Hoe lees- en luistervaardigheid van de 3talen te verbeteren?

Zoals de titel al zegt, en omdat het er niet allemaal op past bedoel ik:
Tips om lees- en luistervaardigheid van Frans, Duits en Engels te verbeteren.

uh,
ik heb geen tips.

sorry!

beschouw dit als een up!

er is maar 1 manier en dat is heeeel veel oefenen.
vraag op school of je dingen mag meenemen om te oefenen. en kijk buitenlandse zenders en op youtube en lees buitenlandse boekjes ofzo

up

uuuuuuuup.
want ik wil het ook weten, ik heb problemen met duits.
maar ik denk gewoon dat je boeken moet lezen, films ofzo in duits?

ik ben zelf opzich al best goed in frans, ma me lerares had een idee dat als je een boek die je al vaak hebt gelezen ( zodat je de verhaallyn kent ) in de franse versie neemt om je woordenschat te vergoten. En veel buitenlandse talen praten met vriendinnen ed.

idd; boeken lezen naar films/series kijken… en heel veel oefenen!

nou, lekker standaard maar ik ben wel goed in talen, en ik schrijf altijd alles 100x op. xD en dan ken ik het wel. en die ik écht niet weet schrijf ik op tafel :’)
en met engels enzo moeten we ook boekjes lezen. ik doe altijd harry potter zonder te lezen want dan moet je zo’n verslag en die weet ik uit mn kop xD
maarja lezen dus idd.

maar wij krijgen ook problemen want we hebben dit jaar bijna geen duits gehad, dus lopen beetje achter.

oja je kan ook gossip girl online kijken, dus zonder ondertiteling zegmaar :’) leuk én leerzaam.

elke dag minimaal een kwartiertje een zender opzetten in die taal. (Die tip heb ik van mn lerares Duits) Zo leer je én je luistervaardigheid én je spreekvaardigheid.
Voor de leesvaardigheid een boek lezen in die taal en dan als je iets niet begrijpt opzoeken (Niet een te moeilijk boek nemen, anders moet je elk woordje opzoeken xD)

ik lees in t engels nooit ondertitels, maar ik leer er niets van. ik ben al tweetalig, maar frnase zenders kijken is idd wel slim.

Wij hebben helaas geen Franse zender. Volgens mij was het eerst tv5 en die is weggehaald.
net zoals mtv

Boeken lezen in die talen, is volgens myn Engelse leraar de oplossing. x]

Oefenen oefenen oefenen. En dus niet alleen op school, maar ook thuis. Filmpjes over iets wat je leuk vind op youtube opzoeken in de talen en proberen zo veel mogelijk te begrijpen. Films kijken in die talen met de ondertiteling van de taal die je wil oefenen. Boeken lezen. Op Franse/Duitse/Engelse beauty-sites kijken. Etc.

ik ben gister naar de bieb geweest, alleen je hebt dus alleen maar stomme boeken.
Allemaal tover achtige boeken, en toen heb ik maar een boek van Jacqueline Wilson genomen.

De films kijken met de ondertiteling in dezelfde taal.
Dan weet je EN hoe je het uitspreekt En hoe je het schrijft.

Voor het spellen:

www.wrts.nl

kost wel tijd om je lijsten in te voeren maar het helpt wel!
Bij duits van een 3 naar een 7 gegaan!

x.

Je kan naar het Engelse/Franse nieuws kijken, werkt wel goed

Ik kreeg ook als tip veel naar engelse films kijken zonder ondertiteling, dus dat geldt voor de 3talen :slightly_smiling_face:
Of miss fragmenten kijken, episodes van een serie dat je graag ziet maar dan in een andere taal …

En ja lezen in andere talen, dat helpt wel! :slightly_smiling_face:
Zo lees ik ook Harry Potter in het engels nu voor de 2de keer xD

Ben je op vakantie geweest of ga je op vakantie?
Maak Engelse/Duitse/Franse vrienden en praat met ze op msn.

Werkt echt, ik spreek uit ervaring :grinning:
Verder wat hierboven staat, films kijken en boeken lezen!