Hoe kom je erachter wat je wilt worden?

Ik doe een studie die ik heel leuk vind, maar ik vind de beroepen die voorkomen onder de afgestudeerden totaal niet interessant… ik heb nog geen idee wat ik wil worden, terwijl er veel mensen zijn die het al (heel vroeg) weten.

Daarom is mijn vraag: hoe ben jij erachter gekomen wat je wilt worden? Kwam dat bijvoorbeeld door een nieuwsbericht, of door een voorlichting, door een beroepentest of doordat je iemand kent met dat beroep? :slightly_smiling_face:

Sorry als er al zoiets bestaat, ik heb even snel gezocht en kom niet zo snel wat vinden.

Geen idee, ik wilde dit altijd al doen.

Ik heb hetzelfde probleem. Ik ging eerst voor een kok opleiding maar dat werd niks. Nu doe ik dierenverzorging en dat gaat nog wel, had liever wat anders gedaan. Maar na deze opleiding wil ik super graag een stewardess opleiding doen! En maar hopen dat ik dat nog steeds wil als ik deze heb afgerond.

Ik ging een studie doen die ik altijd al had gewild. Maar toen ik eenmaal stage liep (verpleegkunde) vond ik het helemaal niet leuk meer, terwijl het sociale aspect me goed afging en ook wel aanstond. Toen wist ik dat ik MWD wilde doen, maar dat vond ik te theoretisch en te formeel dus toen ben ik SPH gaan doen en nu zit ik voor de derde keer in het eerste jaar en nu vind ik het wel hartstikke leuk wat ik doe :’)
en het is een heel breed en creatief vak (op mijn hogeschool is het creatief in ieder geval), wat ik fijn vind omdat ik mezelf niet 45 jaar hetzelfde zie doen.

Bij mij hebben meerdere dingen ervoor gezorgd dat ik het nu weet:

• een stomme opleiding
  • een leuke opleiding
  • stomme stages
  • leuke stages
  • leeftijd
  • beroepskeuzes op internet
  • bijbaantjes

bij is het omdat ik al vanaf kindsaf verhaaltjes enzo schrijf, nu schrijf ik nog steeds graag en ga ik waarsschijnlijk journalistiek doen

Stages, en ontdekken waar je talenten liggen.

Stages lijken mij inderdaad een goede, ja. :slightly_smiling_face: Net als bijbaantjes, al is het maar om dingen af te strepen.

Als je weet talenten hebt, weet waar die liggen en die ook nog leuk vindt, is het inderdaad ideaal. :grinning:

ik ken gwn iemand die dat beroep doet, en diegene vind dat ook heel leuk om te doen. Ik hou mij eigenlijk al van toen ik klein was bezig met dingen die daarmee te maken hebben. Dus ik hoop dat dat mijn beroep zal worden. =)

indd

Ik wilde vanaf jongs af aan (12 jaar) al psycholoog worden. En tussendoor ben ik steeds geswitcht in keuze, dan wilde ik weer geneeskunde doen, dan weer bouwkunde, dan weer criminologie, ik heb bijna alles wel willen doen, mijn studiekeuze was echt heel moeilijk. Ik ben ook wel eens van studie geswitcht. Maar in het dagelijks leven merk ik toch ook dat ik de meeste interesse blijf houden in dingen die met psychologie te maken hebben en zo ben ik erachter gekomen wat voor mij de ideale studie is.

Ik ben nu bezig met een opleiding en ik weet nog steeds niet precies wat ik wil worden. Ik heb wel richtlijnen maar het is allemaal zo breed

Wow, dat is uiteenlopend. :grinning: Wel heel fijn dat je zo goed weet wat je wilt!

Breed lijkt me ook fijn als je het niet precies weet, Muis. :slightly_smiling_face:

Ik denk dat je gewoon heel veel ervaringen, verschillende ervaringen moet opdoen om erachter te komen wat je wil worden. Zo maak je kennis met verschillende dingen en kan je dingen tegen elkaar wegstrepen.

Meelopen in de praktijk! Ik heb een gesprek gehad met een agent die mij alles over het beroep vertelde, nou, toen viel het wel af. Zo’n rozengeur is dat niet. Ook heb ik meegelopen op de redactie van onze lokale krant, en dat vond ik geweldig! De drukte, tijdsdruk, teamwork, alles! En ik liep een dag mee in een ziekenhuis. Erg leuk, maar na die dag kwam ik er achter dat ik dat nog niet eens een week zou vol houden. In de praktijk leer je het beroep pas echt kennen, niet op voorlichtingsdagen. Zij willen toch studenten werven, en je ervaart het zelf niet.

Ik vind dit ook heel moeilijk, ben ontzettend jaloers op mensen die het zeker weten en het leuk vinden en ook iets kiezen waar sowieso werk in is te vinden.

Ik ga komend jaar eerst maar eens beginnen aan een hbo-opleiding denk ik, als het me niet bevalt ga ik proberen sowieso m’n propedeuse te halen zodat ik naar de universiteit kan.

Dat is een heel slim idee als je twijfelt tussen een paar dingen!

Precies. :’) Echt precies dat.

Ik ben nu 23, begin in september alweer met mijn vierde opleiding en ik weet nog stééds niet wat ik wil. Dus sterkte :wink:

Ik hoop dat je nieuwe opleiding wel is wat je zoekt. :slightly_smiling_face:

Als ik met mijn opleiding zou stoppen, zou ik denk ik ook van het ene naar het andere huppelen, omdat ik geen idee heb wat ik wil, dus ik snap je heel goed.

^ Dankje! Ik hoop het ook :slightly_smiling_face:
Maar stop maar niet hoor, het is beter dat je een diploma hebt, dan heb je in ieder geval iets om op terug te vallen! Daarna kun je altijd nog verder studeren of gewoonweg iets heel anders doen dan dat waar je voor gestudeerd hebt.