Hoe kom ik er vanaf?

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen want zelf lukt het niet echt…
Ik probeer wat gezonder te gaan eten en toch een beetje op mijn gewicht te letten. Een dieet is op zich niet nodig want ik vind 69 kilo bij 1 meter 82 best netjes. Maar toch probeer ik wat gezonder te gaan doen om dit ook zo te houden. 's morgens en tussen de middag gaat dit prima en ik beweeg ook al wat meer. Het zit m alleen in die vreetbuien die ik na school dus zo rond 15.00 uur krijg. Dan eet ik van alles maar ik zit gewoon niet vol dus blijf ik dan ook maar dooreten.
Ik wil hier echt graag van afkomen want achteraf voel ik me dan heel erg stom.
Ik probeer ook wel streng voor mezelf te zijn maar verleiding is ook gewoon groot dus ik hoop dat jullie een paar tips hebben om in ieder geval de verleiding wat meer te kunnen weerstaan…
xxx

Kan je posten wat je zo ongeveer op een dag eet ?

herkenbaar hoor, die vreetbuien!
Wat handig is om eerst gewoon een hoop water te drinken, dan zit je ook wat voller.
En dingen afspreken met vriendinnen, dat helpt ook, want dan kan je je niet vol eten.

Probeer als je honger hebt een heleboel water en thee te drinken… Dit geeft een vol gevoel en je krijgt weinig tot geen calorieën binnen :slightly_smiling_face:

Heel veel succes ! :slightly_smiling_face:

geen ongezonde dingen in huis halen, als je moeder het doet vertel haar dan dat je gezonder wil eten. of, heel kinderachtig, dat ze het ergens neer legt waarvan jij geen idee hebt waar het zou kunnen zijn. pak gewoon een appel, na een tijdje raak je eraan gewend! succes ermee!

Ik heb hetzelfde probleem dus sorry, ik kan je niet helpen!

Ontbijt je?Eet je wat tussendoor?Lunch je?

Vaak komen die vreetbuien als je te weinig eet de hele dag door.

@Prigde:
nu even uitgaande van een normale schooldag:
als ontbijt een kop thee, bak yoghurt met cruelsi
tussendoor kleine pauze: appel of evergreen koekje
lunch: twee boterhammen (meestal bruinbrood wat erop verschilt per dag maar meestal kaas)
na school: nogal veel uit de snackkast dus stel dr liggen alleen nootjes en rijstwafels, dan eet ik die maar dat blijft niet bij 1 zo’n ding maar meestal halve rol rijstwafels. Anders ga ik wel over op de fruitschaal waarna mijn moeder loopt te zeuren dat ik niet alle fruit in mijn eentje moet opeten.
avondeten: meestal gewoon aardappelen, groenten, vlees of pasta verschilt ook per dag maar wordt wel gewoon in normale porties opgeschept.
avond: meestal nog een koekje of stuk fruit
dus het ligt echt bij die middagen…

Ty voor het posten. Ik zou als tussendoortje nog wat nemen bijvoorbeeld boterham+ appel. En bij de lunch mag er ook wel een boterham bij verder denk kan je ook gewoon fruit,groentesalades(zonder dressing ) tussendoor eten het vult wel goed en heeft geen ‘‘schade’’.

Misschien kan je bij je lunch meer boterhammen meenemen, bijvoorbeeld 3 of 4. Want 2 boterhammen is wel vrij weinig vind ik.

Als je een vreetbui hebt groot glas water drinken, of thee. of pepermuntjes ofzo eten, of tanden poetsen… Of zorg dat er fruit in huis is, ook goed als tussendoortje… Hoewel, als ik een vreetbui heb ga ik ook voor wat ongezonds… Maar vaak heb ik een vreetbui als ik mij verveel of als ik stil zit. Dus je kan ook kijken op welke momenten jij dit hebt, en zien wat je kan veranderen… Iets kan doen, naar buiten gaan…

Dat probleem is eigenlijk geen probleem,maar in je hersenen zit een gedeelte dat ze het beloningscentrum noemen.

Gewoon een kwestie van proberen dit beloningscentrum de baas te zijn en niet aan toegeven. Klinkt misschien wat gemakkelijk, maar toch is dit een van de oorzaken dat mensen maar moeilijk van slechte (eet)gewoontes en verslavingen kunnen afkomen.

Ik zelf kan dit vrij goed, heb jarenlang dagelijks liters frisdranken en chips naar binnen gewerkt omdat ik een emotieeter was vanwege de vele ruzie’s met mijn toenmalige vriend, maar toen realiseerde ik mij dat als ik mijn gewicht op peil wil houden niet niet moddervet wilde worden dat ik daarmee moest stoppen en bewuster moest eten en uiteindelijk werd mijn discipline beloond. Was ik in 2009 78 kg bij 1,86, nu zit ikop 58 kg, en ben sindsdien niet meer aangekomen. Dus het kan wel.

Ik heb dat ook gehad maar weet niet meer hoe ik eraf ben gekomen.

Probeer anders eens als je het voelt opkomen iets te gaan doen, je kamer opruimen bv.

Oh jij bent precies mij! ik ben ook 1.80 ong. en wil heel graag wat kilootjes minder, niet omdat ik mezelf dik vind, maar ik probeer er gewoon op te letten.
ik woog altijd 66 kilo en nu nog 64 :stuck_out_tongue: alleen die vreetbuiten uit school… zo herkenbaar! ik probeer mezelf te dwingen dan groot glas water te drinken zodat de honger over is. maar vaak tevergeefs:$

Soep vult ook… En tsja afleiding zoeken.
Het makkelijkste is om het gewoon te weerstaan
maar daar moet je wel een sterke wil voor hebben.

dubbel -