Hoe krijg ik mijn vriendin gemotiveerd?

Een goede vriendin van mij is totaal niet gemotiveerd als het gaat om een HBO kiezen, ik stress hem daardoor omdat ik en andere vriendinnen echt willen dat ze eens opzoek gaat. Ze is namelijk geintreseerd in een bepaalde kunstopleiding maar heeft nog geen voorbereiding gedaan (portefolio enz) omdat ze zegt dat ze toch niet aangenomen word. Ze gaat ook pas over 4 weken naar de open dag. Haar ouders begeleiden haar ook niet, uit verhalen komt naar voren dat haar ouders alleen vragen of ze al weet welke opleiding ze wil. Ze wil geen tussenjaar en kiest voor deze kunstopleidinglocatie omdat hij lekker dichtbij is. Wanneer we op school over opleidingen praten valt ze er telkens buiten. Wij, als vriendinnen willen haar heel graag helpen maar niet alleen maar zeuren, aangezien het toch een ding is dat ze zelf moet doen

Iemand tips?

x

Tja, als ze niet wil luisteren naar iedereen dan is het toch haar eigen probleem. Ze komt er vanzelf wel achter (waarschijnlijk te laat). Jullie kunnen verder niets doen.
Ze kan wel kiezen voor die opleiding, maar op een kunstacademie kom je niet zomaar. Misschien kun je haar nog wijzen op de toelatingseisen daarvan ofzo.

Ik zou gewoon enthousiast zijn over je eigen opleiding, misschien motiveer je haar daar mee. Maar overdrijf het niet, dan valt het op.
(zo van: "oh ik heb zo’n zin in m’n opleiding! of: “zo fijn dat ik al weet wat ik hierna ga doen, heb ik daar geen stress meer van!”)