Hoe langer je relatie....

Oke ik wist echt niet hoe ik dit topic moest noemen maar ik was toch wel erg benieuwd naar jullie ervaringen/meningen.

Inmiddels heb ik 1 relatie gehad (daar voor ook eentje maar dat kan ik niet echt een relatie noemen). Die ene relatie is inmiddels al een tijdje uit. Eigenlijk hebben we ‘officieel’ maar 2 maanden wat gehad. Toch zijn we in totaal 3 kwart jaar (bijna een jaar) serieus bezig geweest. Hij zou niet met een ander gaan, ik zou niet met een ander gaan. En als het zou gebeuren zouden we eerlijk naar elkaar zijn. Natuurlijk is dat van vanzelfsprekend als je wat hebt. Maar omdat ik nogal wat ‘faal’ ervaringen heb gehad (op het gebied van jongens) heb ik hem pas heel laat gevraagd. Omdat ik bang was dat ik werd afgewezen.

Nu is het zo dat vriendinnen van mij me altijd een beetje de grond in boren op dat gebied. ‘Ja je hebt een relatie van 2 maanden achter de rug, stel je niet aan en ga door met je leven’. Tuurlijk ze zeggen op het begin dat ik verdrietig mag zijn enzovoorts maar na een tijdje wordt iedereen het een beetje beu. Toch vind ik dit redelijk raar. Juist in het begin van je ‘relatie’ ben je juist zo verliefd en wil je eigenlijk zo veel mogelijk bij elkaar zijn. En als je dan door hem wordt gedumpt is het uiteindelijk niet jou keuzen. Al gauw gaan die vriendinnen het dan hebben over haar ex(en). ‘Ja ik heb een relatie gehad van 2 (of meer jaar en ik heb zelfs samengewoond) en ik lig er toch ook niet zo lang wakker van? Ik lig toch ook niet elke avond te janken in me bed.’

Eigenlijk vind ik dit best raar. Ik ben iemand die me snel bind aan iemand en die jaren lang iemand leuk kan vinden. Ik krijg een beetje het gevoel hoe langer jij je relatie vol hebt gehouden hoe meer je te zeggen hebt over een ander met haar of zijn (korte)relatie.

Persoonlijk vind ik niet dat het uitmaakt hoe lang je hebt. Zo als ik al zei op het begin ben je nog erg verliefd en wil je elkaar dol graag zien en na een paar jaar veranderd dat verliefd zijn in houden van. Ik vind het dan ook best vervelend als mensen zeggen dat ik me niet moet aanstellen omdat ik maar 2 maanden wat heb gehad. Terwijl ik eigenlijk heel veel om die gene geef.

Goed ik was benieuwd hoe jullie hier over denken.

Misschien ben ik niet heel duidelijk, maar ik heb het geprobeerd zo duidelijk mogelijk te verwoorden.

Ik ben het wel met je eens. Het verschilt sowieso per persoon, de een heeft 3 jaar een relatie en ligt de avond na het uit is doodleuk met een ander in bed te rotzooien en de ander zit er heel erg mee en kan er maanden over doen om erover heen te komen. Het ligt er gewoon ook aan hoe je als persoon met een verlies omgaat, want dat is het ook gewoon. Het verschilt gewoon heel erg per persoon en per relatie.

Het zou voor vriendinnen niks uit moeten maken hoe lang je relatie was. Jij voelt je kut en zij zijn je vriendinnen en zouden niet zo lullig moeten doen en er gewoon voor je zijn. Boeien of je nou 2 maanden wat had of 2 jaar. En zij weten ook dat je er langer dan 2 maanden mee bezig bent geweest.

Mijn 1e relatie van de 2 die ik heb gehad duurde ook 2 maanden, wel met minder tijd er omheen dan jij, maar daar heb ik ook dik een jaar mee gezeten toen hij het uitmaakte omdat ik hem zo leuk vond.
Soms is er niet eens een officiële relatie, maar wel al genoeg om je kut over te voelen, dan ga ik ook niet tegen een vriendin zeggen van ‘je had niks, dus get over it’.

Same here, ik bind me ook snel (aan mensen, dieren, zelfs voorwerpen yup) dus dan kan je je na 2 maanden echt wel zwaar klote voelen hoor dus het slaat nergens op dat zij zo reageren.

Het verschilt inderdaad per persoon. Maar probeer je ook in je vriendinnen te verplaatsen, want het is voor hen niet leuk als jij zo lang door blijft gaan over een jongen. Na een tijdje is het wel gewoon ‘klaar’ en moet je door met je leven. Een vriendinnetje van mij heeft vier maanden een relatie gehad en dat is nou al meer dan een jaar uit. Mijn geduld begint onderhand op te raken omdat ik haar al honderden keren heb getroost. Snap je dat het voor je vriendinnen vervelend kan zijn?

Niet dat ze er lullig over moeten gaan doen, dat vind ik wel heel raar inderdaad! Jij kan er natuurlijk niks aan doen hoe jij je voelt. Het moet een beetje van beide kanten komen.

Als je minder lang samen bent geweest en het gaat uit in die verliefdheidsfase, is de klap natuurlijk heel groot, omdat het allemaal zo leuk was.
Maar als je heel lang samen bent met iemand, is die persoon een vast onderdeel van je leven, heb je emotioneel veel meegemaakt en samen wat ‘opgebouwd’. Ik denk dat dat een beetje het standpunt is van je vriendinnen, omdat als zo’n relatie uitgaat je echt een deel van jezelf kwijtraakt, en voor veel mensen is dit erger :wink: Maaaaaar zoals ik al eerder zei, verschilt per persoon natuurlijk!

Bedankt voor de reacties… Ik kreeg echt een beetje het idee dat ik echt heel ‘aanstellerig’ was ofzo. Echt sommige mensen kunnen dan zo hard reageren. Ik begin dan gewoon echt aan mezelf te twijfelen.

Je kan je bij het einde van een korte relatie net zo voelen als bij het einde van een lange relatie of andersom. Hoeveel verdriet je hebt hangt af van jouzelf en dat is nooooit teveel en duurt nooit te lang maar is gewoon normaal.
Ik heb nu 3 jaar een relatie en moet zeggen dat wanneer het nu uit zou gaan er veel meer zou veranderen en ik veel langer zou moeten wennen dan wanneer het uit zou gaan als ik 3 maanden een relatie heb. Na 3 maanden was er in mijn leven nog niet zoveel verandert door die relatie. Nu doe ik bepaalde dingen juist wel of niet vanwege mn relatie, pas ik me aan, past hij zich aan , zie ik hem al 3 jaar lang heel vaak en is de band tussen ons gewoon veel hechter dan 2.5 jaar geleden.

Persoonlijk zou ik sowieso nu meer en langer verdriet hebben dan wanneer het uit was gegaan toen we net iets hadden. Ik denk dat je vriendin dat bedoelt, in 2 maanden zal je leven veel minder verandert zijn door je relatie met iemand dan in 2 jaar waarschijnlijk. Alsnog verschilt dit per persoon en kan een ander niet oordelen over of jij ergens te lang mee zit. Iemand wiens relatie na een maand strandt die het totaal niet zag aankomen heeft er misschien langer verdriet van dan iemand die 3 jaar een relatie heeft gehad maar bij wie het het laatste halfjaar sowieso al niet meer ging en die de breuk in dat halfjaar al een beetje verwerkt heeft

Nou weet je, vriendinnen zijn er om je te steunen. Maakt niet uit waarom je verdrietig bent en hoelang dat al afspeelt. Al ben je verdrietig omdat de vis van de achterbuurman dood is bewijs van spreken. Als jij behoefte hebt om je verhaal bij hun kwijt te kunnen moeten ze dat in alle tijden goed keuren. Daarvoor ben je immers vriendinnen.
Ik snap ook wel wat je vriendinnen bedoelen, maar zij kunnen niet voor jou bepalen wat jij voelt en moeten er alles aan doen om jou op te vrolijken!

Inderdaad, t maakt niks uit waarover je verdrietig bent, vriendinnen horen je altijd te steunen

Jup dat inderdaad.
En sowieso is het helemaal niet gek om na niet zo’n heel lange periode al heel erg aan iemand gehecht te zijn. Je kan dan als mega erg verliefd zijn!! Dat je t gevoel hebt dat hij the one is ofzo en dat je dan bang bent van je roze wolk worden verstoten, kan extreem kut zijn.

Het is bij mij ook wel een beetje dat ik toch maar 2 maanden een relatie heb gehad en de rest van de tijd (dat we serieus bezig waren) gewoon niet meer wordt mee geteld. Terwijl voor mij gevoel is het gewoon ruim een half jaar aan geweest.

Het is trouwens zo erg dat ik bij een meisje gewoon niet meer mag beginnen over me ex. Ze vind echt dat ik me aanstel omdat zij een relatie heeft gehad van 3 jaar en daar samen mee heeft gewoond. De relatie van ons allebei ging rond de zelfde tijd uit. Of nou ja, hij ging bij haar relatie vreemd dus ze heeft hem (na een wat langere tijd) gedumpt. Zij heeft inmiddels al weer met een hoop jongens gezoend en ik heb ondertussen alleen nog maar jongens ‘leuk’ gevonden.

En tuurlijk, ik snap wel dat als je 3 jaar hebt je veel hebt meegemaakt elkaar door dik en dun kent. Maar het is gewoon zo frustrerend dat mijn ex echt alles over me weet… en met alles bedoel ik echt alles en dat mensen dan verwachten dat je in eens afscheid van iemand kan nemen (wat mij dus ook niet lukt want ik spreek me ex nog vaak).

Maar goed nu ga ik veel te veel off topic.

Niet citeren aub…

Persoonlijk vind ik niet dat het uitmaakt hoe lang je hebt. Zo als ik al zei op het begin ben je nog erg verliefd en wil je elkaar dol graag zien en na een paar jaar veranderd dat verliefd zijn in houden van. Ik vind het dan ook best vervelend als mensen zeggen dat ik me niet moet aanstellen omdat ik maar 2 maanden wat heb gehad. Terwijl ik eigenlijk heel veel om die gene geef.

Agree. Niets aan toe te voegen

Ik vind dat ‘buitenstaanders’ niet mogen oordelen over hoe jij je voelt. Als je echt gek was op iemand en het is uit dan baal je, en dat mag. Ze zouden juist begrip moeten tonen.

Het verschilt idd per persoon. En zoals iemand hierboven al zei, als het na een paar maanden geheel onverwachts uitgaat kan je er meer mee zitten dan wanneer je een lange relatie had en de breuk al een tijdje aan zag komen. Ik heb een tijdje terug ook een korte relatie gehad (3 maanden) en dat is nu dus al langer uit dan dat het aan is geweest en ik zit er ook nog steeds mee. Dus dat jij er ook nog mee zit is zeker niet raar!

Ik snap inderdaad wel dat als je een relatie van 2 jaar hebt dat het dan anders voelt. Omdat je elkaar al zo lang kent en omdat je al zo veel mee hebt gemaakt.

Maar op zich hoeft ook dat wat je meemaakt niet aan de duur van je relatie te liggen. Met mijn ex heb ik ook een hoop mee gemaakt. Het is maar net wat je op dat moment overkomt. Soms gebeuren er in één a 2 jaar tijd helemaal geen ‘grote gebeurtenissen’ en soms gebeuren er in een paar weken tijd juist heel veel ‘grote gebeurtenissen’.

Maar goed, ik vind het in iedergeval fijn te lezen dat er ook mensen zijn die er anders over denken :slightly_smiling_face:.

Eindelijk iemand die mij begrijpt! Ik ben iets langer dan een jaar met mijn crush bezig geweest, we hebben nooit een relatie gehad, al zou het wel gewoon werken maar dat terzijde. En ik lig ook bijna elke avond te huilen in mijn bed, ik heb zelfs net nog gehuild. Want we waren, en nu zijn we het eigenlijk nog, superclose! En ja, het breekt gewoon mijn hart omdat ik hem gewoon wil zegmaar en ik wil niemand anders en ik wil niet kappen, ik wil blijven vechten voor hem en iedereen blijft maar zeggen hoe zielig ik ben, en dat ik beter kan krijgen en dat ik niks heb om te huilen aangezien we niks hebben gehad. Als ze eens in mijn schoenen stonden, met mijn gedachtegang dan dachten ze wel anders.

+10

@ Feelthelove, inderdaad ik word er echt een beetje moe van dat mensen een relatie van een paar jaar pas serieus nemen. Wat boeit het nou hoelang je bij elkaar bent? Het gaat er toch om wat jij voelt? Maar goed, ik ben er nu dus achter dat het inderdaad niet boeit hoelang je bij elkaar bent maar dat het er om gaat hoe veel je om iemand geeft. Alleen zo vervelend dat mijn vriendinnen dat gewoon niet inzien.

Dan ga ik lekker off topic nu maar waarom gaat het bij jou niet?

Ik note je wel even (:

Precies dit, niets meer aan toe te voegen.
Verder heb ik niet echt advies ofzo voor je, maar toch sterkte meid!