Hoe krijg ik hem zover dat hij stopt met roken?

Hee, ik heb een hele lieve vriend en we zijn al een jaar gelukkig samen, maar er is iets waar ik heel erg mee zit: hij rookt. Ik heb zelf om me heen heel veel mensen verloren als gevolg van roken en ik wil niet dat hem dat ook gebeurd. Hij heeft daar nog nooit iemand aan verloren en vind het dus wel best. Ook heb ik gelezen dat je als meeroker ook veel meer kans loopt om ziek te worden of zelfs dood te gaan, en dat was ik voorlopig nog niet van plan. Ik heb aan het begin van onze relatie al gezegd dat ik het niet wil en hoe ik erover denk, maar dat hielp niet. Nu zijn we inmiddels een jaar en een heleboel loze beloftes verder (met oud en nieuw stop ik met roken, met pasen stop ik met roken etc.) en nog steeds rookt hij en nog steeds zit ik er heel heel erg mee. Maar elke keer als ik hem op die beloftes wijs word hij boos. Dus nu mijn vraag: hoe krijg ik hem zover dat hij stopt met roken? Of dat hij in ieder geval veel minder gaat roken en ook niet meer binnen rookt (hij heeft een eigen huisje). Dan zou ik al een heel stuk blijer zijn en daarmee hijzelf ook.
Xx me

ik heb nog nooit een vriend gehad die niet rookt, en ik rook zelf niet. In het begin zijn jongens super lief door niet te roken waar jij bij bent enzo. Maar als de relatie serieus word kan je het maar beter accepteren. Het hoort bij hem. Tis een gewoonte. Ookal is het geen goede. Mijn vriend rookt altijd bij het raam en zodra hij zijn sigaret pakt gaat ook het raam open. Dus daar ben ik wel blij mee. Zoiets zou jij ook kunnen afspreken. Ik heb ook gezegd dat als we gaan samen wonen hij niet moet denken dat er boven gerookt mag worden maar alleen in de keuken :stuck_out_tongue: dus dan weet hij dat vast haha. Je moet het niet ontnemen ofzo, maar gewoon allebei een beetje toegeven

Je kunt niet iemand zover krijgen om te stoppen met roken als diegene dat niet zelf wilt.
Zoiets moet je zelf willen.
Vraag anders gewoon of hij niet wilt roken waar jij bij bent, misschien dat het zo wel een stuk minder wordt en misschien na een tijd wel helemaal niet meer.

Dat lukt niet. Mijn vriend rookt ook, hij wilde stoppen voor mij, omdat ik op onze eerste date had gezegd dat mijn grootste afknapper bij jongens roken is (ik wist toen nog niet dat hij rookte). Toen hij zei dat hij wilde stoppen voor mij gaf ik al aan dat ik dat heel lief vond, maar dat het waarschijnlijk niet zou lukken om te stoppen als hij er zelf niet achter stond. Wel heb ik hem altijd gesteund met zijn stoppen. Als hij het moeilijk had (omdat al zijn vrienden roken) liep ik bijvoorbeeld even met hem weg en gingen we samen kletsen. Na 4 maanden is hij weer opnieuw begonnen. Maar we hebben nu samen afgesproken dat hij alleen met stappen en met festivals zal roken. Tot nu toe gaat dat heel erg goed.

Kortom wat ik wil zeggen, iemand die rookt is verslaafd, en stoppen is moeilijk. Je moet het niet afdwingen dan werkt het niet. Misschien kan je het er met hem over hebben om te minderen? Ik weet niet hoe veel hij op een dag rookt, bij mijn vriend viel dat bijvoorbeeld wel mee (iets van 5 sigaretten per dag), maar als hij erg veel rookt, lijkt me het voor hem lastiger om te stoppen, dus misschien kan hij de hoeveelheid langzaam afbouwen, of dat hij afspreekt dat hij niet rookt als jij er bij bent?

Succes :slightly_smiling_face:

Stoppen met roken werkt alleen als je het zelf ook echt daadwerkelijk wilt, anders is het proberen voor niets!

Blijkbaar wil hij zelf niet stoppen en ik vind persoonlijk niet dat jij hem kan dwingen om dat te doen.

Ik heb vandaag geprobeerd te praten maar hij werd boos en zei dat ik dan maar moest stoppen met drinken en de pil en fietsen zonder helm want daar ga je ook dood aan…

Ik hou van jouw vriend :grinning_face_with_smiling_eyes:

gewoon niets zeggen… ik bleef het ook steeds maar zeggen en hij probeerde soms ook echt te stoppen, maar het lukte nooit. Toen stopte ik erover en is hij uit zichzelf opeens in 1 klap helemaal gestopt. Hij is toen een jaar gestopt maar nu rookt hij weer…

Als hij dat niet zelf inziet zal hij dat nooit doen! Ik heb 't daar zelf ook moeilijk mee, het is voor mij een volle reden om met een bepaald iemand geen relatie aan te gaan… Misschien heb jij 't niet zo heftig als ik, maar als je er niet mee kan leven moet jij je aanpassen, en niet verwachten dat hij dat doet.

Dat vind ik heel erg onredelijk, oké, je kan hem niet stoppen. Maar een fatsoenlijker antwoord mag ook wel.

Hier ben ik het mee eens.

Krijg je niet, hij moet het uit zich zelf doen. Het is zijn eigen huisje dus daar gelden zijn regels en je kan hem dus niet dwingen om niet te roken in zijn huis of om te stoppen met roken.

Als het al lukt om hem te dwingen om te stoppen met roken, dan gaat hij het misschien stiekem doen e.d. Dat wil je toch ook niet?

Nou ik rook zelf, al 3 jaar, en ik zou ook niet stoppen voor m’n vriend. Hij weet dat ik rook zodra hij me leert kennen. ‘Loze beloftes’ ja ik heb ook wel eens geprobeerd te stoppen, het is gewoon moeilijk en na een tijd heb je er ook geen zin meer in.
Het is zijn eigen risico, je kan van hem vragen om niet bij jou in de buurt te roken maar verder zul je hem z’n gang moeten laten gaan.

Ik vind niet dat je dat kan eisen, maar je kunt wel afspreken dat hij niet meer rookt als hij bij jou is.

Je kan hem sowieso niet dwingen.
Plus, je kan moeilijk van hem eisen dat hij niet meer
binnen rookt. Het is ten slotte zijn eigen huis.
In een relatie moet je nu eenmaal compromissen sluiten.
Gezien zijn eerdere ‘loze beloftes’ kan hij niet stoppen, dus
dan vraag je hem niet te roken als jij er bij bent.

Waarom dwing je 'm? Als hij niet WIL stoppen, moet je het niet proberenr ook … Hij weet wat jij ervan vindt, klaar. Gewoon zo laten.

Hij moet het sowieso zelf willen inderdaad anders word 't m niet, maar je zou m wel kunnen proberen te motiveren. Bijvoorbeeld uitrekenen hoeveel geld hij bespaart na een aantal maanden en dan iets leuks bedenken wat je daar mee kan doen?