Hoe leren jullie wiskunde?

Ik heb een vraagje, hoe leren jullie wiskunde, want ik kan maar niet de goede manier vinden om het te leren. Misschien dat jullie een goede tip voor mij hebben.
xx N

Oefeningen
Oefeningen
Oefeningen

Ik neem altijd eerst de theorie door (formules et cetera) en daarna heel veel oefensommen maken inderdaad :slightly_smiling_face: En bij het nakijken vooral kijken of je snapt wat je fout hebt gedaan.

Ik maak tegenwoordig een soort samenvattingen in een schrift, met belangrijke dingen om te onthouden en bijvoorbeeld formules. Dan kan ik dat voor de toets nog eens doorlezen zonder heel het boek door te spitten. En verder oefenen, vooral de A-opgaven en de diagnostische toets.

Zoals al gezegd, heel veel oefenen. En als je patronen in sommen begint te herkennen en ze ook daadwerkelijk snapt, stel dan een stappenplan op. Zo creëer je structuur.

Eerst even de belangrijkste theorie opschrijven (formules, en dat soort dingen). Daarna gewoon per paragraaf de belangrijkste opdrachten (opnieuw) maken

hee, ik heb zelf ook veel moeite met wiskunde leren. het is inderdaad veel oefenen totdat je het kan doen zonder even te spieken hoe het ookalweer moest.

ook heb ik nog een goede tip :wink: als je alle soorten berekeningen verzamelt en opschrijft met bijf. As en Bs hoe je het moet doen. dan heb j altijd een voorbeeld en leer je ze goed vanaf het begin x

Wat ik altijd deed op de HAVO was eerst de theorie goed doornemen en vervolgens een opdracht maken met de theorie ernaast. Als ik die opdracht dan begreep, ging ik twee andere opdrachten maken maar dan zonder theorie ernaast! Als dit lukte, beheerste ik de stof en maakte ik nog wat extra opdrachten.

Ik maak voor mijzelf altijd een samenvatting met daarin voorbeeldopgaven met antwoorden erbij en een beschrijving van hoe je iets berekent. Maar, vooral veel oefenen, oefenen en oefenen.

Als je ernaar vraagt geeft onze leraar soms aan welke opdrachten uit het hoofdstuk nou het belangrijkst zijn, die kun je dan nog een keer maken. Maar inderdaad zoals al is gezegd, heel veel oefenen.

Gemengde opgaven / oeftentoets maken + nakijken, bijles en filmpjes op http://wiskundeacademie.nl/ kijken

1. Samenvatten
  2. D-toets
  3. Herhaling
  4. Gemengde opgaven
  5. Regels stampen
  6. met mijn ouders oefenen

Eerst zorgen dat je alles gemaakt hebt, dan diagnostische toets maken. Als je een bepaald onderwerp slecht maakt in de diagnostische toets, kun je het extra gaan oefenen.
Ook is het handig om een blaadje met formules oid te maken.

Veel oefenvragen maken, kijken naar de resultaten. Wat snapte ik niet aan de vragen die ik fout had? Wat kan ik doen om het te snappen? Nog meer oefenen, oefenen, totdat je alle formules/manieren snapt en makkelijk kan toepassen of uitrekenen.

Van dingen die ik echt niet snap kijk ik vaak uitlegvideo’s op Youtube. Verder gewoon heel veel opdrachten maken.

KhanAcademy and PatrickJMT op youtube! Echt aanraders.

Ik ben echt heel slecht in wiskunde, maar sinds kort gebruik ik mathpapa.com
Dit is echt een super handige site waar je alle formules in kan typen en dan geeft ie je een uitwerking en een antwoord. Voor de rest veel oefenen en vragen als je het niet snapt. Maar als je weet dat je er alles aan hebt gedaan en alsnog een onvoldoende hebt, dan moet je niet boos worden op jezelf, dan kan je er niks aan doen! (heb ik ook vaak)

Goed je huiswerk maken, dingen vragen die je niet snapt, goed nakijken (ook uitwerkingen verbeteren), aan veel verschillende mensen uitleg vragen (sommige kunnen het nou eenmaal beter dan andere), filmpjes met uitleg kijken, diagnostiche toets maken en de gemengde opgaven, en sommen herhalen die je lastig vind