Hoe kun je het beste Latijnse teksten leren?

Hoi,

Morgen heb ik een school examen (SE) over een aantal Latijnse teksten van Livius m.b.t. de koningstijd van Rome. Ik heb werkelijk geen idee hoe ik nu die teksten moet voorbereiden voor dit examen. Het zijn er in totaal 14. Wat ik normaal gesproken altijd doe is alles woordje voor woordje uit mijn hoofd leren en snappen, maar dat is nu echt niet meer te doen door de grote hoeveelheid. Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt!

Voor mijn centraal examen heb ik het wel woordelijk uit mijn hoofd geleerd, dus het is wel te doen, ook als het veel is.

Wat ik voor nu iig zou leren zijn alle verwijzingen en de ingewikkelde grammaticale constructies. En verder zorgen dat je een goed beeld hebt van de relaties tussen karakters, de opbouw en de chronologie van het verhaal.

Ik las meestal eerst de vertaling een (paar) keer door, en ging daarna per zin kijken of ik snapte hoe hij in elkaar zat / of ik hem zo zelf kon vertalen, en dan net zo lang met 1 tekst doorgaan totdat je het zo goed als helemaal zelf kunt. Maar ja, ik weet het ook niet zo goed hoor, niet mijn beste vak… :’)

Ik lees eerst de vertaling een paar keer goed door, en probeer dan de teksten zelf te vertalen op papier en dan controleren.
Verder proberen de structuur voor alle teksten op te schrijven (hoofdzin-bijzin,…) en de belangrijkste werkwoorden enzo determineren ,…

Eerst de vertaling een paar keer lezen per tekst en daarna misschien ff zelf proberen te vertalen ,het moet ni precies hetzelfde zijn als dat maar in die richting is .
En proberen te onthouden welke verhaal by welke tekst past en oefenen tot dat het lukt! Tzyn er idd veeeel teksten ,ik wens je veel succes ! Ik doe nu ook latijn dus weet dat het moeilyk is …

Wat ik altijd deed was uit de latijnse teksten een paar woorden per zin leren, dan weet je wat die betekenen en dan kan je aan de hand van die woorden een zin herkennen. en dan de nederlandse teksten vaak doorlezen

voor de se’s doe ik altijd hetzelfde. Ik begin gewoon een week van te voren, en dan iedere dag 3 teksten(het zijn er bij grieks blijkbaar iets meer:P), en dan herhalen. Op de dag zelf heb je dan bijna niets meer te doen!(:

Maarja, voor nu vind ik de tip boven me wel wat!

Ik vertaalde mijn teksten altijd een tweetal keer en ondertussen ook zien of ik alle grammatica begreep.

Ik schrijf altijd alle latijnse teksten uit met commentaar, zinsstructeren en naamvallen erbij. Zo krijg je constructie van de zin door en ben je er heel intensief mee bezig waardoor je het (in mijn geval) sneller onthoud en leert. Verder de vertaling doorlezen en veel succes!

Per zin kijken wat de vertaling is en begrijpen welk woordje wat is. Dit werkte wel voor mij. En als ik geen tijd meer had, bij de teksten die me belangrijk leken (meeste aantekeningen erbij) per zin kijken wat de vertaling was (woord voor woord) en de rest gewoon de vertaling lezen. Het laatste werkte alleen als ik de tekst ook zelf had vertaald.