hoe krijg je een schorre stem?

hey,

ik heb over een paar dagen een toneelstuk en mijn karater heeft een zware stem. Mijn toneel leidster heeft al een keer eens gezegt dat ik een schorre stem moest krijgen. ik heb al gegoogled maar daar zeiden ze schreeuwen,hard zingen en roken. zijn er nog meer dingen die je kan doen voor een schorre stem, zoals dingen eten of doen ofzo.
Alvast bedankt

Kan je niet gewoon beter een soort van met je stem oefenen om hem zo zwaar mogelijk te laten klinken? Het lijkt me niet echt goed dat je je stem compleet gaat verpesten voor een toneelstuk.

Je gaat toch niet express schreeuwen en roken voor een toneelstuk. Zet gewoon een zware stem op.

Wat voor docent is dat zeg die iemand aanspoort om zijn stem te verkloten?

Vooral niet gaan proberen. Je kunt allerlei poliepen krijgen, of zweren of je spieren die helemaal verkrampen. beter fake je het gewoon.

Door melkproducten kan wel slijmvorming optreden. Dus veeeeel chocolade vreten en maar hopen dat je veel slijmvorming krijgt :wink:

Gewoon proberen je stem zo laag mogelijk te doen inderdaad.

Sommige mensen worden erg snel schor, bij een avondje op een festival of kamp enzo. Sommige mensen worden vrijwel nooit schor.

Zeker niet doen. Van een slechte stemhygiëne kan je je stembanden permanent beschadigen.

Lekker idioot van die docent. Beetje je stem verkloten voor een toneelstukje. :hammer:
Niet doen! je kan echt schade aanbrengen en dat kan sneller gebeuren dan je denkt…

Wow echt niet doen!
Je kan beter een zware stem proberen op te zetten en als dat niet lukt: jammer dan. Je moet echt niet je stembanden beschadigen voor een toneelstuk. Ik vind het bijzonder vreemd dat je docent zegt dat je dat moet doen.

In ieder geval veel succes met je toneelstuk!

Ladies, leer lezen ajb. Er staat dat zij heeft gegoogled en dat zij daar die schreeuw/rook tips vondt. Niet dat haar toneel leidster haar dat heeft aangeraden. Die heeft alleen gezegd dat zij een schorre stem moest krijgen, maar blijkbaar niet heeft gezegd HOE.

@ts Je kan die schreeuwtip proberen, ik kreeg zelf de tip om in een kussen te schreeuwen (zodat niemand anders het hoort). Maar ga aub niet roken, daarmee help je je stem al helemaal naar de klote.

Schreeuwen en roken kan je stem heel erg beschadigen dus doe dat vooral niet.

De enige keer dat ik echt een heel schorre stem had was toen ik een fanfare heb geschreeuwd van een half uur terwijl mijn microfoontje weigerde te werken. Het punt is dat je daarna je stem echt niet meer goed kunt gebruiken en hij ook vaak uit toon schiet. Ik zou eerder oefenen op een lage stem. Misschien kun je ook nog tips vragen aan de docent zelf.

Wie raadt nu aan om te gaan schreeuwen om een schorre stem te krijgen voor een toneelstuk?!

Je mag wel ruilen met mij ik ben heel vaak schor ;p Nee maar 't lijkt me niet echt goed om vanalles eraan te doen om schor te worden, gewoon oefenen denk ik?

Laat die toneelleidster lekker zelf een schorre stem krijgen

• je moet in ieder geval niet je stem verkloten door te gaan schreeuwen etc

Veel zuipen?