind ik toch niet echt leuk alleen.

Ik zit eigenlijk een beetje in hetzelfde schuitje. “Vrienden” van studie zie je nog maar 2x per jaar, want iedereen is druk en woont ver uit elkaar. Ook collega’s hebben hun vaste vriendengroep met wie ze leuke dingen doen.

Respect dat je in je eentje naar een festival bent geweest! Mag ik vragen naar je ervaring daarmee? Kwam je bijvoorbeeld makkelijk in gesprek met anderen, kon je ook met diegene de dag doorbrengen of was het hier en daar een praatje maar wel de rest van de dag alleen vertoeven? Welk festival was het trouwens?

Wil misschien zelf ook naar een festival maar twijfel hierover nog.

Heb je ook geprobeerd te noten, maar zoals ze hierboven al zeiden werkt dit niet.

Oja, en verder kun je misschien bij sporten/verenigingen vantevoren informeren naar de leeftijd van de groep! Verder zijn er nu hier op het forum ook per provincie mensen whatsapp groepjes aan het vormen om nieuwe contacten op te doen. Omdat je van festivals houd is het misschien ook leuk om te vrijwilligen voor een festival. Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar volgens mij komen veel vrijwilligers ook alleen. Je werkt dan 1 dag en de andere dag mag je gratis het festival op met de andere vrijwilligers!

@Yessie12
Thanks voor de tips! Het was een klein eendaags festivalletje, en ik ging echt voor de muziek dus wat dat betreft was het heel leuk. Maar ik merkte wel dat je lastig aanspraak krijgt omdat verder iedereen met z’n tweeën of meer is!

Zijn er mensen in de buurt van Nijmegen? Ik ben bezig met een groepsapp aan te maken om gezellig te praten en leuke dingen samen te doen.

Ik ga er even vanuit dat je nog op kamers woont en huisgenoten hebt. Het is wel een drastische verandering maar ik lees regelmatig dat werkende vrouwen nog een werkende vrouw zoeken. Dat lijkt mij een beetje eenzelfde soort doelgroep. Maar misschien is dat wel erg drastisch en onmogelijk en ongewenst.
Heb je hier het vrienden topic al eens gebruikt om te zien of er mensen uit jouw omgeving zijn?
Verder vind ik het lastig om tips te geven, zit zelf in een omgeving waar dingen alleen doen niet chill is/voelt (in een grote stad zou ik veel sneller dingen alleen ondernemen en maar gewoon ‘proberen’)

Waar woon je Dissonance ?

@Snitch
Thanks! Eerlijk gezegd heb ik ook werkende huisgenoten maar zelfs die zie ik nooit, haha. De een draait nachtdiensten en de ander zit altijd bij haar ouders :cold_sweat: