Hoe leer je gedichten schrijven?

Het lijkt mij leuk om gedichten te schrijven. Maar hoe leer je dat?

Je kunt er cursussen voor volgen, en er zijn ook allerlei boeken over te vinden. Ook op google staan veel goede en bruikbare tips. Het belangrijkste is natuurlijk gewoon veel oefenen. En een beetje taalgevoel doet natuurlijk ook wonderen, daarom zal de ene persoon met gemak dichten en de ander net wat meer moeite hebben. En onthoud dat gedichten niet altijd per se hoeven te rijmen, en ze kunnen over van alles gaan, wat er maar in je opkomt. Succes :slightly_smiling_face:

O trouwens, hier ff een linkje met tips: http://www.poeziepaleis.nl/projecten/kinderen-en-poezie/tips/10-tips-om-te-leren-schrijven
Wel voor kinderen geschreven, maar je hebt er zeker wat aan :wink:

Bedankt voor de tips

Gewoon oefenen

Veel lezen (gedichten en normale boeken) doet ook wonderen, dan leer je meer woorden kennen en krijg je een beter taalgevoel.
En natuurlijk oefenen en oefenen, niemand begint ooit super goed. dus ookal zijn je eerste gedichten slecht, gewoon door blijven gaan!

Ik heb al twee boeken gekocht met gedichten er in.
Schrijven doe ik zins kort ook. Maar het is nooit goed vind ik.
Schrijven jullie ook wel eens gedichten?

Ik schrijf regelmatig gedichten, en volgens mij zijn de meeste een ramp. Maar af en toe zit er iets tussen dat ik wel goed vind, en dat hept me dan weer door te gaan.
Leren kun je het inderdaad het beste door veel te oefenen en te lezen. Die gedichtenbundels van voor tot achter doorlezen!
En zoek maar eens op internet, volgens mij staan er heel wat tips op.

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
Graag hoor ik dingen wat beter kan enz.
A.u.b. niet op de fouten letten,daar kan ik niets aan doen.

Hoofd vol

Mijn hoofd zit vol.
Vol met ideeen.
Zo veel ideeen dat ik er soms hoofdpijn van krijg.

Geef mij eens een pen en papier.
Dan kan ik mijn ideeen opschrijven.
In de hoop dat mijn hoofd leeger word.

Alleen het opschrijven is moeilijk.
Het papier blijft leef.
Op wat gekras na.
Jammer want nu blijft mijn hoofd vol.

Huh? Je zegt dat je wil horen wat beter kan maar niet wat je fouten zijn. Als je bedoelt opbouwende kritiek kan je niet vermijden dat je ook spelfoutjes attent gemaakt wordt.

Ik heb last van dyslexie en schrijf daarom met fouten.
En ik wil graag andere dingen horen dan dit en dat schrijf je fout.
Ik wil dus meer horen over wat ik fout of goed doe met het dichten enz.
Hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Oefenen. En het moet ook gwn in je zitten.

Iemand die ik ken die heeft ook dyslexie en die probeert alles zo foutloos mogelijk te schrijven. Als iemand je op een foutje wijst dan kan je daar voortaan op letten. Je kan niet echt leren als je je fouten niet weet.

http://puberpoezie.nl/#/?dept=info&subject=tips
http://puberpoezie.nl/#/?dept=info&subject=schrijf-_en_stijlfouten
http://puberpoezie.nl/#/?dept=info&subject=dichttermen

Hier staan wel zo’n beetje de belangrijkste tips + veelgemaakte grammatica fouten.
Voor de rest kun je weinig anders doen dan oefenen en héél veel lezen. Zoek ook iemand die eerlijke en opbouwende kritiek kan geven op je gedichten, je dus niet alleen maar zegt dat ze mooi zijn, want dat is motiverend, maar je hebt er verder weinig aan.

Dat je dyslectisch bent maakt voor spellingfouten trouwens niet uit. Wanneer ze onopvallend zijn en in lange teksten staan, of bijvoorbeeld in een simpele reactie of mailtje, maakt het me vaak niet zoveel uit. In gedichten echter telt elk woord en het is dan ook de bedoeling dat elk woord juist geschreven is. Want in een gedicht valt zelfs het kleinste foutje op. Jij hebt een paar foutjes in je gedicht staan die volgens mij gewoon van te snel typen komen en die zijn makkelijk te voorkomen door het over te lezen. Je wilt toch niet dat mensen alleen op je foutjes letten en niet op wat je wilt zeggen? (En natuurlijk kan het voorkomen dat je af en toe een foutje maakt, maar wanneer dat niet altijd is zullen mensen je er niet om aanvallen en je er enkel op wijzen.)

Ik heb ook dyslextie en gedichten zijn bij mij juist het enige wat ik kan wat taal betreft en het is vooral oefenen en het lukt beter als je eenmaal inspiratie hebt